Czy zimny prysznic, duże śniadanie czy mocna kawa wystarczą, aby wsiąść za kierownicę samochodu po spożyciu alkoholu na piątkowej imprezie? Jak alkohol działa na zmysły i postrzeganie otoczenia? Jakie są konsekwencje prowadzenia pojazdów gdy jest się nadal pod wpływem alkoholu? Tego i wielu innych przydatnych dla kierowców rzeczy dowiesz się ze szkolenia „Autosobriety – ruszaj bez promili”, które jest bezpłatnie dostępne dla studentów – online albo przy pomocy darmowej apki na smartfona.

Zastanów się

„Impreza była wczoraj, trochę wypiłem, ale sporo jadłem, dziś śniadanko, prysznic i za kółko”. To skrajnie nieodpowiedzialne. Nasza wątroba metabolizuje średnio 8 gramów 100% alkoholu etylowego na godzinę. Jedna jednostka alkoholu to ok. 10 gramów 100% alkoholu (12 ml). Jeden kieliszek wina to 1,5 jednostki, kufel lekkiego piwa to 1,8 jednostki, a 50-tka wódki to 2 jednostki. Huczna impreza – przemnóżcie sobie sami. Nawet najmniejsza ilość alkoholu ma wpływ na zdolność prowadzenia pojazdu. Dlatego, zanim wsiądziesz za kierownicę po alkoholu – dobrze zastanów się nad możliwymi konsekwencjami.

Autosobriety – to może wiele zmienić

„Autosobriety – ruszaj bez promili” – to bezpłatne szkolenie online, z którego dowiesz się nie tylko jak metabolizowany jest alkohol i jaki ma wpływ na organizm, ale też jak wpływa na możliwości prowadzenia pojazdów i jakie ryzyka są z tym związane, z jakimi konsekwencjami prawnymi należy się liczyć prowadząc pojazd po alkoholu.  Będziesz też mógł skorzystać ze specjalnych gogli VR, przez które obejrzysz film odwzorowujący sposób postrzegania rzeczywistości przez osobę nietrzeźwą. To bardzo sugestywne przeżycie.

Wystarczy jedna godzina

Właśnie tyle trwa to szkolenie, które odbędziesz a pomocą smartfona lub komputera, całkowicie bezpłatnie. Ta godzina może wystarczyć, aby ocalić życie twoje lub osób, które mógłbyś spotkać na drodze kierując pojazdem po alkoholu. W ubiegłym roku w naszym kraju wydarzyło się niemal 2,5 tys. wypadków drogowych po alkoholu, w których śmierć poniosło 331 osób. To o 331 za dużo… W samym województwie mazowieckiem było to ponad 350 wypadków, w których zginęły 73 osoby. O 73 za dużo…

Nie czekaj. Zdobądź wiedzę i ruszaj bez promili!

Ściągnij darmową apkę, dzięki której odbędziesz szkolenie. Możesz to też zrobić online – w obu przypadkach bezpłatnie. Co zyskasz? Bezcenną wiedzę i poczucie bezpieczeństwa. Nie zwlekaj. Poznaj Autosobriety i ruszaj bez promili!

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *