• Pierwsza generacja modelu SEAT Cordoba pojawiła się na rynku w 1993 roku.
  • Był to jeden z pierwszych pojazdów, który zjechał z taśm produkcyjnych zakładu w Martorell.
  • W latach 1998-2000 samochód z serii WRC oparty na modelu Cordoba brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Z pojazdu korzystał zespół SEAT Sport, czyli dedykowany dział sportów motorowych hiszpańskiego producenta. W Polsce samochodem jeździli m.in. Krzysztof Hołowczyc i Janusz Kulig.

SEAT Cordoba, pomimo zakończenia produkcji, pozostał w świadomości kierowców na lata jako synonim jakości, designu marki i funkcjonalności zastosowanych rozwiązań. Pojazd pojawił się na rynku 30 lat temu jako następca Malagi i po dziś dzień stanowi nieodłączny element historii hiszpańskiego producenta. Od momentu debiutu pierwszej generacji Cordoby w 1993 roku, samochód ten zdobył uznanie za swój komfort i niezawodność.

Pierwsze wersje modelu

Za projekt pierwszej generacji samochodu odpowiadał włoski designer i zdobywca głównej nagrody w plebiscycie na najlepszego projektanta samochodów XX wieku, Giorgetto Giugiaro. SEAT Cordoba drugiej generacji powstał na podstawie pomysłu Waltera de’Silvy. Produkcja pierwotnej wersji modelu odbywała się w hiszpańskim zakładzie w Martorell do 2002 roku. Pojazdy sedan i kombi były produkowane również w Poznaniu w latach 1996-1999. Druga generacja Cordoby powstawała wyłącznie w Hiszpanii do 2009 roku.

W latach 1996–2003 oprócz sedana w ofercie producenta była dodatkowo wersja coupe modelu (SX) oraz kombi (Vario). W 1999 roku dokonano faceliftingu modelu. W zmodernizowanej wersji modyfikacjom poddano przednią część nadwozia, reflektory i wnętrze. Wprowadzono nowe zaokrąglenia, a z tyłu lampy zostały zespolone. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona.

W 2003 roku producent zaprezentował w Paryżu drugą generację Cordoby. Wprowadzony model charakteryzował się dynamicznym designem oraz sztywnym zawieszeniem składającym się z kolumn MacPhersona i belki zespolonej. Wnętrze modelu zostało wykonane z komponentów powstałych z tzw. twardego plastiku.

Usportowiona wersja Cordoby

W 1998 roku producent postanowił wprowadzić Cordobę do świata motorsportu, udostępniając model SEAT Cordoba WRC. Pojazdem ścigał się zespół SEAT Sport podczas Rajdowych Mistrzostw Świata w latach 1998-2000. Samochód o maksymalnej mocy 315 KM i momencie obrotowym o wartości 520 Nm (od 3500 obr./min) posiadał 5-biegową manualną sekwencyjną skrzynię biegów. Wraz z kolejnymi rajdami, marka wprowadzała ulepszone wersje pojazdu – odpowiednio Evo II i Evo III.

W Polsce SEAT-em Cordobą WRC regularnie w 2001 roku startował Łukasz Sztuka, reprezentujący barwy zespołu Seat Sport Polska. Pojazdem okazjonalnie ścigał się również Janusz Kulig czy jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych, Krzysztof Hołowczyc.

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *