• Jednym z kluczowych elementów przy wyborze floty samochodowej jest wartość rezydualna, która antycypuje przyszłą wartość pojazdu po zakończeniu okresu użytkowania oraz bezpośrednio wpływa na całkowite koszty użytkowania pojazdu (TCO)
  • Według niezależnych analiz firmy INFO-EKSPERT, marka CUPRA ma jedną z wyższych wartości rezydualnych w segmencie.  
  • Topowy Formentor po trzech latach i 60 tys. km będzie wart na rynku wtórnym około 70% swojej wartości początkowej.

Dobór odpowiedniego pojazdu do floty firmowej jest wyzwaniem wymagającym uwzględnienia szeregu aspektów. Menadżerowie flot muszą brać pod uwagę różnorodne czynniki, w tym potrzeby pracowników, koszty eksploatacji oraz comiesięczne zobowiązania. Dlatego na popularności zyskują dedykowane rozwiązania finansowe. Zapewniają one stałą opiekę nad pojazdem oraz przewidywalne comiesięczne opłaty, na przykład flagowy CUPRA Formentor, który w leasingu kosztuje od 1372 zł/msc lub CUPRA Leon – od 1341 zł/msc. 

Poza dobrą ofertą cenową pojazdy marki CUPRA oferują wyposażenie godne marek premium. W skład standardowych opcji zalicza się m.in. tempomat z ogranicznikiem prędkości, Lane Assist, system rozpoznawania zmęczenia, 7 poduszek powietrznych, system bezkluczykowego dostępu do samochodu KESSY czy wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala. Są to istotne elementy, wpływające nie tylko na komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale również na wysoką wartość rezydualną pojazdów.

Wpływ na wartość rezydualną ma m.in powszechna opinia o marce i modelu, popyt, cena zakupu, rodzaj nadwozia, kompletacja wyposażenia oraz jednostka napędowa. Pod tym względem CUPRA może pochwalić się rozwiązaniami nie tylko ekonomicznymi, ale też o najwyższych osiągach. Wśród gamy silnikowej znajdują się benzynowe 1,5 TSI o mocy 150 KM dostępne zarówno w wariancie z przekładnią manualną lub automatyczną DSG (miękka hybryda). Są też mocniejsze warianty 2-litrowe generujące 190 lub 245 KM. Dla koneserów poszukujących wysokich osiągów marka przygotowała ekstremalną wersję VZ generującą 310 KM lub VZ5 o mocy 390 KM – dostępną jedynie w modelu CUPRA Formentor.

– Pojazdy CUPRA to ciekawa alternatywa dla typowych, popularnych flotowych pojazdów. Każdy z oferowanych prestiżowych modeli cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno w salonach jak i na rynku wtórnym co przekłada się na wysokie wartości rezydualne. Dobrym tego przykładem jest m.in. CUPRA Formentor, którego wartość rezydualna po trzech latach i 60 tys. km jest na poziomie 70%*. To jeden z lepszych wyników w swojej klasie. Podobnie jest w przypadku bestsellerów CUPRA Ateca oraz CUPRA Leon, dla których wartości rezydualne wynoszą odpowiednio 67%* i 68%* – stwierdza Dariusz Wołoszka, wiceprezes INFO-EKSPERT.

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *