Wykorzystanie wiat fotowoltaicznych na parkingach. Oszczędność kosztów i ochrona środowiska

Panele fotowoltaiczne stają się coraz popularniejsze. Świadczą o tym dane. Tegoroczny wzrost mocy w fotowoltaice wyniesie 270 GWdc, zaś moc instalacji fotowoltaicznych oddawanych do użytku co roku będzie wyższa średnio o ponad 5 proc. niż rok wcześniej – przewidują analitycy globalnej grupy badawczej Wood Mackenzie. Firmy poszukują sposobów, jak zmaksymalizować produkcję energii ze słońca. Coraz częściej sięgają po innowacyjne rozwiązania, jak wiaty fotowoltaiczne. Czym są?

Rynek fotowoltaiki w Polsce, jak i na świecie sukcesywnie notuje wzrosty. Coraz więcej osób i firm pragnie czerpać ekologiczną i bezpłatną energię ze słońca. Ta pomaga obniżyć rachunki za prąd i wspiera zrównoważony rozwój. Farmy fotowoltaiczne i przydomowe instalacje to niemalże codzienność. Coraz częściej pojawiają się nowe i ciekawe rozwiązania w obszarze odnawialnych źródeł energii. Jednym z nich są wiaty fotowoltaiczne.

Czym są wiaty fotowoltaiczne? 

Wiaty solarne przeznaczone jednocześnie do zadaszenia miejsc parkingowych, często nazywane też carportami, są zarówno funkcjonalne, jak i niedrogie w montażu, co czyni je idealnym wyborem. Są doskonałym przykładem tego, jak inteligentny projekt i inżynieria mogą wykorzystać alternatywne przestrzenie. Wiaty solarne mają wiele tych samych zalet, co instalacje fotowoltaiczne montowane na dachu. Co najważniejsze, płynnie integrują się z istniejącymi konstrukcjami i pozwalają cieszyć się zaletami energii słonecznej bez zajmowania miejsca na ziemi. Zapewniają także szybszy zwrot z inwestycji dzięki niskim kosztom instalacji.

  Wiaty fotowoltaiczne mogą powstawać zarówno na dużych powierzchniach takich, jak parkingi przed hipermarketami, jak i na podwórkach. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji danej osoby. Posiadają wiele funkcji. Przede wszystkim, dzięki nim, można pozyskać bezpłatną energię, a ponadto możemy ochronić nasz pojazd przed działaniem słońca czy deszczu i wykorzystać optymalnie dostępną przestrzeń. Mamy instalację spełniającą dwie funkcje jednocześnie. – mówi Adrian Wachelka z INERGIS.

A czy wymagane jest zezwolenie na budowę, by powstała wiata fotowoltaiczna? Zgodnie z przepisami, gdy konstrukcja nie ma więcej niż 35 metrów kwadratowych – pozwolenie nie jest wymagane. W przypadku większych wiat przeznaczonych pod instalacje fotowoltaiczne o mocy do 50 kWp również można liczyć na uproszczenie w tym zakresie. Na budowę takiej instalacji można także pozyskać dotacje np. z programu Mój Prąd 4.0 lub w przypadku wspólnot i spółdzielni z Grantu OZE .

 – Na dzień dzisiejszy, gdy moduły są tanie, całościowy koszt postawienia dużej wiaty fotowoltaicznej (carportu) dla 12-14 samochodów zaczyna się od 190 000 zł netto, w zależności od wyglądu i producenta. Jednocześnie taka wiata może pomieścić moduły fotowoltaiczne i inne elementy instalacji o łącznej mocy 50 kWp. Konstrukcja taka zajmuje miejsce o szerokości około 38 metrów i głębokości około 6,5 metra. – dodaje Adrian Wachelka z INERGIS

Przykłady zastosowania wiat fotowoltaicznych na świecie

Wiaty fotowoltaiczne mają różne zastosowanie. Stanowią dodatkowe źródło energii odnawialnej. Przykładem może być jedna z dużych firm skandynawskich, która w okresie od września do grudnia 2020 roku zakupiła aż o 84 proc. mniej energii niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wszystko dzięki wiatom fotowoltaicznym ustawionym na parkingach sklepu. Stanowiło to równowartość 57% oszczędności energii w tej lokalizacji[1].

Kolejnym przykładem jest jedno z przedsiębiorstw, które zajmuje się produkcją ciężarówek elektrycznych. Firma zainstalowała stację ładującą składającą się z kilku zadaszonych parkingów solarnych w zakładzie produkcyjnym w Illinois. Następnie nowo wyprodukowane ciężarówki po raz pierwszy ładują się energią odnawialną. Jednocześnie można było ładować aż 76 ciężarówek.

Coraz częściej na świecie stosuje się wiaty fotowoltaiczne nie tylko do zadaszania miejsc parkingowych, ale także tarasu, miejsc do rekreacji, ścieżek rowerowych czy basenów.


[1] https://www.renewableenergymagazine.com/emily-newton/four-amazing-benefits-of-adding-parking-lot-20221215

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *