Ekstremalne wyzwania na drodze ku niezawodności. Inżynierowie SEAT-a zdradzają arkana swojej pracy

  • Priorytetem marki SEAT jest zapewnienie absolutnej niezawodności i bezpieczeństwa
  • Modele marki SEAT przechodzą rygorystyczne testy na całym globie
  • W wynikach testów Euro NCAP modele SEAT-a osiągają maksymalne oceny.

Kilkudziesięciu wykwalifikowanych inżynierów i techników wraz z flotą kilkunastu samochodów wyrusza na ekstremalne wyzwania obejmujące nie mniej niż 25 000 przejechanych kilometrów i 80 różnorodnych testów. To wyjątkowe przedsięwzięcie odbywa się w południowej Hiszpanii, gdzie temperatury sięgają latem 45°C w cieniu, tworząc jeden z najbardziej wymagających egzaminów wydajnościowych dla samochodów na świecie.

Jak wygląda procedura badawcza każdego nowego modelu marki SEAT? W procesie testowania pojazdy poddawane są serii ekstremalnych prób, aby zapewnić ich niezawodność w najbardziej wymagających sytuacjach. Oto kilka z nich, które gwarantują, że samochody z Martorell sprostają oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających kierowców:

  • Test trakcji i kontrolowanego zjazdu – polegający na sprawdzeniu działania systemów kontroli trakcji podczas jazdy w trudnym terenie, gdzie spadki sięgają 35%. Systemy te zapewniają kontrolowany zjazd bez konieczności użycia hamulca.
  • Test kontroli holowania – podczas ciągnięcia przyczepy istnieje większe ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Ten test sprawdza działanie systemu stabilności przyczepy, jednocześnie dbając o stabilność samochodu.
  • Próba Klappera – sprawdza, czy wszystkie komponenty pojazdu współpracują ze sobą bez wydawania irytujących dźwięków podczas jazdy po różnych rodzajach nawierzchni. Co istotne – typowy pojazd składa się aż z ok. 3000 współpracujących ze sobą części.
  • Test kurzu – w którym po przejechaniu przez pustynię, samochód jest testowany w celu oceny wydajności systemów filtrujących powietrze.
  • Próba żwiru – samochody pokonują 3000 kilometrów po nawierzchni żwirowej, aby ocenić wpływ nawierzchni na różne części pojazdu, szczególnie elementy podwozia – zawieszenia, nadkoli i zderzaków.

Po tygodniach intensywnych testów w ekstremalnie wysokich temperaturach i trudnych warunkach, kolejnym krokiem są testy zimowe, by upewnić się, że hiszpańskie samochody są gotowe na każdy scenariusz pogodowy i drogowy.

Za naszym sukcesem stoi nie tylko zaawansowana technologia, ale także zespół niezastąpionych inżynierów, którzy dbają o jakość naszych samochodów. Wiemy, że nie ma kompromisów w kwestii bezpieczeństwa i niezawodności, dlatego nasze samochody muszą sprostać najwyższym standardom. Dzięki rygorystycznym testom, jesteśmy pewni, że samochody SEAT dostarczą nie tylko niezapomnianej przyjemności z jazdy, ale także pewności podczas każdej podróży – tłumaczy Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA.

Marka SEAT, dbając o komfort i satysfakcję klientów, kładzie szczególny nacisk na bezpieczeństwo i niezawodność swoich samochodów. Dlatego samochody z Martorell przechodzą nie tylko wewnętrzne, rygorystyczne testy, ale również badania zderzeniowe EuroNCAP, aby upewnić się, że są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie.

W EuroNCAP, niezależnej organizacji działającej non-profit, testujemy nasze pojazdy pod kątem bezpieczeństwa w przypadku zderzenia. Każdy z nas marzy o zdobyciu pięciu gwiazdek, co gwarantuje, że samochód jest jednym z najbezpieczniejszych na świecie. Nasza wysoka jakość i dbałość o szczegóły pozwalają nam osiągnąć te najwyższe oceny dla modeli SEAT-a – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *