Okres świąteczno-noworoczny oraz ferie to zwyczajowo czas zwiększonego zainteresowania usługą wynajęcia samochodu w celach prywatnych. To rozwiązanie jest szczególnie popularne wśród rodzin lub znajomych, którzy wspólnie planują urlop. Do argumentów za takim wyborem należą wygoda oraz bezpieczeństwo jazdy w pełni przygotowanym autem, z kompletnym, nowoczesnym wyposażeniem. Aby jednak cały proces rezerwacji i wynajmu przebiegł bezproblemowo i bez zaskoczeń, warto wiedzieć, jakie warunki należy spełnić, by móc wypożyczyć samochód, oraz co jest niezbędne od strony formalno-rozliczeniowej.

Rezerwacja samochodu przez osobę prywatną jest szybkim i nieskomplikowanym procesem. Można tego dokonać na kilka sposobów: za pośrednictwem strony internetowej wypożyczalni (np. Hertz.pl), poprzez wysłanie wiadomości e-mail albo przez kontakt telefoniczny lub osobistą wizytę w jednym z punktów wynajmu, które zlokalizowane są w największych miastach Polski.  Możliwa jest też rezerwacja za pomocą social mediów (Facebook lub Instagram). Przy rezerwacji potrzebne są informacje takie jak miejsce i godzina odbioru oraz zwrotu pojazdu, marka i model samochodu oraz ewentualne dodatki, a także wiek kierowcy. Wszystkie te dane mają wpływ na końcowy koszt wynajmu.

Jakie warunki należy spełnić, aby wynająć prywatnie samochód?

Aby móc wynająć auto w HERTZ Polska, trzeba mieć ukończone 21 lat. Jednak do 24. roku życia wiąże się to z dopłatą związaną ze statusem młodego kierowcy. To koszt 40 złotych za dobę lub 280 złotych za tydzień. Jest to podyktowane wyższym ryzykiem wypadku, statystycznie przypisanym młodym osobom za kierownicą. Wraz z ukończeniem 25 lat nie ponosi się już dodatkowych opłatmówi Paweł Romanowski, Sales & Reservation Manager w HERTZ Polska, polskim przedstawicielu światowego lidera w branży wynajmu samochodów. – Poza tym do odbioru samochodu po zrobionej rezerwacji potrzebne jest prawo jazdy ważne od minimum jednego roku oraz drugi dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport. Kluczowym warunkiem od strony formalnej, którym niektórzy są zaskoczeni, jest posiadanie karty debetowej lub kredytowej, koniecznej do dokonania płatności.

– I tu znów ważny aspekt, istotny przy planowaniu podróżnych wydatków: sama płatność jest realizowana po zakończonym wynajmie, ale przy odbiorze samochodu  następuje preautoryzacja środków na karcie głównego kierowcy – zaznacza Paweł Romanowski. – Obejmuje ona: koszt wypożyczenia auta, zabezpieczenie na rzecz ewentualnych szkód w wysokości połowy wkładu własnego do ubezpieczenia, a także zabezpieczenie na koszty paliwa około 1.500 złotych.

Preautoryzacja oznacza, że kwota na pokrycie tych wydatków zostaje zablokowana na karcie  klienta, a więc chcąc wynająć samochód, trzeba już w momencie jego odbioru zapewnić odpowiednie środki pieniężne na koncie. Ich rozliczenie następuje przy zwrocie pojazdu po zakończonym wynajmie. Jeżeli samochód został zwrócony bez uszkodzeń oraz zatankowany do pełna, klient płaci tylko za faktyczny czas wypożyczenia auta, a pozostałe środki pieniężne na karcie zostają odblokowane.

Wypożyczenie samochodu – jaki to w sumie koszt i co zawiera?

– Tygodniowy wynajem w HERTZ dużego, 7-9-osobowego samochodu to koszt rzędu od 2 tysięcy złotych. Do tego trzeba dodać koszty paliwakontynuuje Paweł Romanowski. Oczywiście wypożyczenie mniejszego auta kosztuje adekwatnie mniej, gdyż każda składowa ceny jest w tym przypadku niższa. Zapewne też przydatną informacją dla klienta będzie fakt, że można zaoszczędzić, dokonując rezerwacji z przedpłatą za pośrednictwem strony internetowej –  na przykład rezerwując przez Hertz.pl wynajem jest tańszy nawet do 15 procent.

Stawka za wynajem samochodu w HERTZ Polska zawiera nielimitowany kilometraż, opłaty lotniskowe i miejskie obowiązujące w miejscu odbioru i zwrotu pojazdu, podatek VAT, pomoc drogową tzw. asisstance oraz opcję ubezpieczeniową wybraną przez klienta. – Nad opcją ubezpieczeniową warto się zastanowić, bo pozwalają one klientowi ograniczyć odpowiedzialność finansową w przypadku uszkodzenia lub kradzieży, a nawet znieść ją zupełnie podkreśla Paweł Romanowski.

Standardowa stawka wynajmu zakłada podstawową opcję ubezpieczeniową z wkładem własnym klienta w wysokości – w zależności od wielkości auta – od 2.700 złotych do 4.300 złotych. Przy wyborze tej opcji, jeśli samochód zostanie uszkodzony, ale nie będzie sprawcy zdarzenia, wówczas wynajmujący będzie obciążony maksymalnie do tej kwoty, nawet w sytuacji, gdy koszty naprawy przewyższą kwotę wkładu własnego. Ponadto w przypadku całkowitego zniszczenia pojazdu lub jego kradzieży, klient jest zabezpieczony i poniesie odpowiedzialność finansową tylko do wysokości wkładu własnego.

– Jeśli jednak klient chciałby zdjąć z siebie wszelką odpowiedzialność finansową i nie ponosić dodatkowych kosztów w razie kolizji lub kradzieży, wówczas rozwiązaniem jest rozszerzona opcja ubezpieczeniowa, którą w HERTZ Polska proponujemy pod nazwą Super Cover. Jej koszt wynosi do 135 zł za dobę. Podnosi ona cenę tygodniowego wynajmu o niecały tysiąc złotych, a daje poczucie pełnego komfortu. Przy tej opcji ubezpieczeniowej preautoryzacja środków na karcie obejmuje tylko koszt wynajmu oraz paliwa, gdyż wkład własny zostaje tu zredukowany do zera złotych, więc nie ma też blokady pieniędzy z tego tytułu  – dodaje Paweł Romanowski.

Rozszerzona opcja ubezpieczenia ma jednak pewne warunki. Nie zadziała w przypadku zatankowania złego rodzaju paliwa, zgubienia dokumentów lub kluczyków, czy też niedostosowania się do innych warunków wynajmu, zawartych w regulaminie będącym częścią umowy z klientem. Niedozwolone jest na przykład prowadzenie samochodu przez osobę do tego nieuprawnioną. Rozwiązaniem tego problemu jest wykupienie opcji dodatkowego kierowcy, której koszt w HERTZ to 30 złotych za dobę najmu lub 210 złotych za tydzień.

Wynajmując auto dobrze jest też sprawdzić zakres pomocy drogowej tzw. assistance. To jest mocna strona wypożyczalni HERTZ, która działa niemal na całym świecie. W razie awarii samochodu oferujemy całodobową opiekę assistance nie tylko w Polsce, ale też poza granicami krajumówi Paweł Romanowski. – Oznacza to, że wypożyczając samochód w Polsce, w razie kolizji czy kradzieży w innym kraju podczas zagranicznej podróży, klient HERTZ otrzyma pomoc w ciągu 8 godzin niezależnie od miejsca zdarzenia i po załatwieniu formalności pojedzie dalej nowo podstawionym autem, nie marnując urlopu. Wystarczy telefon na numer pomocy assistance lub do punktu wynajmu.

Z pełnym wsparciem, bez obawy, że zapalą się kontrolki…

Wynajem samochodu to bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które planują dalszą podróż i chcą być w pełni niezależne i mobilne, ale także wówczas, gdy własne auto, którego jest się posiadaczem, nie zapewnia tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Samochód z wypożyczalni jest w pełni sprawdzony pod względem technicznym, bezpieczny, czysty – gotowy do drogi.

Oprócz tego, że wypożyczalnia gwarantuje, iż stan techniczny auta jest bez zarzutu, w tym układ hamulcowy, ciśnienie w oponach czy poziom olejów, to warto zwrócić uwagę także na inny aspekt wpływający na bezpieczeństwo jazdy. W wypożyczalni do dyspozycji są nowe modele samochodów z najnowocześniejszym wyposażeniem, takim jak aktywny tempomat, kamery cofania, czujniki parkowania, funkcja kontroli odstępu w czasie jazdy, czy system kontroli pasa ruchu. To znacznie podnosi komfort i zwiększa pewność kierowcy. Można też zdecydować się na większą przestrzeń bagażową i napęd na cztery koła, tak istotny dla bezpiecznej jazdy w górachdodaje Paweł Romanowski.

O rynku motoryzacji

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *