Android Auto czy Android Automotive? Eksperci z Yanosik wyjaśniają różnice.

Oba te narzędzia zostały opracowane dla kierowców, aby zapewnić im dostęp do niezbędnych funkcji i aplikacji z telefonu, ale z umożliwieniem skoncentrowania się na prowadzeniu pojazdu. Jakie są różnice pomiędzy Android Auto a Android Automotive? Eksperci z Yanosik wyjaśniają.

Android Automotive – co to jest?

To rozszerzenie projektu Android Open-Source Project, które pozwala na korzystanie z dodatkowych funkcji, które są specyficzne dla danego sprzętu. W przypadku pojazdów, Android Automotive to system operacyjny o charakterze informacyjno-rozrywkowym, który jest wbudowany przez producenta w danym samochodzie.

Interfejs Android Automotive przypomina ten, który znamy ze swoich smartfonów, dzięki czemu obsługa jest znacznie łatwiejsza. Niemniej, system działa niezależnie od telefonu i jest połączony bezpośrednio z elektroniką auta, co umożliwia kierowcy sterowanie pojazdem.

Można powiedzieć, że Android Automotive to samodzielny system informacyjno-rozrywkowy dla kierowcy, dzięki któremu ma dostęp do odtwarzania muzyki, wyświetlania nawigacji, połączenia ze swoim smartfonem, np.: w celu wykonania rozmowy czy odebrania wiadomości.

Poza tym, zapewnia także dostęp do komputera pokładowego pojazdu, informuje o zbliżających się terminach serwisu lub o awariach oraz umożliwia zmianę trybów pracy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia czy umożliwia sterowanie klimatyzacją i ogrzewaniem. Wszystko zależy od wyposażenia danego pojazdu.

Android Auto a Android Automotive – czym się różnią?

Android Automotive umożliwia zachowanie większej kontroli nad samochodem, ponieważ jest głęboko zintegrowany z podstawowym wyposażeniem pojazdu. Rozwiązanie pozwala m.in. na zmianę temperatury w kabinie czy stacji radiowej. Do dyspozycji kierowcy jest także dostęp do sklepu Google Play, dzięki czemu może pobrać swoje ulubione aplikacje, choć wciąż nie wszystkie są dostępne w Android Automotive.

Znacznie większą popularnością, wśród polskich kierowców, cieszy się jednak Android Auto, który dosłownie umożliwia przeniesienie swojego smartfona na ekran samochodowy.

Android Auto działa niezależnie od wielu elementów systemu informacyjno-rozrywkowego w samochodzie. To rozwiązanie, które wprowadza dodatkowe funkcje. W przypadku Android Auto niezbędne jest połączenie smartfona z aplikacją, która znajduje się na ekranie auta. Dzięki temu, kierowca zyskuje możliwości korzystania ze znacznie obszerniejszego katalogu aplikacji zewnętrznych.

Yanosik na Android Auto? Czy jest dostępny?

Yanosik w Android Auto to odpowiedź na potrzeby rynku i oczekiwania użytkowników. Marka jest świadoma, że wbudowane systemy samochodowe to kierunek przyszłości, w której zdecydowanie nie może jej zabraknąć.

Yanosik zadebiutował w Android Auto w drugiej połowie 2021 roku, gdy rozwiązanie było jeszcze świeże na polskim rynku. Wówczas naszym celem było zaoferowanie kierowcom możliwości korzystania z nawigacji oraz informowania o zdarzeniach z trasy, przy zachowaniu opcji dodawania własnych zgłoszeń. Od tego czasu Yanosik w Android Auto bardzo mocno się rozwinął. Nasz zespół wykonał szereg działań optymalizujących działanie aplikacji i dodał obsługę powiadomień Yanosik Traffic. W planach mamy dalsze prace optymalizacyjne i rozwiązywanie zgłaszanych przez użytkowników problemów. Zależy nam także na rozwijaniu podstawowych funkcjonalności oraz dostosowaniu Yanosik do najnowszych wersji Android Auto – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Yanosik w Android Auto informuje kierowcę również o nazwach ulic podczas nawigacji i można go obsługiwać głosowo, za pomocą Asystenta Google. Dzięki temu, kierowca pozostaje skoncentrowany podczas jazdy i nie odwraca wzroku od drogi. Czy jedno z ulubionych rozwiązań polskich kierowców, będzie także dostępne w Android Automotive?

Na ten moment skupiamy się na rozbudowywaniu wachlarza możliwości Yanosik w aplikacji na telefony, ale nie zapominamy też o wersji na Android Auto i Apple CarPlay. W tym środowisku wciąż mamy dużo kart do odkrycia. Niemniej, temat Android Automotive jest dla nas interesujący i chociaż na tę chwilę nie planujemy rozwijania Yanosik w jego obszarze, to nie zamykamy się na tę możliwość w przyszłości – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Jak zainstalować aplikację Yanosik w Android Auto?

Instalacja Yanosik w Android Auto jest bardzo prosta. Jeśli posiadacie aplikację, wówczas wystarczy połączyć telefon z samochodem, za pomocą kabla lub bezprzewodowo. Po prawidłowej synchronizacji należy wyszukać w menu głównym aplikację Yanosik na Android Auto i to wszystko!

Aplikacja Yanosik w Android Auto oferuje nawigację, informacje o zgłoszonych przez innych kierowców zdarzeniach, a także samodzielne dodawanie zgłoszeń z trasy. Dodatkową opcją jest udostępnienie kierującemu podczas manewrów pełnych nazw ulic, aby mógł skupić się na drodze, a nie nawigacji. Tę strategię wspiera także możliwość sterowania głosowego aplikacją, za pomocą Asystenta Google.

O rynku motoryzacji

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *