CUPRA Born zwycięzcą II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych

  • Model CUPRA Born zwyciężył w II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych.
  • Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki okazał się najlepszym samochodem w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh.
  • Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility, EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

Autostradowy Rajd – Test Samochodów Elektrycznych organizowany jest przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) i stanowi część Kongresu Nowej Mobilności. Celem organizatorów wydarzenia jest popularyzacja transportu zeroemisyjnego. W tegorocznej edycji do rywalizacji przystąpiło 18 załóg, a jedna z nich poruszała się pierwszym w 100% elektrycznym pojazdem hiszpańskiej marki – modelem CUPRA Born.

Podczas rajdu każda z drużyn nie tylko musiała przejechać ponad 480-kilometrową trasę zgodnie z przepisami, ale też wykazać się umiejętnością jazdy podczas prób zręcznościowych na torze Automobilklubu Tarnów. Model CUPRA Born został doceniony pod względem optymalnego zużycia energii oraz ładowania. Postój na uzupełnienie poziomu energii trwał maksymalnie 40 minut, a średnia moc ładowania wynosiła 80 kW.

W II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych, CUPRA Born udowodnił swoją niezawodność, efektywność energetyczną i możliwości jazdy na dłuższe dystanse. To kolejny dowód na to, że elektryczne samochody CUPRA są gotowe do podjęcia każdego wyzwania na drodze oraz na to, że elektryczna mobilność nie musi oznaczać rezygnacji z emocji za kierownicą – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA. Pierwszy hiszpański elektryk zwyciężył w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh. Nagrody zostały wręczone 27 września podczas gali eMobility Media Awards Kongresu Nowej Mobilności, który odbywa się w dniach 26-28 września w EXPO Łódź. Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility , EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

O rynku motoryzacji

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *