CUPRA Born zwycięzcą II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych

  • Model CUPRA Born zwyciężył w II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych.
  • Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki okazał się najlepszym samochodem w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh.
  • Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility, EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

Autostradowy Rajd – Test Samochodów Elektrycznych organizowany jest przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) i stanowi część Kongresu Nowej Mobilności. Celem organizatorów wydarzenia jest popularyzacja transportu zeroemisyjnego. W tegorocznej edycji do rywalizacji przystąpiło 18 załóg, a jedna z nich poruszała się pierwszym w 100% elektrycznym pojazdem hiszpańskiej marki – modelem CUPRA Born.

Podczas rajdu każda z drużyn nie tylko musiała przejechać ponad 480-kilometrową trasę zgodnie z przepisami, ale też wykazać się umiejętnością jazdy podczas prób zręcznościowych na torze Automobilklubu Tarnów. Model CUPRA Born został doceniony pod względem optymalnego zużycia energii oraz ładowania. Postój na uzupełnienie poziomu energii trwał maksymalnie 40 minut, a średnia moc ładowania wynosiła 80 kW.

W II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych, CUPRA Born udowodnił swoją niezawodność, efektywność energetyczną i możliwości jazdy na dłuższe dystanse. To kolejny dowód na to, że elektryczne samochody CUPRA są gotowe do podjęcia każdego wyzwania na drodze oraz na to, że elektryczna mobilność nie musi oznaczać rezygnacji z emocji za kierownicą – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA. Pierwszy hiszpański elektryk zwyciężył w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh. Nagrody zostały wręczone 27 września podczas gali eMobility Media Awards Kongresu Nowej Mobilności, który odbywa się w dniach 26-28 września w EXPO Łódź. Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility , EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

O rynku motoryzacji

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *