Lamborghini Urus SE: pierwszy hybrydowy super SUV typu plug-in

Nowy design, moc 800 KM, ponad 60 km zasięgu w trybie elektrycznym oraz najlepsze w swojej klasie osiągi i wrażenia z jazdy

Sant’Agata Bolognese/Pekin, 24 kwietnia 2024 r. – Automobili Lamborghini otwiera nowy rozdział w swojej historii dzięki modelowi Urus SE, pierwszej hybrydowej wersji plug-in swojego super SUV-a. Samochód został zaprezentowany podczas Volkswagen Group Media Night, przed oficjalną premierą na targach Auto China Beijing 2024.  Wyposażona w nowy design, zoptymalizowaną aerodynamikę, bezprecedensową technologię pokładową i hybrydowy układ napędowy o mocy 800 KM, wersja PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) plasuje się na szczycie gamy Urus pod względem komfortu, osiągów, wydajności, emisji i przyjemności z jazdy. Dzięki „dwóm sercom”, wartości momentu obrotowego i mocy są najwyższe w historii, dając SE wyjątkowe miejsce w swojej kategorii i szczycąc się 80% redukcją emisji.

  • Wraz z Urusem zmieniliśmy paradygmaty świata SUV-ów, zapoczątkowując nowy segment – powiedział Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Lamborghini. – W ciągu zaledwie kilku lat Urus stał się bestsellerem naszej marki, umożliwiając Lamborghini dotarcie do nowych klientów i wzmocnienie swojej pozycji na najważniejszych rynkach. Urus SE to kolejny krok w kierunku przyszłości, która zgodnie z naszą strategią Direzione Cor Tauri 2.0, zmierza w kierunku elektryfikacji gamy i dekarbonizacji. Jej pierwszy etap rozpoczął się w marcu 2023 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek supersportowego modelu Revuelto – dodał Winkelmann.

Niezrównane wrażenia z jazdy

Urus SE oferuje niezrównane wrażenia z jazdy również dzięki silnikowi hybrydowemu plug-in, który pomaga poprawić osiągi i dynamikę pojazdu na każdej nawierzchni i w każdych warunkach: wyższy moment obrotowy i moc przy dowolnych obrotach są zapewniane dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, takim jak wprowadzenie elektrycznego systemu wektorowania momentu obrotowego między dwiema osiami i elektronicznego tylnego mechanizmu różnicowego.

  • Podstawowa misja tego projektu była jasna: zaoferować klientom najwyższe osiągi w połączeniu z bezkompromisowym charakterem, typowym dla DNA Lamborghini – skomentował dyrektor techniczny marki Rouven Mohr. – Urus SE plasuje się na szczycie swojej klasy pod względem przyjemności z jazdy i dynamiki. To pojazd, który harmonijnie łączy komfort, osiągi i przyjemność z jazdy, zapewniając niepowtarzalne wrażenia.

Silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem został przeprojektowany pod kątem optymalnej synergii z elektrycznym układem napędowym. Rozwija on 620 KM mocy (456 kW) i 800 Nm momentu obrotowego. Jednostka spalinowa jest połączona z elektrycznym układem napędowym zapewniającym 192 KM (141 kW) i 483 Nm momentu obrotowego. Aby zapewnić jej maksymalną moc w każdym trybie jazdy i na każdej nawierzchni, główny nacisk położono na strategię kalibracji między silnikiem spalinowym i elektrycznym, osiągając łączną moc 800 KM.  Akumulator litowo-jonowy o pojemności 25,7 kWh znajduje się pod podłogą bagażnika i nad elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym. 

Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi umieszczony wewnątrz 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów może działać jako doładowanie silnika spalinowego V8, ale także jako element trakcyjny, dzięki czemu Urus SE z napędem na 4 koła, jest zdolny do przejechania ponad 60 km w trybie elektrycznym. 

W Urusie SE debiutuje nowy, centralnie umieszczony, wzdłużny elektryczny system wektorowania momentu obrotowego z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym, który w sposób zmienny i ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią i tylną oś. Skrzynia rozdzielcza działa w synergii z nowym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu zainstalowanym na tylnej osi, zapewniając pojazdowi nadsterowność „na żądanie”, aby oddać wrażenie rasowego supersportowego samochodu.

Oba systemy zostały zaprojektowane i skalibrowane tak, aby jak najlepiej pasowały do każdego rodzaju przyczepności i stylu jazdy, zapewniając maksymalną przyczepność i zwinność, niezależnie od tego, czy samochód jeździ po torze wyścigowym, pustynnych wydmach, lodzie czy błocie.

Unikalny w swojej kategorii Urus SE oferuje wyższy moment obrotowy i moc przy dowolnych obrotach i warunkach jazdy. System rozwija łączną moc 800 KM (588 kW) przy 6000 obr/min i łączny moment obrotowy 950 Nm dostępny już przy 1750 obr/min i do 5750 obr/min, zapewniając najlepsze w swojej klasie osiągi pod każdym kątem. Jest to również możliwe dzięki jeszcze lepszemu stosunkowi masy do mocy: 3,13 kg/KM (w porównaniu do 3,3 w Urusie S). Urus SE przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy (Urus S: 3,5) i od 0 do 200 km/h w zaledwie 11,4 sekundy (Urus S: 12,5), osiągając prędkość maksymalną 312 km/h (Urus S: 305 km/h). Liczby te sprawiają, że SE jest najmocniejszym Urusem w historii, a także nowym punktem odniesienia w kategorii Super SUV-ów.

Konstrukcja i aerodynamika

Urus SE na nowo definiuje kanony stylistyczne tego modelu. Odświeżona linia samochodu została zaprojektowana z wyraźnym celem optymalizacji wydajności aerodynamicznej.

Projekt podkreśla dynamikę, akcentując sportowy charakter i muskularność pojazdu. W przedniej części znajduje się nowa maska silnika o unoszącej się konstrukcji, w której brak linii odcięcia, co daje poczucie ciągłości i wzmacnia atletyczny styl Urusa SE. Element ten przypomina niektóre koncepcje stylistyczne wprowadzone w modelu Revuelto.  Inne nowe elementy obejmują klastry reflektorów, które wykorzystują technologię Matrix LED i wprowadzają zupełnie nową sygnaturę świetlną, inspirowaną ogonem byka znajdującego się w logotypie marki Lamborghini. Przeprojektowano też zderzak i przedni grill.

  • Konstrukcja i proporcje nowego Urusa są zgodne z DNA marki Lamborghini, jednocześnie zapewniając wysoce wyrafinowaną ewolucję, zgodną z naszą nową filozofią projektowania. Takie podejście zapewnia zwiększone poczucie luksusu oraz większy potencjał personalizacji samochodu w ramach programu Ad Personam. Zainspirowaliśmy się modelem Revuelto, uzyskując muskularny przód pojazdu, najnowocześniejszy system przednich świateł integruje nową, charakterystyczną sygnaturę DRL. Tył samochodu podkreśla szerszą postawę, koncentrując się na nowym dyfuzorze i nisko zamontowanych tablicach rejestracyjnych, podczas gdy tylna siatka czerpie inspirację z innych supersportowych samochodów Lamborghini, takich jak model Gallardo. Projekt wnętrza jest zgodny z naszą filozofią „poczuj się jak pilot”, zwiększając interakcję między kierowcą a systemem cyfrowym – powiedział Mitja Borkert, dyrektor ds. Projektowania marki Lamborghini.

Całkowicie przeprojektowano klapę bagażnika, łącząc klastry tylnych świateł z kształtem litery “Y” i nowym tylnym dyfuzorem, dzięki czemu nadano pojazdowi jeszcze bardziej sportowe proporcje. Wraz z nowym spojlerem przy dużych prędkościach zwiększa on siłę docisku z tyłu o 35% w porównaniu do Urusa S, co dodaje stabilności pojazdu.

Dzięki nowym otworom wentylacyjnym pod nadwoziem i zmodernizowanym kanałom powietrznym, które kierują jego większy przepływ do chłodzenia podzespołów mechanicznych i silnika została również poprawiona wydajność aerodynamiczna pojazdu: w porównaniu z oryginalnym Urusem wzrosła do 15%. Nowa konstrukcja przedniej części, w połączeniu z optymalizacją aerodynamicznego spodu, poprawiła również zarządzanie przepływem powietrza w układzie hamulcowym: nowy Urus notuje o 30% lepsze chłodzenie powietrzem w porównaniu z poprzednim systemem.

Personalizacja

Urus SE oferuje szereg opcji personalizacji, które nie mają sobie równych w swojej kategorii. Felgi aluminiowe zostały zaktualizowane poprzez wprowadzenie w standardzie 23-calowych obręczy Galanthus z nowymi oponami Pirelli P Zero. Aby spełnić różne wymagania klientów w zakresie komfortu i sportowego charakteru, dostępne są trzy dedykowane opony P Zero: od 21″ do 23″, oraz zimowe opony Scorpion Winter 2. Wszystkie te produkty są wyposażone w technologię Pirelli Elect, opracowaną w celu poprawy właściwości samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

Rozszerzono również gamę kolorystyczną, w której dostępnych jest obecnie ponad 100 opcji nadwozia, w tym dwa nowe kolory oferowane w momencie premiery: Arancio Egon (pomarańczowy), w połączeniu z wnętrzem w kolorze Arancio Apodis (pomarańczowy), oraz Bianco Sapphirus (biały) z wnętrzem w kolorze Terra Kedros (terakota). Z kolei opcje wnętrza obejmują 47 kombinacji kolorystycznych i cztery rodzaje haftów (szwy dekoracyjne Q-Citura), z dodatkowymi możliwościami oferowanymi za pośrednictwem programu Ad Personam, który umożliwia właścicielom uczynienie ich Urusa SE jedynym w swoim rodzaju.

Wnętrza

Odświeżono również kabinę, aby jeszcze mocniej podkreślić charakterystyczną dla Lamborghini filozofię „poczuj się jak pilot”. W Urusie SE wprowadzono nowe rozwiązania w przedniej części deski rozdzielczej, zaczerpnięte z modelu Revuleto, które podkreślają wrażenie lekkości.

Większy ekran o przekątnej 12,3 cala, zainstalowany na środku deski rozdzielczej, zawiera nową wersję interfejsu (HMI), który jest jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze. Projektanci Lamborghini Centro Stile skupili się również na otworach wentylacyjnych, elementach wykończenia z anodyzowanego aluminium o niepowtarzalnym kształcie litery Y oraz nowych panelach, siedzeniach i pokryciach deski rozdzielczej.

Kierowca może korzystać także z 12,3-calowego cyfrowego zestawu wskaźników i wspomnianego wcześniej 12,3-calowego ekranu dotykowego, zintegrowanego z centralną częścią deski rozdzielczej i będącego jej sercem Lamborghini Infotainment System (LIS). Obejmuje on również specjalnie zaprojektowany dla wersji SE system telemetryczny i nowe wyświetlacze systemu wspomagania jazdy.

Cztery różne osobowości

Dzięki wprowadzeniu hybrydowego układu napędowego do trybów Strada, Sport i Corsa (do jazdy szosowej i torowej) oraz Neve, Sabbia i Terra (do jazdy po nawierzchniach o innej przyczepności niż asfalt) dołączają teraz opcje EV Drive, Hybrid, Performance i Recharge. 

  • Urus SE to fundamentalny krok ewolucyjny, nie tylko pod względem zrównoważonego rozwoju i radykalnej redukcji emisji CO2, ale także pod względem osiągów i sportowego charakteru. Udało się to osiągnąć dzięki przyjęciu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, począwszy od hybrydowego układu napędowego. Urus SE to nasz super SUV z dwoma sercami: tradycyjnym spalinowym, nawiązującym do naszych korzeni i elektrycznym. Bijąc zgodnie, oferują nową interpretację niepowtarzalnej osobowości Lamborghini, przenosząc ją na wyższy poziom – powiedział Stefano Cossalter, dyrektor linii produktów Lanzador i Urus.

EV Drive pozwala kierowcy doświadczyć i wykorzystać potencjał elektryczny w najlepszym wydaniu. Specjalnie opracowany i skalibrowany do jazdy miejskiej, zapewnia ponad 60 km zasięgu elektrycznego, a także osiąga maksymalną prędkość 130 km/h. Powyżej tej prędkości silnik V8 automatycznie wspomaga silnik elektryczny, również wtedy, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy przekracza maksymalny dostępny z silnika elektrycznego.

Hybryda, którą można wybrać podczas jazdy w trybie Strada, zapewnia maksymalną wydajność i komfort oraz optymalną równowagę między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym, a zatem jest najbardziej wszechstronną opcją do codziennej jazdy. Z kolei opcja Recharge, na którą można się zdecydować w trybach Strada, Sport, Corsa i Neve, ładuje do 80% akumulatora przy zachowaniu optymalnych osiągów. Opcja Performance to doświadczenie dla tych, którzy chcą docenić pełny potencjał Urusa SE nie tylko w trybach Strada, Sport i Corsa, ale także w Sabbia i Terra, podkreślając dynamiczne właściwości Super SUV-a nawet poza asfaltem.

W zależności od wybranego trybu jazdy, resory pneumatyczne pojazdu dostosowują się do prześwitu, ze skokiem od 15 mm w Corsie do 75 mm, gdy aktywowany jest system podnoszenia. Parametry regulujące układ kierowniczy, właściwości jezdne i dźwięk silnika V8 twin-turbo są również zmienne, co znajduje odzwierciedlenie w „osobowości” Urusa SE.

Szczególną uwagę poświęcono kalibracji zawieszenia pneumatycznego, aby podkreślić każdy tryb jazdy. W trybie Strada prace rozwojowe poprawiły i tak już wysoki poziom komfortu Urusa S. Tryb Sport daje jeszcze więcej radości z jazdy, poprawiając charakterystykę nowej skrzyni biegów, aby ułatwić rozpoczęcie i kontynuowanie driftu. W trybie Corsa, zaprojektowanym specjalnie do jazdy na torze, Urus SE wyraża swój pełny potencjał dynamiczny. Jest to po części zasługa elektroniki zawieszenia. Dzięki stabilizatorom poprzecznym zarządzanym przez system elektroniczny 48v kontrolowane są ruchy podwozia (pochylenie, odchylenie, przechylenie i pompowanie), co wpływa na fakt, że pojazd jest niezwykle stabilny i responsywny zarówno między krawężnikami toru wyścigowego jak i na trudnych i słabo przyczepnych nawierzchniach. Tryby Neve, Sabbia i Terra zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalizacji skoku kół i spójności sił działających na podłoże w celu zapewnienia najlepszej trakcji na każdej nawierzchni.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *