Awarie elektroniki samochodowej. Mechanicy rozwiewają wątpliwości

W pracy mechanika zdarzają się sytuacje, których nawet najbardziej doświadczeni specjaliści nie są w stanie przewidzieć. Dotyczy to przede wszystkim systemów elektronicznych, które według mechaników psują się najczęściej. Z jakimi awariami samochodów i ich elektroniki mieli okazję się zmierzyć? Ekspert sieci serwisowej Q Service Castrol wskazuje na najbardziej ekstremalne przypadki usterek pojazdów.

Działanie wielu współczesnych aut w dużej mierze opiera się na zaawansowanych systemach elektronicznych, które zdaniem mechaników najczęściej ulegają awariom. Właściciel warsztatu należącego do Q Service Castrol przedstawia kilka najbardziej nietypowych przypadków, z którymi właściciele samochodów kierowali się do serwisów.

Elektronika psuje się najczęściej

Zdaniem jednego z mechaników, awarie wymagające najwięcej prac i wysiłku dotyczą przede wszystkim systemów elektronicznych w pojazdach. Zdarzały się sytuacje, w których poszukiwanie oraz postawienie właściwej diagnozy okazywało się żmudnym, kilkumiesięcznym, a czasem nawet niemożliwym do wykonania procesem. Problem ten dotyczy szczególnie nowszych pojazdów, których działanie bazuje przede wszystkim na rozwiązaniach elektronicznych.

– Do naszego warsztatu trafiają pojazdy z różnymi problemami. W jednym z przypadków właściciel modelu Volkswagen Passat zgłosił brak możliwości uruchomienia pojazdu. Okazało się, że uszkodzona blokada kierownicy uniemożliwiała dotarcie sygnału, by odpalić auto do rozruchu. Mechanicy po dokładnej analizie i wymianie części skutecznie przywrócili sprawność uszkodzonego samochodu – przyznaje Paweł Zaręba, właściciel warsztatu Polauto w Markach, należącego do Q Service Castrol.

Pozostałe awarie samochodów

Specjalista wskazuje na usterki w innych modelach pojazdów, których rozwiązanie wymagało więcej czasu i sprawiło trudność. Według niego, kierowcy często borykają się z awariami jednostek sterujących. Dzięki zapewnionemu wysokiej klasy sprzętowi oraz doświadczeniu pracowników, identyfikacja i eliminacja awarii nie stanowią większych problemów.

Z kolei w innym przypadku, kierowca borykał się z elektronicznie sterowanym pedałem gazu, który nie reagował na żadne działania. Nawet po wymianie elementu w warsztacie na nowy, problem początkowo nie ustępował. Jednak dzięki specjalistycznym testom diagnostycznym, udało się zidentyfikować i rozwiązać ukrytą usterkę w systemie sterowania.

Dotkliwe awarie dotyczą również akumulatorów. W jednym z przypadków wymiana podzespołu na nową część skończyła się utratą sygnału przez kluczyk i jego rozkodowaniem. Mechanicy szybko zareagowali na napotkaną usterkę – naładowali akumulator, zainstalowali nowy kluczyk i przekopiowali kod, przywracając pełną funkcjonalność pojazdu.

Jak twierdzi ekspert Q Service Castrol, zdarza się, że w niektórych modelach Forda elektroniczne wyświetlacze w samochodzie działają niestabilnie, raz na jakiś czas zapalając się i gasnąc. Okazuje się, że proces wymiany tego elementu na nowy jest wyjątkowo czasochłonny – klient oczekiwał co najmniej 3 miesiące na pełną naprawę usterki.

– Diagnozowanie i naprawa nowych samochodów stanowią dla nas czasami wyzwanie, zwłaszcza gdy mierzymy się z awariami elektroniki. W naszym warsztacie nie obawiamy się nietypowych problemów – to dla nas szansa udowodnienia, że potrafimy sprostać najbardziej skomplikowanym technologicznie zagadnieniom. Nic nie równa się z satysfakcją, gdy udaje się przywrócić samochód do pełnej sprawności, nawet w najbardziej niezwykłych sytuacjach – podsumowuje Paweł Zaręba.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *