Systemy monitorujące otoczenie – musisz je mieć w swoim aucie

  • System kamer 360º dostępny jest w standardzie w modelach CUPRA Ateca VZ oraz Tribe Edition. Z kolei jako opcja dodatkowa oferowana jest w modelu Born w pakietach Pilot M+ i Pilot L, a także we wszystkich wersjach modelu CUPRA Formentor.
  • Za pomocą 4 kamer, umieszczonych w różnych częściach samochodu, system generuje połączony obraz, wyświetlany na ekranie systemu infotainment.
  • Traffic Sign Recognition dostępny jest w standardzie we wszystkich wersjach CUPRY Leon oraz w modelach Formentor VZ i Tribe Edition. Z kolei klienci mogą wybrać tę funkcjonalność jako opcję dodatkową w modelu Born z pakietami Pilot M, M+ oraz L.

Wśród rozwiązań technologicznych, stosowanych przez barcelońską markę szczególną uwagę zwraca możliwość widoku peryferyjnego oraz rozpoznawania znaków drogowych. System TopView 360º umożliwia kierowcy obserwację otoczenia samochodu z lotu ptaka, nakładając na siebie obraz z czterech różnych kamer, umieszczonych w wybranych miejscach pojazdu. Natomiast Traffic Sign Recognition rozpoznaje nie tylko znaki drogowe, ale również działa w odpowiedzi na zmieniające się warunki pogodowe. CUPRA oferuje te funkcjonalności zarówno w standardzie oraz jako opcje dodatkowe we wszystkich swoich modelach.

System TopView 360º

Zasada działania systemu TopView 360º polega na tym, że na samochodzie umieszczone są cztery kamery, znajdujące się odpowiednio na osłonie chłodnicy, lusterkach zewnętrznych i pokrywie tylnej. Dzięki nim kierowca ma do dyspozycji podgląd obszaru przed samochodem, z lewej i prawej strony pojazdu, a także widok z kamery, umieszczonej na tyle auta. Ponadto możliwe jest zobaczenie samochodu z lotu ptaka. Widok 360º generowany jest komputerowo poprzez połączenie obrazu z wszystkich kamer i dostępny jest w dwóch wersjach: zbliżonej i oddalonej od samochodu. System ten dostępny jest w standardzie w CUPRZE Atece VZ oraz Tribe Edition. Z kolei jako opcja dodatkowa oferowana jest w modelu Born w pakietach Pilot M+ oraz L, a także we wszystkich wersjach CUPRA Formentora.

System rozpoznawania znaków

Traffic Sign Recognition to technologia rozpoznawania znaków drogowych, która przekazuje kierowcy ostrzeżenia i komunikaty poprzez wyświetlanie ich na desce rozdzielczej w zasięgu wzroku kierowcy. Jego działanie opiera się na danych zbieranych w czasie rzeczywistym. Czujniki w systemie CUPRA zsynchronizowane są z przednią kamerą, identyfikując limity prędkości, zakazy i nakazy oraz przebudowy dróg. Dodatkowo system odpowiedzialny jest za dostosowanie działania wycieraczek do warunków pogodowych. Traffic Sign Recognition dostępny jest w standardzie we wszystkich wersjach CUPRA Leona oraz w Formentorze VZ i Tribe Edition. Z kolei klienci mogą wybrać tę funkcjonalność jako opcję dodatkową w modelu Born z pakietami Pilot M, M+ oraz L.

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *