Android Auto czy Android Automotive? Eksperci z Yanosik wyjaśniają różnice.

Oba te narzędzia zostały opracowane dla kierowców, aby zapewnić im dostęp do niezbędnych funkcji i aplikacji z telefonu, ale z umożliwieniem skoncentrowania się na prowadzeniu pojazdu. Jakie są różnice pomiędzy Android Auto a Android Automotive? Eksperci z Yanosik wyjaśniają.

Android Automotive – co to jest?

To rozszerzenie projektu Android Open-Source Project, które pozwala na korzystanie z dodatkowych funkcji, które są specyficzne dla danego sprzętu. W przypadku pojazdów, Android Automotive to system operacyjny o charakterze informacyjno-rozrywkowym, który jest wbudowany przez producenta w danym samochodzie.

Interfejs Android Automotive przypomina ten, który znamy ze swoich smartfonów, dzięki czemu obsługa jest znacznie łatwiejsza. Niemniej, system działa niezależnie od telefonu i jest połączony bezpośrednio z elektroniką auta, co umożliwia kierowcy sterowanie pojazdem.

Można powiedzieć, że Android Automotive to samodzielny system informacyjno-rozrywkowy dla kierowcy, dzięki któremu ma dostęp do odtwarzania muzyki, wyświetlania nawigacji, połączenia ze swoim smartfonem, np.: w celu wykonania rozmowy czy odebrania wiadomości.

Poza tym, zapewnia także dostęp do komputera pokładowego pojazdu, informuje o zbliżających się terminach serwisu lub o awariach oraz umożliwia zmianę trybów pracy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia czy umożliwia sterowanie klimatyzacją i ogrzewaniem. Wszystko zależy od wyposażenia danego pojazdu.

Android Auto a Android Automotive – czym się różnią?

Android Automotive umożliwia zachowanie większej kontroli nad samochodem, ponieważ jest głęboko zintegrowany z podstawowym wyposażeniem pojazdu. Rozwiązanie pozwala m.in. na zmianę temperatury w kabinie czy stacji radiowej. Do dyspozycji kierowcy jest także dostęp do sklepu Google Play, dzięki czemu może pobrać swoje ulubione aplikacje, choć wciąż nie wszystkie są dostępne w Android Automotive.

Znacznie większą popularnością, wśród polskich kierowców, cieszy się jednak Android Auto, który dosłownie umożliwia przeniesienie swojego smartfona na ekran samochodowy.

Android Auto działa niezależnie od wielu elementów systemu informacyjno-rozrywkowego w samochodzie. To rozwiązanie, które wprowadza dodatkowe funkcje. W przypadku Android Auto niezbędne jest połączenie smartfona z aplikacją, która znajduje się na ekranie auta. Dzięki temu, kierowca zyskuje możliwości korzystania ze znacznie obszerniejszego katalogu aplikacji zewnętrznych.

Yanosik na Android Auto? Czy jest dostępny?

Yanosik w Android Auto to odpowiedź na potrzeby rynku i oczekiwania użytkowników. Marka jest świadoma, że wbudowane systemy samochodowe to kierunek przyszłości, w której zdecydowanie nie może jej zabraknąć.

Yanosik zadebiutował w Android Auto w drugiej połowie 2021 roku, gdy rozwiązanie było jeszcze świeże na polskim rynku. Wówczas naszym celem było zaoferowanie kierowcom możliwości korzystania z nawigacji oraz informowania o zdarzeniach z trasy, przy zachowaniu opcji dodawania własnych zgłoszeń. Od tego czasu Yanosik w Android Auto bardzo mocno się rozwinął. Nasz zespół wykonał szereg działań optymalizujących działanie aplikacji i dodał obsługę powiadomień Yanosik Traffic. W planach mamy dalsze prace optymalizacyjne i rozwiązywanie zgłaszanych przez użytkowników problemów. Zależy nam także na rozwijaniu podstawowych funkcjonalności oraz dostosowaniu Yanosik do najnowszych wersji Android Auto – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Yanosik w Android Auto informuje kierowcę również o nazwach ulic podczas nawigacji i można go obsługiwać głosowo, za pomocą Asystenta Google. Dzięki temu, kierowca pozostaje skoncentrowany podczas jazdy i nie odwraca wzroku od drogi. Czy jedno z ulubionych rozwiązań polskich kierowców, będzie także dostępne w Android Automotive?

Na ten moment skupiamy się na rozbudowywaniu wachlarza możliwości Yanosik w aplikacji na telefony, ale nie zapominamy też o wersji na Android Auto i Apple CarPlay. W tym środowisku wciąż mamy dużo kart do odkrycia. Niemniej, temat Android Automotive jest dla nas interesujący i chociaż na tę chwilę nie planujemy rozwijania Yanosik w jego obszarze, to nie zamykamy się na tę możliwość w przyszłości – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Jak zainstalować aplikację Yanosik w Android Auto?

Instalacja Yanosik w Android Auto jest bardzo prosta. Jeśli posiadacie aplikację, wówczas wystarczy połączyć telefon z samochodem, za pomocą kabla lub bezprzewodowo. Po prawidłowej synchronizacji należy wyszukać w menu głównym aplikację Yanosik na Android Auto i to wszystko!

Aplikacja Yanosik w Android Auto oferuje nawigację, informacje o zgłoszonych przez innych kierowców zdarzeniach, a także samodzielne dodawanie zgłoszeń z trasy. Dodatkową opcją jest udostępnienie kierującemu podczas manewrów pełnych nazw ulic, aby mógł skupić się na drodze, a nie nawigacji. Tę strategię wspiera także możliwość sterowania głosowego aplikacją, za pomocą Asystenta Google.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *