KLIENCI MARKI BENTLEY CORAZ CHĘTNIEJ KORZYSTAJĄ Z MOŻLIWOŚCI PERSONALIZACJI

  • W 2023 roku marka Bentley dostarczyła do klientów 13 560 samochodów, osiągając ogólną wartość przychodów w wysokości 2,938 miliarda euro.
  • Zysk operacyjny firmy wyniósł 589 milionów euro, a wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%.
  • Na wyniki finansowe firmy złożyły się wybór droższych specyfikacji, większy udział opcji oraz sprzedaż limitowanych i kolekcjonerskich edycji modeli.

Bentley Motors opublikował wyniki finansowe za rok 2023. Zyski operacyjne firmy wyniosły 586 milionów euro, na co kluczowy wpływ miało rekordowe zainteresowanie klientów luksusową personalizacją – aż trzy czwarte z nich zdecydowało się w ubiegłym roku skorzystać z oferty działu Mulliner, który umożliwia wybór aż z 46 miliardów różnych konfiguracji. To wzrost o 43% względem 2022 roku.

Brytyjska marka luksusowa osiągnęła w 2023 roku przychód w wysokości 2,938 miliarda euro, łącznie dostarczając klientom 3 560 samochodów. Jest to trzeci najwyższy wynik sprzedaży detalicznej w historii. W ubiegłym roku aż 70% klientów decydowało się na droższe modele, m.in. Azure, S i Speed. Dla porównania, w 2022 roku wersje te wybierało 30% klientów.

Zeszły rok zakończyliśmy kolejnym pozytywnym wynikiem w naszej podróży transformacyjnej, pomimo coraz bardziej zmiennego geopolitycznego i biznesowego otoczenia. Zrobiliśmy kolejny duży krok naprzód bazując na naszej strategii skupiającej się na wartości dla klienta, a nie na wolumenie. Z kolei odpowiednie zarządzanie kosztami i zdolność do maksymalizacji personalizacji udowodniły naszą odporność i silne fundamenty do dalszego budowania – mówi Adrian Hallmark, CEO Bentley Motors.

Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%, co oznacza marginalny spadek z 20,9 procent w roku poprzednim. Najnowsze wyniki finansowe marki wspierają wiodącą w branży strategię Beyond100, która zmierza w kierunku samofinansowania transformacji całej gamy produktów na elektryczne oraz osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku.

Wobec niepewnych warunków rynkowych, które będą utrzymywać się w przyszłym roku, dostosujemy nasz model biznesowy, tak, aby zapewnić równowagę oraz gotowość do reagowania na wzrost lub spadek popytu. Nasze skupienie się na wartości dla klienta zostanie dodatkowo wzmocnione, z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia nowych produktów w drugiej połowie 2024 roku – dodaje Hallmark.

Kolejny rok z rzędu na pierwszym miejscu podium utrzymał się model Bentayga, który odpowiadał za 44% wolumenu sprzedaży, wzmacniając swoją pozycję najbardziej docenianego luksusowego SUV-a na świecie, oraz potwierdzając utrzymujący się trend popularności samochodów z tego segmentu. Klienci chętnie kupowali także modele Continental GT i GT Convertible, które stanowiły prawie jedną trzecią sprzedaży (31%), a model Flying Spur, luksusowy czterodrzwiowy grand tourer, osiągnął 25% całkowitego wolumenu sprzedaży.

Mimo trudnych warunków w kluczowych regionach na całym świecie, Ameryka utrzymała swoją pozycję jako największy globalny rynek sprzedaży dla marki. Z kolei brytyjski rynek Bentleya jest obecnie najważniejszym regionem sprzedaży modeli hybrydowych – 27% klientów z Wielkiej Brytanii wybrało w 2023 roku samochody z takim napędem.

O rynku motoryzacji

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *