Za nierówną pracę silnika samochodu mogą być odpowiedzialne usterki takie jak problemy z wtryskiwaczami czy niesprawne świece zapłonowe. Eksperci Q Service Castrol wskazują na najczęstsze przyczyny szarpania w zależności od rodzaju jednostki napędowej i zwracają uwagę na to, że szybka reakcja i wizyta w warsztacie może zapobiec poważniejszym uszkodzeniom. Nawet drobne oznaki mogą być sygnałem poważniejszego problemu, który będzie wymagał szybkiej interwencji w serwisie.

Nierównomierna praca silnika nie powinna być nigdy bagatelizowana przez kierowcę. Jeśli nieprzyjemny odgłos szarpania nie pochodzi ze sposobu zmiany biegów w czasie gwałtownego przyspieszania, zbyt szybkiego wciśnięcia sprzęgła czy rodzaju paliwa, może wiązać się z usterką, która poważnie zagraża “życiu” jednostki napędowej.

Skąd bierze się szarpanie pojazdu?

Przyczyn szarpania silnika jest dużo, w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Niektóre z nich dotyczą wszystkich opcji zasilania, jak np. zapchany filtr paliwa czy awaria wtryskiwaczy. Pozostałe wynikają ze specyfiki napędu, który znajduje się w pojeździe.

Jeśli mamy do czynienia z silnikiem zasilanym gazem LPG, dobrze jest sprawdzić, czy szarpanie pojawia się jedynie przy korzystaniu z gazu LPG, czy też podczas jazdy na benzynie. Wśród czynników powodujących nierównomierną pracę jednostki jest m.in. zużyte świece zapłonowe, złej jakości gaz, niesprawna instalacja LPG czy wypadanie zapłonów.

W silniku Diesla do szarpania auta dochodzi najczęściej, gdy samochód ulegnie np. awarii pompy wysokiego ciśnienia czy rozdzielacza. Zdarza się również, że nierównomierna praca silnika wynika z niesprawnego dwumasowego koła zamachowego bądź usterki układu paliwowego.

W silnikach benzynowych szarpanie jest efektem m.in. zużycia świec i przewodów zapłonowych, niewłaściwego funkcjonowania układu paliwowego, zapchanego katalizatora, czy też zabrudzonego filtra paliwa.

Czy szarpanie podczas jazdy można zignorować?

Utrata mocy pojazdu, problemy związane z rozwijaniem prędkości czy wzrost spalania paliwa albo przygasanie silnika na biegu jałowym – tego rodzaju usterki połączone z objawami szarpania mogą oznaczać kosztowne naprawy, a dalsza jazda zagrozić bezpieczeństwu. Niewykryta odpowiednio wcześniej usterka, może się doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, katalizatora, filtra cząstek stałych, zaworu EGR czy panewek. Dobrze jest skonsultować niepokojące dźwięki i odczucia pracy silnika z mechanikiem w profesjonalnym warsztacie.

– Szarpanie podczas jazdy nie jest objawem, który można ignorować. W przypadku silników benzynowych i diesla, przyczyny mogą być różnorodne – od zużytych wtryskiwaczy, przez problemy z zapłonem, aż po niesprawne przewody paliwowe. W silnikach zasilanych LPG często zdarza się, że przyczyną szarpania są uszkodzone przewody gazowe czy zanieczyszczone filtry. Ważne jest, aby nie bagatelizować tych sygnałów i zgłosić się do serwisu, gdzie specjalista dokładnie zdiagnozuje problem – podsumowuje Piotr Truchanowicz, właściciel serwisu AST Grzegorowski i Spółka w Sochaczewie należącego do sieci Q Service Castrol.

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *