• CUPRA Formentor VZ5 w wersji BAT wyposażona została w kultowy pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 litra, który zapewnia 390 KM i moment obrotowy 480 Nm.
  • W najnowszej wersji Formentora wprowadzono czarne elementy designu zewnętrznego takie jak: 20-calowe felgi aluminiowe, osłony lusterek z włókna węglowego, a także rury wydechowe w kolorze Cerakote.
  • Na całym świecie dostępnych będzie wyłącznie 500 egzemplarzy tej limitowanej wersji.

Edycja limitowana BAT nadaje flagowemu modelowi hiszpańskiej marki mroczniejszy charakter. Wszystko za sprawą zastosowania mocnych akcentów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz sportowego crossovera coupé.

Mroczny design

W najnowszej wersji Formentora VZ5 wprowadzono czarne elementy zarówno wewnątrz, jak i w designie nadwozia. Począwszy od połyskujących relingów dachowych, osłony chłodnicy i ramy oraz 20-calowych felg aluminiowych, aż po osłony lusterek z włókna węglowego i rury wydechowej w kolorze Cerakote – nowe elementy podkreślają unikalny design pierwszego crossovera marki. Z kolei chromowane na ciemno logotypy zarówno z przodu, jak i z tyłu oraz napis na tylnej klapie jeszcze bardziej podkreślają nowy wygląd.

CUPRA Formentor VZ5 BAT to niezwykłe auto o wyjątkowych osiągach. Jego design jest ekspresyjny, prowokujący i bez wątpienia stanowi kolejny etap ewolucji aut naszej marki. Karoserię wersji BAT pokryto głęboką czernią, która w połączeniu z elementami zewnętrznymi nadwozia podkreśla sportowy wygląd crossovera coupé – powiedział Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

Wnętrze Formentora VZ5 BAT nawiązuje do sportowego charakteru marki, dodając mu jednocześnie mrocznego akcentu. Kabina crossovera została wyposażona w wygodne fotele kubełkowe CUPBucket.  Z kolei detale takie, jak czarne chromowane wykończenie wokół nawiewów oraz centralna konsola, czynią model jeszcze bardziej nietuzinkowym.

Wysokie osiągi

CUPRA Formentor VZ5 został, wyposażony w kultowy pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 litra, który zapewnia 390 KM i moment obrotowy 480 Nm. Na całym świecie dostępnych będzie wyłącznie 500 egzemplarzy jego limitowanej wersji BAT.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *