Automobili Lamborghini zamyka rok.2023 ustanowił bezprecedensowe rekordy

  • W ubiegłym roku dostawy samochodów Lamborghini do klientów przekroczyły 10 000 egzemplarzy.
  • Firma zanotowała rekordową marżę operacyjną na poziomie 27,2% i przychody na poziomie 2,66 mld euro.
  • Wynik operacyjny Automobili Lamborghini po raz pierwszy przekroczył granicę 700 mln euro.

Rok 2023 był nie tylko rokiem 60-tego jubileuszu marki, ale także kolejnym rekordowym w historii Automobili Lamborghini pod względem wyników finansowych. Po przekroczeniu w zeszłym roku progu 10 000 samochodów dostarczonych po raz pierwszy (dokładnie 10 112 egzemplarzy), Lamborghini ustanowiło w raportowanym okresie kolejne rekordowe liczby, w tym przychody na poziomie 2,66 miliarda euro, czyli o 12,1% więcej niż w 2022 roku.

Kolejne rekordy finansowe Automobili Lamborghini oznaczają, że nasze strategia i wizja były trafne i przyczyniły się do organicznego wzrostu. Wskazuje na to wynik operacyjny wynoszący 723 mln w połączeniu z marżą operacyjną na poziomie 27,2%. To pozwala nam patrzeć w przyszłość i planować nadchodzące lata z nowymi, ambitnymi celami. W 2024 roku pojawią się ważne innowacje, w tym prezentacja nowego Urusa PHEV, następcy Huracána, a także nowe wyzwania, takie jak debiut Automobili Lamborghini w mistrzostwach wytrzymałościowych naszym SC63. Te wyzwania symbolizują ciągłe zaangażowanie naszej firmy w rozwój i osiąganie nowych kamieni milowych – podkreślił Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Marża operacyjna włoskiego producenta stale rośnie od 2017 roku i osiągnęła w zeszłym roku rekordowy poziom 27,2%, co pozwoliło Automobili Lamborghini ponownie ustanowić najlepszą pozycję w swoim segmencie i umocnić pozycję jednego z liderów światowych graczy na rynku dóbr luksusowych. Przekłada się to na wynik operacyjny, który po raz pierwszy przekroczył próg 700 mln euro (dokładnie: 723 mln euro), czyli o 17,8% wyższy niż w 2022 r.

W 2023 roku ponownie odnotowaliśmy bezprecedensowe wyniki finansowe i biznesowe, które pozycjonują nas jako jednego z kluczowych światowych graczy na rynku dóbr luksusowych, z rentownością na poziomie 27,2%. W połączeniu z solidnym bankiem zamówień pozwala nam to optymistycznie patrzeć w przyszłość i planować w dłuższej perspektywie kolejne etapy naszego rozwoju. Naszym celem w ramach strategii Direzione Cor Tauri jest zwiększenie rentowności poprzez podążanie zrównoważoną ścieżką zarówno pod względem środowiskowym, jak i finansowym, aby tworzyć wartości dla wszystkich naszych interesariuszy – mówi Paolo Poma, dyrektor zarządzający i finansowy Automobili Lamborghini,

Wyniki roku 2023 są jeszcze bardziej znaczące w porównaniu z poprzednimi latami, biorąc pod uwagę fakt, że dostawy najnowszego modelu w portfolio producenta, Revuelto* rozpoczynają się w 2024 r., a lista zamówień na model obejmuje obecnie produkcję na ponad dwa lata. Trwający rok będzie czasem ważnych zmian i innowacji dla firmy, jej ciągłe zaangażowanie w inwestowanie w rozwój potwierdza determinację producenta samochodów z Sant’Agata Bolognese, aby pozostać ikoną doskonałości na scenie luksusowej motoryzacji.

*Wartości zużycia i emisji Revuelto; Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,3 l/100 km (WLTP); Zużycie energii łącznie: 78,1 kWh/100 km (WLTP); Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 276 g/km (WLTP)

O rynku motoryzacji

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *