KLIENCI MARKI BENTLEY CORAZ CHĘTNIEJ KORZYSTAJĄ Z MOŻLIWOŚCI PERSONALIZACJI

  • W 2023 roku marka Bentley dostarczyła do klientów 13 560 samochodów, osiągając ogólną wartość przychodów w wysokości 2,938 miliarda euro.
  • Zysk operacyjny firmy wyniósł 589 milionów euro, a wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%.
  • Na wyniki finansowe firmy złożyły się wybór droższych specyfikacji, większy udział opcji oraz sprzedaż limitowanych i kolekcjonerskich edycji modeli.

Bentley Motors opublikował wyniki finansowe za rok 2023. Zyski operacyjne firmy wyniosły 586 milionów euro, na co kluczowy wpływ miało rekordowe zainteresowanie klientów luksusową personalizacją – aż trzy czwarte z nich zdecydowało się w ubiegłym roku skorzystać z oferty działu Mulliner, który umożliwia wybór aż z 46 miliardów różnych konfiguracji. To wzrost o 43% względem 2022 roku.

Brytyjska marka luksusowa osiągnęła w 2023 roku przychód w wysokości 2,938 miliarda euro, łącznie dostarczając klientom 3 560 samochodów. Jest to trzeci najwyższy wynik sprzedaży detalicznej w historii. W ubiegłym roku aż 70% klientów decydowało się na droższe modele, m.in. Azure, S i Speed. Dla porównania, w 2022 roku wersje te wybierało 30% klientów.

Zeszły rok zakończyliśmy kolejnym pozytywnym wynikiem w naszej podróży transformacyjnej, pomimo coraz bardziej zmiennego geopolitycznego i biznesowego otoczenia. Zrobiliśmy kolejny duży krok naprzód bazując na naszej strategii skupiającej się na wartości dla klienta, a nie na wolumenie. Z kolei odpowiednie zarządzanie kosztami i zdolność do maksymalizacji personalizacji udowodniły naszą odporność i silne fundamenty do dalszego budowania – mówi Adrian Hallmark, CEO Bentley Motors.

Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży wyniósł 20,1%, co oznacza marginalny spadek z 20,9 procent w roku poprzednim. Najnowsze wyniki finansowe marki wspierają wiodącą w branży strategię Beyond100, która zmierza w kierunku samofinansowania transformacji całej gamy produktów na elektryczne oraz osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku.

Wobec niepewnych warunków rynkowych, które będą utrzymywać się w przyszłym roku, dostosujemy nasz model biznesowy, tak, aby zapewnić równowagę oraz gotowość do reagowania na wzrost lub spadek popytu. Nasze skupienie się na wartości dla klienta zostanie dodatkowo wzmocnione, z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia nowych produktów w drugiej połowie 2024 roku – dodaje Hallmark.

Kolejny rok z rzędu na pierwszym miejscu podium utrzymał się model Bentayga, który odpowiadał za 44% wolumenu sprzedaży, wzmacniając swoją pozycję najbardziej docenianego luksusowego SUV-a na świecie, oraz potwierdzając utrzymujący się trend popularności samochodów z tego segmentu. Klienci chętnie kupowali także modele Continental GT i GT Convertible, które stanowiły prawie jedną trzecią sprzedaży (31%), a model Flying Spur, luksusowy czterodrzwiowy grand tourer, osiągnął 25% całkowitego wolumenu sprzedaży.

Mimo trudnych warunków w kluczowych regionach na całym świecie, Ameryka utrzymała swoją pozycję jako największy globalny rynek sprzedaży dla marki. Z kolei brytyjski rynek Bentleya jest obecnie najważniejszym regionem sprzedaży modeli hybrydowych – 27% klientów z Wielkiej Brytanii wybrało w 2023 roku samochody z takim napędem.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *