• Jednym z kluczowych elementów przy wyborze floty samochodowej jest wartość rezydualna, która antycypuje przyszłą wartość pojazdu po zakończeniu okresu użytkowania oraz bezpośrednio wpływa na całkowite koszty użytkowania pojazdu (TCO)
  • Według niezależnych analiz firmy INFO-EKSPERT, marka CUPRA ma jedną z wyższych wartości rezydualnych w segmencie.  
  • Topowy Formentor po trzech latach i 60 tys. km będzie wart na rynku wtórnym około 70% swojej wartości początkowej.

Dobór odpowiedniego pojazdu do floty firmowej jest wyzwaniem wymagającym uwzględnienia szeregu aspektów. Menadżerowie flot muszą brać pod uwagę różnorodne czynniki, w tym potrzeby pracowników, koszty eksploatacji oraz comiesięczne zobowiązania. Dlatego na popularności zyskują dedykowane rozwiązania finansowe. Zapewniają one stałą opiekę nad pojazdem oraz przewidywalne comiesięczne opłaty, na przykład flagowy CUPRA Formentor, który w leasingu kosztuje od 1372 zł/msc lub CUPRA Leon – od 1341 zł/msc. 

Poza dobrą ofertą cenową pojazdy marki CUPRA oferują wyposażenie godne marek premium. W skład standardowych opcji zalicza się m.in. tempomat z ogranicznikiem prędkości, Lane Assist, system rozpoznawania zmęczenia, 7 poduszek powietrznych, system bezkluczykowego dostępu do samochodu KESSY czy wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala. Są to istotne elementy, wpływające nie tylko na komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale również na wysoką wartość rezydualną pojazdów.

Wpływ na wartość rezydualną ma m.in powszechna opinia o marce i modelu, popyt, cena zakupu, rodzaj nadwozia, kompletacja wyposażenia oraz jednostka napędowa. Pod tym względem CUPRA może pochwalić się rozwiązaniami nie tylko ekonomicznymi, ale też o najwyższych osiągach. Wśród gamy silnikowej znajdują się benzynowe 1,5 TSI o mocy 150 KM dostępne zarówno w wariancie z przekładnią manualną lub automatyczną DSG (miękka hybryda). Są też mocniejsze warianty 2-litrowe generujące 190 lub 245 KM. Dla koneserów poszukujących wysokich osiągów marka przygotowała ekstremalną wersję VZ generującą 310 KM lub VZ5 o mocy 390 KM – dostępną jedynie w modelu CUPRA Formentor.

– Pojazdy CUPRA to ciekawa alternatywa dla typowych, popularnych flotowych pojazdów. Każdy z oferowanych prestiżowych modeli cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno w salonach jak i na rynku wtórnym co przekłada się na wysokie wartości rezydualne. Dobrym tego przykładem jest m.in. CUPRA Formentor, którego wartość rezydualna po trzech latach i 60 tys. km jest na poziomie 70%*. To jeden z lepszych wyników w swojej klasie. Podobnie jest w przypadku bestsellerów CUPRA Ateca oraz CUPRA Leon, dla których wartości rezydualne wynoszą odpowiednio 67%* i 68%* – stwierdza Dariusz Wołoszka, wiceprezes INFO-EKSPERT.

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *