KLIENCI MARKI BENTLEY CORAZ CHĘTNIEJ KORZYSTAJĄ Z MOŻLIWOŚCI PERSONALIZACJI

  • W 2023 roku marka Bentley dostarczyła do klientów 13 560 samochodów, osiągając ogólną wartość przychodów w wysokości 2,938 miliarda euro.
  • Zysk operacyjny firmy wyniósł 589 milionów euro, a wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%.
  • Na wyniki finansowe firmy złożyły się wybór droższych specyfikacji, większy udział opcji oraz sprzedaż limitowanych i kolekcjonerskich edycji modeli.

Bentley Motors opublikował wyniki finansowe za rok 2023. Zyski operacyjne firmy wyniosły 586 milionów euro, na co kluczowy wpływ miało rekordowe zainteresowanie klientów luksusową personalizacją – aż trzy czwarte z nich zdecydowało się w ubiegłym roku skorzystać z oferty działu Mulliner, który umożliwia wybór aż z 46 miliardów różnych konfiguracji. To wzrost o 43% względem 2022 roku.

Brytyjska marka luksusowa osiągnęła w 2023 roku przychód w wysokości 2,938 miliarda euro, łącznie dostarczając klientom 3 560 samochodów. Jest to trzeci najwyższy wynik sprzedaży detalicznej w historii. W ubiegłym roku aż 70% klientów decydowało się na droższe modele, m.in. Azure, S i Speed. Dla porównania, w 2022 roku wersje te wybierało 30% klientów.

Zeszły rok zakończyliśmy kolejnym pozytywnym wynikiem w naszej podróży transformacyjnej, pomimo coraz bardziej zmiennego geopolitycznego i biznesowego otoczenia. Zrobiliśmy kolejny duży krok naprzód bazując na naszej strategii skupiającej się na wartości dla klienta, a nie na wolumenie. Z kolei odpowiednie zarządzanie kosztami i zdolność do maksymalizacji personalizacji udowodniły naszą odporność i silne fundamenty do dalszego budowania – mówi Adrian Hallmark, CEO Bentley Motors.

Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%, co oznacza marginalny spadek z 20,9 procent w roku poprzednim. Najnowsze wyniki finansowe marki wspierają wiodącą w branży strategię Beyond100, która zmierza w kierunku samofinansowania transformacji całej gamy produktów na elektryczne oraz osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku.

Wobec niepewnych warunków rynkowych, które będą utrzymywać się w przyszłym roku, dostosujemy nasz model biznesowy, tak, aby zapewnić równowagę oraz gotowość do reagowania na wzrost lub spadek popytu. Nasze skupienie się na wartości dla klienta zostanie dodatkowo wzmocnione, z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia nowych produktów w drugiej połowie 2024 roku – dodaje Hallmark.

Kolejny rok z rzędu na pierwszym miejscu podium utrzymał się model Bentayga, który odpowiadał za 44% wolumenu sprzedaży, wzmacniając swoją pozycję najbardziej docenianego luksusowego SUV-a na świecie, oraz potwierdzając utrzymujący się trend popularności samochodów z tego segmentu. Klienci chętnie kupowali także modele Continental GT i GT Convertible, które stanowiły prawie jedną trzecią sprzedaży (31%), a model Flying Spur, luksusowy czterodrzwiowy grand tourer, osiągnął 25% całkowitego wolumenu sprzedaży.

Mimo trudnych warunków w kluczowych regionach na całym świecie, Ameryka utrzymała swoją pozycję jako największy globalny rynek sprzedaży dla marki. Z kolei brytyjski rynek Bentleya jest obecnie najważniejszym regionem sprzedaży modeli hybrydowych – 27% klientów z Wielkiej Brytanii wybrało w 2023 roku samochody z takim napędem.

O rynku motoryzacji

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *