Zawieszenie pneumatyczne a adaptacyjne. Mechanik wskazuje na ich wady i zalety

Kierowcy mają coraz szerszy wybór m.in. wśród układów zawieszenia. Oprócz tradycyjnych, hydraulicznych systemów, dostępne są bardziej innowacyjne rozwiązania, w tym zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne. Mechanicy sieci Q Service Castrol, którzy znają te systemy od podszewki, wskazują ich wady i zalety. Czy tego typu zawieszenia są mniej lub bardziej awaryjne?

Zawieszenie stanowi jeden z najważniejszych układów w pojeździe. Odpowiada m.in. za efekt nadsterowności czy podsterowności auta w trakcie jazdy, czyli za bezpieczeństwo w trakcie podróży. Aktualnie najpopularniejszy rodzaj zawieszenia hydraulicznego składa się przede wszystkim z amortyzatora oraz sprężyn. Inżynierowie i konstruktorzy proponują też inne rozwiązania, jak zawieszenie adaptacyjne oraz pneumatyczne. Jak każda technologia, oba systemy posiadają zarówno swoje zalety, jak i ograniczenia w warstwie mechanicznej, które dobrze jest uwzględnić podczas podejmowania decyzji np. przy wyborze nowego pojazdu.

Jakie są różnice między zawieszeniem pneumatycznym a standardowym?

W zawieszeniu pneumatycznym stosuje się tzw. mieszki, czyli specjalne elementy poduszkowe napełniane sprężonym azotem lub powietrzem przez kompresor. Dzięki temu, system poprawia parametry trakcyjne, co zapewnia optymalną redukcję drgań i wstrząsów. W zawieszeniu hydraulicznym odpowiedzialne są za to amortyzatory olejowe, pracujące na bazie ciśnienia zawartego w nich oleju.

Sprężony azot w elementach tłumiących pochłania nierówności nawierzchni, na które kierowca natrafia podczas jazdy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest stały prześwit samochodu, niezależny od obciążenia. Rozwiązanie to często wykorzystywane jest w samochodach typu kombi, SUV-ach oraz pojazdach terenowych. Stały prześwit pozwala na bardziej przewidywalne zachowanie auta na zakrętach i nierównej nawierzchni oraz mniejszy wpływ obciążenia na bezpieczeństwo jazdy.

Wśród wad takiego rozwiązania, mechanicy wskazują na skomplikowaną konstrukcję, wysokie koszty napraw oraz, co najważniejsze, brak możliwości przemieszczania się samochodem w przypadku wystąpienia awarii. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie zawieszenia w warsztacie samochodowym.

– Przeglądy takiego układu powinno przeprowadzać się zwłaszcza po sezonie zimowym, ze względu na dużą wilgotność powietrza, która powoduje, że przedostaje się do niego woda, co z kolei prowadzi do nieprawidłowego działania układu. Zalecana jest również weryfikacja działania kompresora. Jest to element, który dość często ulega różnym uszkodzeniom – wskazuje Dariusz Rusin, właściciel warsztatu Auto – Serwis Dariusz Rusin w Nakle Nad Notecią należącego do sieci Q Service Castrol.

Innowacyjną wprowadziło Audi. W sportowych modelach, takich jak np. R8, kierowcy mogą się spotkać z układem zwanym MagneRide. W oleju amortyzatora znajdują się opiłki metalu, które pod wpływem pola elektromagnetycznego reagują na bieżąco, zmieniając swoją gęstość w zależności od pokonywanej przeszkody, co odbija się na prowadzeniu auta. Czujniki z kolei zbierają dane o pokonywanej trasie i potrafią momentalnie dostosować do niej sztywność zawieszenia.

Co może zepsuć się w zawieszeniu adaptacyjnym?

Zawieszenie adaptacyjne stanowi tzw. przedłużenie systemu pneumatycznego. Po raz pierwszy pojawiło się w samochodach klasy premium, takich jak Mercedes, BMW czy Audi. Rozwiązanie stosuje się również m.in. w SUV-ach oraz autach sportowych.

System wyposażono w amortyzator o zmiennej sile tłumienia, dzięki czemu w łatwy sposób dopasowuje się do panujących warunków drogowych. Stanowi to największą i najważniejszą różnicę w porównaniu z tradycyjnym zawieszeniem, które zachowuje się jednakowo w każdych warunkach. W przypadku zastosowania zawieszenia adaptacyjnego w samochodzie terenowym, będzie ono typowo miękkie i dobrze pokonywać nierówności. Natomiast w sportowym samochodzie będzie odwrotnie – zawieszenie pozostanie twarde, a co za tym idzie, będzie gorzej radzić sobie z wszelkimi ubytkami na drodze.

Jedną z najważniejszych zalet tego rozwiązania, jest możliwość kontroli kierowcy nad określonymi parametrami, którymi w danym momencie mają wykazywać się amortyzatory. Oznacza to, że właściciel pojazdu ma wpływ np. na komfort podróży czy dynamikę jazdy. Wśród wad najpoważniejszą stanowi cena systemu oraz ewentualnych jego napraw.

– W przypadku zawieszenia adaptacyjnego awarii ulega przede wszystkim elektronika, ale pojawiają się również wycieki w amortyzatorach. Co ważne, układ wymaga serwisu w warsztacie specjalizującym się w naprawach zawieszeń adaptacyjnych. Trzeba mieć również na uwadze to, że może dojść do sytuacji, w której znalezienie zamiennika może okazać się niemożliwe, a komputer główny zablokuje działania zawieszenia – podsumowuje Dariusz Rusin.

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *