Automobili Lamborghini zamyka rok.2023 ustanowił bezprecedensowe rekordy

  • W ubiegłym roku dostawy samochodów Lamborghini do klientów przekroczyły 10 000 egzemplarzy.
  • Firma zanotowała rekordową marżę operacyjną na poziomie 27,2% i przychody na poziomie 2,66 mld euro.
  • Wynik operacyjny Automobili Lamborghini po raz pierwszy przekroczył granicę 700 mln euro.

Rok 2023 był nie tylko rokiem 60-tego jubileuszu marki, ale także kolejnym rekordowym w historii Automobili Lamborghini pod względem wyników finansowych. Po przekroczeniu w zeszłym roku progu 10 000 samochodów dostarczonych po raz pierwszy (dokładnie 10 112 egzemplarzy), Lamborghini ustanowiło w raportowanym okresie kolejne rekordowe liczby, w tym przychody na poziomie 2,66 miliarda euro, czyli o 12,1% więcej niż w 2022 roku.

Kolejne rekordy finansowe Automobili Lamborghini oznaczają, że nasze strategia i wizja były trafne i przyczyniły się do organicznego wzrostu. Wskazuje na to wynik operacyjny wynoszący 723 mln w połączeniu z marżą operacyjną na poziomie 27,2%. To pozwala nam patrzeć w przyszłość i planować nadchodzące lata z nowymi, ambitnymi celami. W 2024 roku pojawią się ważne innowacje, w tym prezentacja nowego Urusa PHEV, następcy Huracána, a także nowe wyzwania, takie jak debiut Automobili Lamborghini w mistrzostwach wytrzymałościowych naszym SC63. Te wyzwania symbolizują ciągłe zaangażowanie naszej firmy w rozwój i osiąganie nowych kamieni milowych – podkreślił Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Marża operacyjna włoskiego producenta stale rośnie od 2017 roku i osiągnęła w zeszłym roku rekordowy poziom 27,2%, co pozwoliło Automobili Lamborghini ponownie ustanowić najlepszą pozycję w swoim segmencie i umocnić pozycję jednego z liderów światowych graczy na rynku dóbr luksusowych. Przekłada się to na wynik operacyjny, który po raz pierwszy przekroczył próg 700 mln euro (dokładnie: 723 mln euro), czyli o 17,8% wyższy niż w 2022 r.

W 2023 roku ponownie odnotowaliśmy bezprecedensowe wyniki finansowe i biznesowe, które pozycjonują nas jako jednego z kluczowych światowych graczy na rynku dóbr luksusowych, z rentownością na poziomie 27,2%. W połączeniu z solidnym bankiem zamówień pozwala nam to optymistycznie patrzeć w przyszłość i planować w dłuższej perspektywie kolejne etapy naszego rozwoju. Naszym celem w ramach strategii Direzione Cor Tauri jest zwiększenie rentowności poprzez podążanie zrównoważoną ścieżką zarówno pod względem środowiskowym, jak i finansowym, aby tworzyć wartości dla wszystkich naszych interesariuszy – mówi Paolo Poma, dyrektor zarządzający i finansowy Automobili Lamborghini,

Wyniki roku 2023 są jeszcze bardziej znaczące w porównaniu z poprzednimi latami, biorąc pod uwagę fakt, że dostawy najnowszego modelu w portfolio producenta, Revuelto* rozpoczynają się w 2024 r., a lista zamówień na model obejmuje obecnie produkcję na ponad dwa lata. Trwający rok będzie czasem ważnych zmian i innowacji dla firmy, jej ciągłe zaangażowanie w inwestowanie w rozwój potwierdza determinację producenta samochodów z Sant’Agata Bolognese, aby pozostać ikoną doskonałości na scenie luksusowej motoryzacji.

*Wartości zużycia i emisji Revuelto; Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,3 l/100 km (WLTP); Zużycie energii łącznie: 78,1 kWh/100 km (WLTP); Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 276 g/km (WLTP)

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *