Coraz więcej flot stawia na pojazdy elektryczne – CUPRA Born zyskuje na popularności

  • Wzrost udziału pojazdów elektrycznych na rynku spowodował, że rośnie liczba firm, które decydują się na pojazdy zeroemisyjne.
  • Born, pierwszy elektryczny model hiszpańskiej marki CUPRA cieszy się coraz większym zainteresowaniem na rynku flotowym.
  • CUPRA z roku na rok zwiększa swój udział w firmowych flotach, m.in. dzięki niskiej utracie wartości.

Floty samochodowe stanowią kluczowy sektor rynku motoryzacyjnego w Polsce, odpowiadając za ponad 70% sprzedaży nowych pojazdów. Rosnący potencjał branży CFM dotyczy także obszaru elektromobilności, który staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją wyboru. W ciągu ostatnich dwóch lat zauważono znaczny wzrost zainteresowania napędami elektrycznymi wśród klientów flotowych, zarówno dużych firm, jak i małych przedsiębiorstw. Duże organizacje często wprowadzają strategie oparte na zrównoważonym rozwoju i zyskującym na znaczeniu ESG (Environmental, Social, Governance). Małe firmy natomiast widzą w elektromobilności szansę na wprowadzenie innowacji i ekologicznych rozwiązań do swoich flot.

Nie bez znaczenia pozostaje także możliwość pozyskania dotacji na zakup pojazdów elektrycznych. Dzięki rządowemu programowi „Mój elektryk” firmy mogą liczyć na dofinansowanie do elektrycznego samochodu firmowego w wysokości nawet 27 000 zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku niższych przebiegów dopłata dla firm wynosi 18 750 zł.

CUPRA Born – elektryk z charakterem

Born, pierwszy elektryczny model marki CUPRA, łączy sportowy charakter z zerową emisją, zapewniając do 540 km zasięgu (wg. WLTP). Pojazd oferowany jest w dwóch wariantach silnikowych: o mocy 150 lub 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 310 Nm. Przy wyborze pakietu e-Boost moc mocniejszej wersji podnoszona jest chwilowo do 231 KM. Takie wartości zapewniają przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 2,6 sekundy, a do 100 km/h o 4 sekundy więcej. Model ten cieszy się coraz większą popularnością nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale staje się także coraz częstszym wyborem firm.

Według naszych analiz CUPRA charakteryzuje się niską utratą wartości. Stanowi interesującą alternatywę dla powszechnie stosowanych flotowych pojazdów. Co więcej, każdy z oferowanych modeli cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno w salonach sprzedaży jak i na rynku wtórnym – komentuje  Dariusz Wołoszka, wiceprezes INFO-EKSPERT.

O rynku motoryzacji

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *