- W 2023 roku marka Bentley dostarczyła do klientów 13 560 samochodów, osiągając ogólną wartość przychodów w wysokości 2,938 miliarda euro.
- Zysk operacyjny firmy wyniósł 589 milionów euro, a wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%.
- Na wyniki finansowe firmy złożyły się wybór droższych specyfikacji, większy udział opcji oraz sprzedaż limitowanych i kolekcjonerskich edycji modeli.
Bentley Motors opublikował wyniki finansowe za rok 2023. Zyski operacyjne firmy wyniosły 586 milionów euro, na co kluczowy wpływ miało rekordowe zainteresowanie klientów luksusową personalizacją – aż trzy czwarte z nich zdecydowało się w ubiegłym roku skorzystać z oferty działu Mulliner, który umożliwia wybór aż z 46 miliardów różnych konfiguracji. To wzrost o 43% względem 2022 roku.
Brytyjska marka luksusowa osiągnęła w 2023 roku przychód w wysokości 2,938 miliarda euro, łącznie dostarczając klientom 3 560 samochodów. Jest to trzeci najwyższy wynik sprzedaży detalicznej w historii. W ubiegłym roku aż 70% klientów decydowało się na droższe modele, m.in. Azure, S i Speed. Dla porównania, w 2022 roku wersje te wybierało 30% klientów.
– Zeszły rok zakończyliśmy kolejnym pozytywnym wynikiem w naszej podróży transformacyjnej, pomimo coraz bardziej zmiennego geopolitycznego i biznesowego otoczenia. Zrobiliśmy kolejny duży krok naprzód bazując na naszej strategii skupiającej się na wartości dla klienta, a nie na wolumenie. Z kolei odpowiednie zarządzanie kosztami i zdolność do maksymalizacji personalizacji udowodniły naszą odporność i silne fundamenty do dalszego budowania – mówi Adrian Hallmark, CEO Bentley Motors.
Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%, co oznacza marginalny spadek z 20,9 procent w roku poprzednim. Najnowsze wyniki finansowe marki wspierają wiodącą w branży strategię Beyond100, która zmierza w kierunku samofinansowania transformacji całej gamy produktów na elektryczne oraz osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku.
– Wobec niepewnych warunków rynkowych, które będą utrzymywać się w przyszłym roku, dostosujemy nasz model biznesowy, tak, aby zapewnić równowagę oraz gotowość do reagowania na wzrost lub spadek popytu. Nasze skupienie się na wartości dla klienta zostanie dodatkowo wzmocnione, z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia nowych produktów w drugiej połowie 2024 roku – dodaje Hallmark.
Kolejny rok z rzędu na pierwszym miejscu podium utrzymał się model Bentayga, który odpowiadał za 44% wolumenu sprzedaży, wzmacniając swoją pozycję najbardziej docenianego luksusowego SUV-a na świecie, oraz potwierdzając utrzymujący się trend popularności samochodów z tego segmentu. Klienci chętnie kupowali także modele Continental GT i GT Convertible, które stanowiły prawie jedną trzecią sprzedaży (31%), a model Flying Spur, luksusowy czterodrzwiowy grand tourer, osiągnął 25% całkowitego wolumenu sprzedaży.
Mimo trudnych warunków w kluczowych regionach na całym świecie, Ameryka utrzymała swoją pozycję jako największy globalny rynek sprzedaży dla marki. Z kolei brytyjski rynek Bentleya jest obecnie najważniejszym regionem sprzedaży modeli hybrydowych – 27% klientów z Wielkiej Brytanii wybrało w 2023 roku samochody z takim napędem.