Systemy monitorujące otoczenie – musisz je mieć w swoim aucie

  • System kamer 360º dostępny jest w standardzie w modelach CUPRA Ateca VZ oraz Tribe Edition. Z kolei jako opcja dodatkowa oferowana jest w modelu Born w pakietach Pilot M+ i Pilot L, a także we wszystkich wersjach modelu CUPRA Formentor.
  • Za pomocą 4 kamer, umieszczonych w różnych częściach samochodu, system generuje połączony obraz, wyświetlany na ekranie systemu infotainment.
  • Traffic Sign Recognition dostępny jest w standardzie we wszystkich wersjach CUPRY Leon oraz w modelach Formentor VZ i Tribe Edition. Z kolei klienci mogą wybrać tę funkcjonalność jako opcję dodatkową w modelu Born z pakietami Pilot M, M+ oraz L.

Wśród rozwiązań technologicznych, stosowanych przez barcelońską markę szczególną uwagę zwraca możliwość widoku peryferyjnego oraz rozpoznawania znaków drogowych. System TopView 360º umożliwia kierowcy obserwację otoczenia samochodu z lotu ptaka, nakładając na siebie obraz z czterech różnych kamer, umieszczonych w wybranych miejscach pojazdu. Natomiast Traffic Sign Recognition rozpoznaje nie tylko znaki drogowe, ale również działa w odpowiedzi na zmieniające się warunki pogodowe. CUPRA oferuje te funkcjonalności zarówno w standardzie oraz jako opcje dodatkowe we wszystkich swoich modelach.

System TopView 360º

Zasada działania systemu TopView 360º polega na tym, że na samochodzie umieszczone są cztery kamery, znajdujące się odpowiednio na osłonie chłodnicy, lusterkach zewnętrznych i pokrywie tylnej. Dzięki nim kierowca ma do dyspozycji podgląd obszaru przed samochodem, z lewej i prawej strony pojazdu, a także widok z kamery, umieszczonej na tyle auta. Ponadto możliwe jest zobaczenie samochodu z lotu ptaka. Widok 360º generowany jest komputerowo poprzez połączenie obrazu z wszystkich kamer i dostępny jest w dwóch wersjach: zbliżonej i oddalonej od samochodu. System ten dostępny jest w standardzie w CUPRZE Atece VZ oraz Tribe Edition. Z kolei jako opcja dodatkowa oferowana jest w modelu Born w pakietach Pilot M+ oraz L, a także we wszystkich wersjach CUPRA Formentora.

System rozpoznawania znaków

Traffic Sign Recognition to technologia rozpoznawania znaków drogowych, która przekazuje kierowcy ostrzeżenia i komunikaty poprzez wyświetlanie ich na desce rozdzielczej w zasięgu wzroku kierowcy. Jego działanie opiera się na danych zbieranych w czasie rzeczywistym. Czujniki w systemie CUPRA zsynchronizowane są z przednią kamerą, identyfikując limity prędkości, zakazy i nakazy oraz przebudowy dróg. Dodatkowo system odpowiedzialny jest za dostosowanie działania wycieraczek do warunków pogodowych. Traffic Sign Recognition dostępny jest w standardzie we wszystkich wersjach CUPRA Leona oraz w Formentorze VZ i Tribe Edition. Z kolei klienci mogą wybrać tę funkcjonalność jako opcję dodatkową w modelu Born z pakietami Pilot M, M+ oraz L.

O rynku motoryzacji

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *