Ekstremalne wyzwania na drodze ku niezawodności. Inżynierowie SEAT-a zdradzają arkana swojej pracy

  • Priorytetem marki SEAT jest zapewnienie absolutnej niezawodności i bezpieczeństwa
  • Modele marki SEAT przechodzą rygorystyczne testy na całym globie
  • W wynikach testów Euro NCAP modele SEAT-a osiągają maksymalne oceny.

Kilkudziesięciu wykwalifikowanych inżynierów i techników wraz z flotą kilkunastu samochodów wyrusza na ekstremalne wyzwania obejmujące nie mniej niż 25 000 przejechanych kilometrów i 80 różnorodnych testów. To wyjątkowe przedsięwzięcie odbywa się w południowej Hiszpanii, gdzie temperatury sięgają latem 45°C w cieniu, tworząc jeden z najbardziej wymagających egzaminów wydajnościowych dla samochodów na świecie.

Jak wygląda procedura badawcza każdego nowego modelu marki SEAT? W procesie testowania pojazdy poddawane są serii ekstremalnych prób, aby zapewnić ich niezawodność w najbardziej wymagających sytuacjach. Oto kilka z nich, które gwarantują, że samochody z Martorell sprostają oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających kierowców:

  • Test trakcji i kontrolowanego zjazdu – polegający na sprawdzeniu działania systemów kontroli trakcji podczas jazdy w trudnym terenie, gdzie spadki sięgają 35%. Systemy te zapewniają kontrolowany zjazd bez konieczności użycia hamulca.
  • Test kontroli holowania – podczas ciągnięcia przyczepy istnieje większe ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Ten test sprawdza działanie systemu stabilności przyczepy, jednocześnie dbając o stabilność samochodu.
  • Próba Klappera – sprawdza, czy wszystkie komponenty pojazdu współpracują ze sobą bez wydawania irytujących dźwięków podczas jazdy po różnych rodzajach nawierzchni. Co istotne – typowy pojazd składa się aż z ok. 3000 współpracujących ze sobą części.
  • Test kurzu – w którym po przejechaniu przez pustynię, samochód jest testowany w celu oceny wydajności systemów filtrujących powietrze.
  • Próba żwiru – samochody pokonują 3000 kilometrów po nawierzchni żwirowej, aby ocenić wpływ nawierzchni na różne części pojazdu, szczególnie elementy podwozia – zawieszenia, nadkoli i zderzaków.

Po tygodniach intensywnych testów w ekstremalnie wysokich temperaturach i trudnych warunkach, kolejnym krokiem są testy zimowe, by upewnić się, że hiszpańskie samochody są gotowe na każdy scenariusz pogodowy i drogowy.

Za naszym sukcesem stoi nie tylko zaawansowana technologia, ale także zespół niezastąpionych inżynierów, którzy dbają o jakość naszych samochodów. Wiemy, że nie ma kompromisów w kwestii bezpieczeństwa i niezawodności, dlatego nasze samochody muszą sprostać najwyższym standardom. Dzięki rygorystycznym testom, jesteśmy pewni, że samochody SEAT dostarczą nie tylko niezapomnianej przyjemności z jazdy, ale także pewności podczas każdej podróży – tłumaczy Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA.

Marka SEAT, dbając o komfort i satysfakcję klientów, kładzie szczególny nacisk na bezpieczeństwo i niezawodność swoich samochodów. Dlatego samochody z Martorell przechodzą nie tylko wewnętrzne, rygorystyczne testy, ale również badania zderzeniowe EuroNCAP, aby upewnić się, że są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie.

W EuroNCAP, niezależnej organizacji działającej non-profit, testujemy nasze pojazdy pod kątem bezpieczeństwa w przypadku zderzenia. Każdy z nas marzy o zdobyciu pięciu gwiazdek, co gwarantuje, że samochód jest jednym z najbezpieczniejszych na świecie. Nasza wysoka jakość i dbałość o szczegóły pozwalają nam osiągnąć te najwyższe oceny dla modeli SEAT-a – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *