• Pierwszy w 100% elektryczny model CUPRA Born świętuje w tym roku swoje drugie urodziny.
  • Pionierski elektryk hiszpańskiej marki dostępny jest z pakietem e-Boost, który zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy podczas jazdy samochodem.
  • Rozwiązanie to pozwala na osiągnięcie drapieżnych osiągów oraz zwiększenie emocji, towarzyszących jeździe modelem CUPRA Born.

Dostępny na rynku od 2021 roku model CUPRA Born to samochód stworzony z połączenia sportowej energii i duszy buntownika. Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki jest drapieżny nie tylko na zewnątrz, ale i w środku, a jednym z jego skrywanych atutów jest funkcja e-Boost. To właśnie ona pozwala wyzwolić dodatkową energię, drzemiącą w elektrycznym challengerze.

Czym jest e-Boost?

e-Boost to ukryta na kierownicy funkcja, zapewniająca natychmiastowy zastrzyk dodatkowej mocy samochodu. Po naciśnięciu przycisku i aktywacji funkcji CUPRA Born zyskuje dodatkowy, elektryzujący impuls, poprawiający jej wydajność. Rozwiązanie to zostało specjalnie zaprojektowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przyspieszenie i zasięg, jakie oferuje model.

Sposobów aktywacji funkcji e-Boost jest kilka. Najprostszy z nich polega na naciśnięciu przycisku po prawej stronie kierownicy, by uzyskać do 20 kW dodatkowej mocy. Funkcja e-Boost może być także aktywowana poprzez naciśnięcie do końca pedału przyspieszenia lub poprzez menu profilu jazdy CUPRA. W każdym z tym przypadków dodatkowy zastrzyk mocy przekłada się na dynamikę i natychmiastowe przyspieszenie w momencie, w którym są one potrzebne kierowcy – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA.

Nie tylko dodatkowa moc

Pakiet e-Boost opracowany został, aby zapewnić kierowcy większe emocje podczas jazdy, poprawiając równocześnie ogólne osiągi samochodu. W jego skład wchodzi jednak nie tylko kierownica z przyciskami funkcyjnymi, umożliwiającymi aktywację funkcji e-Boost lub zmianę profilu jazdy samochodu. Nieodłącznym elementem pakietu e-Boost, są dodatkowo ulepszone przednie hamulce tarczowe oraz 19-calowe felgi Aero.

Kluczowych elementem pakietu e-boost jest zaawansowany system, który umożliwia dynamiczne dostosowanie mocy silnika elektrycznego w czasie rzeczywistym. Dzięki temu kierowca może dostosować poziom mocy do swoich indywidualnych preferencji, co pozwala na ekscytujące i zwinne przejażdżki po mieście lub na autostradzie – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *