Systemy monitorujące otoczenie – musisz je mieć w swoim aucie

  • System kamer 360º dostępny jest w standardzie w modelach CUPRA Ateca VZ oraz Tribe Edition. Z kolei jako opcja dodatkowa oferowana jest w modelu Born w pakietach Pilot M+ i Pilot L, a także we wszystkich wersjach modelu CUPRA Formentor.
  • Za pomocą 4 kamer, umieszczonych w różnych częściach samochodu, system generuje połączony obraz, wyświetlany na ekranie systemu infotainment.
  • Traffic Sign Recognition dostępny jest w standardzie we wszystkich wersjach CUPRY Leon oraz w modelach Formentor VZ i Tribe Edition. Z kolei klienci mogą wybrać tę funkcjonalność jako opcję dodatkową w modelu Born z pakietami Pilot M, M+ oraz L.

Wśród rozwiązań technologicznych, stosowanych przez barcelońską markę szczególną uwagę zwraca możliwość widoku peryferyjnego oraz rozpoznawania znaków drogowych. System TopView 360º umożliwia kierowcy obserwację otoczenia samochodu z lotu ptaka, nakładając na siebie obraz z czterech różnych kamer, umieszczonych w wybranych miejscach pojazdu. Natomiast Traffic Sign Recognition rozpoznaje nie tylko znaki drogowe, ale również działa w odpowiedzi na zmieniające się warunki pogodowe. CUPRA oferuje te funkcjonalności zarówno w standardzie oraz jako opcje dodatkowe we wszystkich swoich modelach.

System TopView 360º

Zasada działania systemu TopView 360º polega na tym, że na samochodzie umieszczone są cztery kamery, znajdujące się odpowiednio na osłonie chłodnicy, lusterkach zewnętrznych i pokrywie tylnej. Dzięki nim kierowca ma do dyspozycji podgląd obszaru przed samochodem, z lewej i prawej strony pojazdu, a także widok z kamery, umieszczonej na tyle auta. Ponadto możliwe jest zobaczenie samochodu z lotu ptaka. Widok 360º generowany jest komputerowo poprzez połączenie obrazu z wszystkich kamer i dostępny jest w dwóch wersjach: zbliżonej i oddalonej od samochodu. System ten dostępny jest w standardzie w CUPRZE Atece VZ oraz Tribe Edition. Z kolei jako opcja dodatkowa oferowana jest w modelu Born w pakietach Pilot M+ oraz L, a także we wszystkich wersjach CUPRA Formentora.

System rozpoznawania znaków

Traffic Sign Recognition to technologia rozpoznawania znaków drogowych, która przekazuje kierowcy ostrzeżenia i komunikaty poprzez wyświetlanie ich na desce rozdzielczej w zasięgu wzroku kierowcy. Jego działanie opiera się na danych zbieranych w czasie rzeczywistym. Czujniki w systemie CUPRA zsynchronizowane są z przednią kamerą, identyfikując limity prędkości, zakazy i nakazy oraz przebudowy dróg. Dodatkowo system odpowiedzialny jest za dostosowanie działania wycieraczek do warunków pogodowych. Traffic Sign Recognition dostępny jest w standardzie we wszystkich wersjach CUPRA Leona oraz w Formentorze VZ i Tribe Edition. Z kolei klienci mogą wybrać tę funkcjonalność jako opcję dodatkową w modelu Born z pakietami Pilot M, M+ oraz L.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *