Coraz więcej flot stawia na pojazdy elektryczne – CUPRA Born zyskuje na popularności

  • Wzrost udziału pojazdów elektrycznych na rynku spowodował, że rośnie liczba firm, które decydują się na pojazdy zeroemisyjne.
  • Born, pierwszy elektryczny model hiszpańskiej marki CUPRA cieszy się coraz większym zainteresowaniem na rynku flotowym.
  • CUPRA z roku na rok zwiększa swój udział w firmowych flotach, m.in. dzięki niskiej utracie wartości.

Floty samochodowe stanowią kluczowy sektor rynku motoryzacyjnego w Polsce, odpowiadając za ponad 70% sprzedaży nowych pojazdów. Rosnący potencjał branży CFM dotyczy także obszaru elektromobilności, który staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją wyboru. W ciągu ostatnich dwóch lat zauważono znaczny wzrost zainteresowania napędami elektrycznymi wśród klientów flotowych, zarówno dużych firm, jak i małych przedsiębiorstw. Duże organizacje często wprowadzają strategie oparte na zrównoważonym rozwoju i zyskującym na znaczeniu ESG (Environmental, Social, Governance). Małe firmy natomiast widzą w elektromobilności szansę na wprowadzenie innowacji i ekologicznych rozwiązań do swoich flot.

Nie bez znaczenia pozostaje także możliwość pozyskania dotacji na zakup pojazdów elektrycznych. Dzięki rządowemu programowi „Mój elektryk” firmy mogą liczyć na dofinansowanie do elektrycznego samochodu firmowego w wysokości nawet 27 000 zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku niższych przebiegów dopłata dla firm wynosi 18 750 zł.

CUPRA Born – elektryk z charakterem

Born, pierwszy elektryczny model marki CUPRA, łączy sportowy charakter z zerową emisją, zapewniając do 540 km zasięgu (wg. WLTP). Pojazd oferowany jest w dwóch wariantach silnikowych: o mocy 150 lub 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 310 Nm. Przy wyborze pakietu e-Boost moc mocniejszej wersji podnoszona jest chwilowo do 231 KM. Takie wartości zapewniają przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 2,6 sekundy, a do 100 km/h o 4 sekundy więcej. Model ten cieszy się coraz większą popularnością nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale staje się także coraz częstszym wyborem firm.

Według naszych analiz CUPRA charakteryzuje się niską utratą wartości. Stanowi interesującą alternatywę dla powszechnie stosowanych flotowych pojazdów. Co więcej, każdy z oferowanych modeli cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno w salonach sprzedaży jak i na rynku wtórnym – komentuje  Dariusz Wołoszka, wiceprezes INFO-EKSPERT.

O rynku motoryzacji

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *