CUPRA Born zwycięzcą II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych

  • Model CUPRA Born zwyciężył w II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych.
  • Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki okazał się najlepszym samochodem w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh.
  • Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility, EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

Autostradowy Rajd – Test Samochodów Elektrycznych organizowany jest przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) i stanowi część Kongresu Nowej Mobilności. Celem organizatorów wydarzenia jest popularyzacja transportu zeroemisyjnego. W tegorocznej edycji do rywalizacji przystąpiło 18 załóg, a jedna z nich poruszała się pierwszym w 100% elektrycznym pojazdem hiszpańskiej marki – modelem CUPRA Born.

Podczas rajdu każda z drużyn nie tylko musiała przejechać ponad 480-kilometrową trasę zgodnie z przepisami, ale też wykazać się umiejętnością jazdy podczas prób zręcznościowych na torze Automobilklubu Tarnów. Model CUPRA Born został doceniony pod względem optymalnego zużycia energii oraz ładowania. Postój na uzupełnienie poziomu energii trwał maksymalnie 40 minut, a średnia moc ładowania wynosiła 80 kW.

W II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych, CUPRA Born udowodnił swoją niezawodność, efektywność energetyczną i możliwości jazdy na dłuższe dystanse. To kolejny dowód na to, że elektryczne samochody CUPRA są gotowe do podjęcia każdego wyzwania na drodze oraz na to, że elektryczna mobilność nie musi oznaczać rezygnacji z emocji za kierownicą – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA. Pierwszy hiszpański elektryk zwyciężył w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh. Nagrody zostały wręczone 27 września podczas gali eMobility Media Awards Kongresu Nowej Mobilności, który odbywa się w dniach 26-28 września w EXPO Łódź. Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility , EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *