Okres świąteczno-noworoczny oraz ferie to zwyczajowo czas zwiększonego zainteresowania usługą wynajęcia samochodu w celach prywatnych. To rozwiązanie jest szczególnie popularne wśród rodzin lub znajomych, którzy wspólnie planują urlop. Do argumentów za takim wyborem należą wygoda oraz bezpieczeństwo jazdy w pełni przygotowanym autem, z kompletnym, nowoczesnym wyposażeniem. Aby jednak cały proces rezerwacji i wynajmu przebiegł bezproblemowo i bez zaskoczeń, warto wiedzieć, jakie warunki należy spełnić, by móc wypożyczyć samochód, oraz co jest niezbędne od strony formalno-rozliczeniowej.

Rezerwacja samochodu przez osobę prywatną jest szybkim i nieskomplikowanym procesem. Można tego dokonać na kilka sposobów: za pośrednictwem strony internetowej wypożyczalni (np. Hertz.pl), poprzez wysłanie wiadomości e-mail albo przez kontakt telefoniczny lub osobistą wizytę w jednym z punktów wynajmu, które zlokalizowane są w największych miastach Polski.  Możliwa jest też rezerwacja za pomocą social mediów (Facebook lub Instagram). Przy rezerwacji potrzebne są informacje takie jak miejsce i godzina odbioru oraz zwrotu pojazdu, marka i model samochodu oraz ewentualne dodatki, a także wiek kierowcy. Wszystkie te dane mają wpływ na końcowy koszt wynajmu.

Jakie warunki należy spełnić, aby wynająć prywatnie samochód?

Aby móc wynająć auto w HERTZ Polska, trzeba mieć ukończone 21 lat. Jednak do 24. roku życia wiąże się to z dopłatą związaną ze statusem młodego kierowcy. To koszt 40 złotych za dobę lub 280 złotych za tydzień. Jest to podyktowane wyższym ryzykiem wypadku, statystycznie przypisanym młodym osobom za kierownicą. Wraz z ukończeniem 25 lat nie ponosi się już dodatkowych opłatmówi Paweł Romanowski, Sales & Reservation Manager w HERTZ Polska, polskim przedstawicielu światowego lidera w branży wynajmu samochodów. – Poza tym do odbioru samochodu po zrobionej rezerwacji potrzebne jest prawo jazdy ważne od minimum jednego roku oraz drugi dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport. Kluczowym warunkiem od strony formalnej, którym niektórzy są zaskoczeni, jest posiadanie karty debetowej lub kredytowej, koniecznej do dokonania płatności.

– I tu znów ważny aspekt, istotny przy planowaniu podróżnych wydatków: sama płatność jest realizowana po zakończonym wynajmie, ale przy odbiorze samochodu  następuje preautoryzacja środków na karcie głównego kierowcy – zaznacza Paweł Romanowski. – Obejmuje ona: koszt wypożyczenia auta, zabezpieczenie na rzecz ewentualnych szkód w wysokości połowy wkładu własnego do ubezpieczenia, a także zabezpieczenie na koszty paliwa około 1.500 złotych.

Preautoryzacja oznacza, że kwota na pokrycie tych wydatków zostaje zablokowana na karcie  klienta, a więc chcąc wynająć samochód, trzeba już w momencie jego odbioru zapewnić odpowiednie środki pieniężne na koncie. Ich rozliczenie następuje przy zwrocie pojazdu po zakończonym wynajmie. Jeżeli samochód został zwrócony bez uszkodzeń oraz zatankowany do pełna, klient płaci tylko za faktyczny czas wypożyczenia auta, a pozostałe środki pieniężne na karcie zostają odblokowane.

Wypożyczenie samochodu – jaki to w sumie koszt i co zawiera?

– Tygodniowy wynajem w HERTZ dużego, 7-9-osobowego samochodu to koszt rzędu od 2 tysięcy złotych. Do tego trzeba dodać koszty paliwakontynuuje Paweł Romanowski. Oczywiście wypożyczenie mniejszego auta kosztuje adekwatnie mniej, gdyż każda składowa ceny jest w tym przypadku niższa. Zapewne też przydatną informacją dla klienta będzie fakt, że można zaoszczędzić, dokonując rezerwacji z przedpłatą za pośrednictwem strony internetowej –  na przykład rezerwując przez Hertz.pl wynajem jest tańszy nawet do 15 procent.

Stawka za wynajem samochodu w HERTZ Polska zawiera nielimitowany kilometraż, opłaty lotniskowe i miejskie obowiązujące w miejscu odbioru i zwrotu pojazdu, podatek VAT, pomoc drogową tzw. asisstance oraz opcję ubezpieczeniową wybraną przez klienta. – Nad opcją ubezpieczeniową warto się zastanowić, bo pozwalają one klientowi ograniczyć odpowiedzialność finansową w przypadku uszkodzenia lub kradzieży, a nawet znieść ją zupełnie podkreśla Paweł Romanowski.

Standardowa stawka wynajmu zakłada podstawową opcję ubezpieczeniową z wkładem własnym klienta w wysokości – w zależności od wielkości auta – od 2.700 złotych do 4.300 złotych. Przy wyborze tej opcji, jeśli samochód zostanie uszkodzony, ale nie będzie sprawcy zdarzenia, wówczas wynajmujący będzie obciążony maksymalnie do tej kwoty, nawet w sytuacji, gdy koszty naprawy przewyższą kwotę wkładu własnego. Ponadto w przypadku całkowitego zniszczenia pojazdu lub jego kradzieży, klient jest zabezpieczony i poniesie odpowiedzialność finansową tylko do wysokości wkładu własnego.

– Jeśli jednak klient chciałby zdjąć z siebie wszelką odpowiedzialność finansową i nie ponosić dodatkowych kosztów w razie kolizji lub kradzieży, wówczas rozwiązaniem jest rozszerzona opcja ubezpieczeniowa, którą w HERTZ Polska proponujemy pod nazwą Super Cover. Jej koszt wynosi do 135 zł za dobę. Podnosi ona cenę tygodniowego wynajmu o niecały tysiąc złotych, a daje poczucie pełnego komfortu. Przy tej opcji ubezpieczeniowej preautoryzacja środków na karcie obejmuje tylko koszt wynajmu oraz paliwa, gdyż wkład własny zostaje tu zredukowany do zera złotych, więc nie ma też blokady pieniędzy z tego tytułu  – dodaje Paweł Romanowski.

Rozszerzona opcja ubezpieczenia ma jednak pewne warunki. Nie zadziała w przypadku zatankowania złego rodzaju paliwa, zgubienia dokumentów lub kluczyków, czy też niedostosowania się do innych warunków wynajmu, zawartych w regulaminie będącym częścią umowy z klientem. Niedozwolone jest na przykład prowadzenie samochodu przez osobę do tego nieuprawnioną. Rozwiązaniem tego problemu jest wykupienie opcji dodatkowego kierowcy, której koszt w HERTZ to 30 złotych za dobę najmu lub 210 złotych za tydzień.

Wynajmując auto dobrze jest też sprawdzić zakres pomocy drogowej tzw. assistance. To jest mocna strona wypożyczalni HERTZ, która działa niemal na całym świecie. W razie awarii samochodu oferujemy całodobową opiekę assistance nie tylko w Polsce, ale też poza granicami krajumówi Paweł Romanowski. – Oznacza to, że wypożyczając samochód w Polsce, w razie kolizji czy kradzieży w innym kraju podczas zagranicznej podróży, klient HERTZ otrzyma pomoc w ciągu 8 godzin niezależnie od miejsca zdarzenia i po załatwieniu formalności pojedzie dalej nowo podstawionym autem, nie marnując urlopu. Wystarczy telefon na numer pomocy assistance lub do punktu wynajmu.

Z pełnym wsparciem, bez obawy, że zapalą się kontrolki…

Wynajem samochodu to bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które planują dalszą podróż i chcą być w pełni niezależne i mobilne, ale także wówczas, gdy własne auto, którego jest się posiadaczem, nie zapewnia tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Samochód z wypożyczalni jest w pełni sprawdzony pod względem technicznym, bezpieczny, czysty – gotowy do drogi.

Oprócz tego, że wypożyczalnia gwarantuje, iż stan techniczny auta jest bez zarzutu, w tym układ hamulcowy, ciśnienie w oponach czy poziom olejów, to warto zwrócić uwagę także na inny aspekt wpływający na bezpieczeństwo jazdy. W wypożyczalni do dyspozycji są nowe modele samochodów z najnowocześniejszym wyposażeniem, takim jak aktywny tempomat, kamery cofania, czujniki parkowania, funkcja kontroli odstępu w czasie jazdy, czy system kontroli pasa ruchu. To znacznie podnosi komfort i zwiększa pewność kierowcy. Można też zdecydować się na większą przestrzeń bagażową i napęd na cztery koła, tak istotny dla bezpiecznej jazdy w górachdodaje Paweł Romanowski.

O rynku motoryzacji

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *