• Pierwsza generacja modelu SEAT Cordoba pojawiła się na rynku w 1993 roku.
  • Był to jeden z pierwszych pojazdów, który zjechał z taśm produkcyjnych zakładu w Martorell.
  • W latach 1998-2000 samochód z serii WRC oparty na modelu Cordoba brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Z pojazdu korzystał zespół SEAT Sport, czyli dedykowany dział sportów motorowych hiszpańskiego producenta. W Polsce samochodem jeździli m.in. Krzysztof Hołowczyc i Janusz Kulig.

SEAT Cordoba, pomimo zakończenia produkcji, pozostał w świadomości kierowców na lata jako synonim jakości, designu marki i funkcjonalności zastosowanych rozwiązań. Pojazd pojawił się na rynku 30 lat temu jako następca Malagi i po dziś dzień stanowi nieodłączny element historii hiszpańskiego producenta. Od momentu debiutu pierwszej generacji Cordoby w 1993 roku, samochód ten zdobył uznanie za swój komfort i niezawodność.

Pierwsze wersje modelu

Za projekt pierwszej generacji samochodu odpowiadał włoski designer i zdobywca głównej nagrody w plebiscycie na najlepszego projektanta samochodów XX wieku, Giorgetto Giugiaro. SEAT Cordoba drugiej generacji powstał na podstawie pomysłu Waltera de’Silvy. Produkcja pierwotnej wersji modelu odbywała się w hiszpańskim zakładzie w Martorell do 2002 roku. Pojazdy sedan i kombi były produkowane również w Poznaniu w latach 1996-1999. Druga generacja Cordoby powstawała wyłącznie w Hiszpanii do 2009 roku.

W latach 1996–2003 oprócz sedana w ofercie producenta była dodatkowo wersja coupe modelu (SX) oraz kombi (Vario). W 1999 roku dokonano faceliftingu modelu. W zmodernizowanej wersji modyfikacjom poddano przednią część nadwozia, reflektory i wnętrze. Wprowadzono nowe zaokrąglenia, a z tyłu lampy zostały zespolone. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona.

W 2003 roku producent zaprezentował w Paryżu drugą generację Cordoby. Wprowadzony model charakteryzował się dynamicznym designem oraz sztywnym zawieszeniem składającym się z kolumn MacPhersona i belki zespolonej. Wnętrze modelu zostało wykonane z komponentów powstałych z tzw. twardego plastiku.

Usportowiona wersja Cordoby

W 1998 roku producent postanowił wprowadzić Cordobę do świata motorsportu, udostępniając model SEAT Cordoba WRC. Pojazdem ścigał się zespół SEAT Sport podczas Rajdowych Mistrzostw Świata w latach 1998-2000. Samochód o maksymalnej mocy 315 KM i momencie obrotowym o wartości 520 Nm (od 3500 obr./min) posiadał 5-biegową manualną sekwencyjną skrzynię biegów. Wraz z kolejnymi rajdami, marka wprowadzała ulepszone wersje pojazdu – odpowiednio Evo II i Evo III.

W Polsce SEAT-em Cordobą WRC regularnie w 2001 roku startował Łukasz Sztuka, reprezentujący barwy zespołu Seat Sport Polska. Pojazdem okazjonalnie ścigał się również Janusz Kulig czy jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych, Krzysztof Hołowczyc.

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *