CUPRA Born zwycięzcą II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych

  • Model CUPRA Born zwyciężył w II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych.
  • Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki okazał się najlepszym samochodem w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh.
  • Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility, EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

Autostradowy Rajd – Test Samochodów Elektrycznych organizowany jest przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) i stanowi część Kongresu Nowej Mobilności. Celem organizatorów wydarzenia jest popularyzacja transportu zeroemisyjnego. W tegorocznej edycji do rywalizacji przystąpiło 18 załóg, a jedna z nich poruszała się pierwszym w 100% elektrycznym pojazdem hiszpańskiej marki – modelem CUPRA Born.

Podczas rajdu każda z drużyn nie tylko musiała przejechać ponad 480-kilometrową trasę zgodnie z przepisami, ale też wykazać się umiejętnością jazdy podczas prób zręcznościowych na torze Automobilklubu Tarnów. Model CUPRA Born został doceniony pod względem optymalnego zużycia energii oraz ładowania. Postój na uzupełnienie poziomu energii trwał maksymalnie 40 minut, a średnia moc ładowania wynosiła 80 kW.

W II edycji Autostradowego Rajdu – Testu Samochodów Elektrycznych, CUPRA Born udowodnił swoją niezawodność, efektywność energetyczną i możliwości jazdy na dłuższe dystanse. To kolejny dowód na to, że elektryczne samochody CUPRA są gotowe do podjęcia każdego wyzwania na drodze oraz na to, że elektryczna mobilność nie musi oznaczać rezygnacji z emocji za kierownicą – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA. Pierwszy hiszpański elektryk zwyciężył w kategorii pojazdów z baterią do 80kWh. Nagrody zostały wręczone 27 września podczas gali eMobility Media Awards Kongresu Nowej Mobilności, który odbywa się w dniach 26-28 września w EXPO Łódź. Organizatorem wydarzenia była TVSens, przy współpracy z Areną Gliwice, miastem Gliwice, PSPA – We drive e-mobility , EV Klub Polska, GreenWay Polska, GO+EAuto, NaviExpert Telematics oraz miastem Szczucin.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *