CUPRA Born idealna na długi weekend. O czym pamiętać planując podróż elektrykiem?

  • CUPRA stworzyła specjalny kalkulator dla modelu Born, który pozwoli na obliczenie szacowanego zasięgu auta.
  • W ofercie hiszpańskiego producenta, znajdziemy ładowarki, które pozwalają na zdalne kontrolowanie procesu ładowania oraz oszczędzanie baterii, także w trakcje jazdy.
  • Dzięki aplikacji CUPRA, użytkownicy elektrycznego modelu Born, są w stanie łatwo znaleźć najbliższy punk ładowania w trasie.

Z tegorocznego raportu KPMG wynika, że coraz więcej Polaków decyduje się na wybór aut elektrycznych. W 2023 liczba nowych rejestracji pojazdów z alternatywnymi napędami wzrosła o 81% r/r[i]. Coraz wyższe zainteresowanie elektrykami napędza również rozwój infrastruktury ładowania. Pod koniec kwietnia 2023 r. w Polsce funkcjonowało już ponad 2 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych[ii]. Niezależnie od tego, czy preferujemy krótsze, czy dalsze trasy, pojazd z napędem elektrycznym, to dobry sposób na dotarcie do miejsca wyczekanego urlopu, jeżeli pamięta się o kilku podstawowych kwestiach. Jak przygotować się do podróży samochodem elektrycznym? Eksperci marki CUPRA opracowali listę cennych wskazówek.

Zaplanuj ładowanie

Mimo że powstaje coraz więcej punktów ładowania dla samochodów elektrycznych, to warto dokładnie zweryfikować, czy na obranej trasie znajdzie się miejsce do uzupełnienia baterii. Długie weekendy zachęcają, do dalekich podróży, podczas których może okazać się, że w najbliższej okolicy nie będzie możliwości naładowania akumulatora. Dlatego dobrym początkiem w planowaniu trasy będzie wyliczenie, na jak długą jazdę pozwoli bateria. CUPRA z myślą o swoim pierwszym w pełni elektrycznym modelu – Born, przygotowała dedykowany kalkulator dostępny na stronie internetowej marki, który po wprowadzeniu parametrów pojazdu, obliczy szacowany zasięg auta na jednym ładowaniu. Przykładowo, obierając trasę, której 40% stanowi autostrada lub ekspresówka, drugie tyle obszar miejski, a 20% to drogi wiejskie oraz biorąc pod uwagę średnią temperaturę zewnętrzną w czerwcu, wynika, że CUPRA Born w wersji z akumulatorem 77 kWh, pozwoli na przejechanie 491 km na jednym ładowaniu*. Jest to ilość kilometrów, które pozwolą na dojechanie np.: z Warszawy do Zakopanego.

Obierz destynacje

Jednymi z najpopularniejszych kierunków weekendowych podróży w Polsce są niezmiennie góry, morze, a także Mazury. Obszary te charakteryzują się zróżnicowaną powierzchnią od nizin, przez wyżyny po jeszcze większe wzniesienia, przez co jazda jest często dosyć utrudniona. Podłoże ma bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o wydajność energetyczną, trakcję, bezpieczeństwo oraz komfort jazdy samochodem elektrycznym. Dlatego warto dostosować styl jazdy i wybierać drogi odpowiednio do warunków, aby maksymalnie wykorzystać potencjał pojazdu napędzanego alternatywnie. Marka CUPRA, wyposażyłam model Born w zawieszenie adaptacyjne (DCC), aby pojazd reagował odpowiednio na każdą nierówność i nawet najostrzejszy zakręt. Dzięki temu możliwe jest jeszcze większe podtrzymanie wydajności baterii.

Oszczędzaj baterię

Dobre przygotowanie elektrycznego auta do jazdy długodystansowej, powinno rozpocząć się od pełnego naładowania baterii. Hiszpański producent posiada w swojej ofercie 3 rodzaje ładowarek samochodowych, które można zamontować w garażu. CUPRA Charger Connect podłączona do sieci domowej, pozwoli uzyskać zdalne funkcje, takie jak np.: sprawdzenie aktualizacji i danych za pośrednictwem smartfona. Ponadto wersja Charger Pro wyposażona została m.in. w licznik energii elektrycznej z certyfikatem MID. Wszystkie ładowarki marki pozwolą na uzyskanie pełnej mocy samochodów CUPRA w niecałe 4 godziny**. Z kolei będąc już w trasie, użytkownicy mogą skorzystać z aplikacji Easy Charging, która pomoże w znalezieniu najbliższego punktu ładowania.

Dla uzyskania lepszych osiągów oraz pełnego wykorzystania potencjału naładowanego auta elektrycznego podczas długiej podróży, zaleca się dostosować swój styl jazdy do specyfiki pojazdu. Samochody napędzane alternatywnie zużywają najwięcej energii podczas przyśpieszania oraz hamowania, dlatego zaleca się poruszanie w możliwie jednostajnej prędkości oraz ograniczenie gwałtownych manewrów, co w przypadku samochodów o zerowej emisji może prowadzić do oszczędzania energii.


* KALKULATOR ZASIĘGU jest narzędziem o charakterze wyłącznie orientacyjnym, służącym do określania szacunkowego zasięgu wybranego samochodu elektrycznego CUPRA. Umożliwia dostosowanie wartości niektórych zmiennych, mających wpływ na obliczanie zasięgu samochodu. Nie uwzględnia jednak pewnych czynników, które mogą mieć wpływ na zużycie energii elektrycznej przez wybrany pojazd elektryczny CUPRA, a tym samym na jego zasięg, tj.: wyposażenie opcjonalne pojazdu (to może wpływać na takie istotne wartości, jak m.in.: masa, opór powietrza i aerodynamika), styl jazdy, warunki drogowe, wiek i stan akumulatora, pogoda i ukształtowanie terenu. Wynik uzyskany za pomocą kalkulatora zasięgu nie powinien być traktowany jako wartość rzeczywista, lecz jedynie jako wskaźnik. Zużycie KW/h przez samochód elektryczny CUPRA zostało ustalone zgodnie z procedurami pomiarowymi określonymi w odpowiednich przepisach.

** Czas ładowania zależy od następujących czynników: temperatury zewnętrznej i temperatury akumulatora, maksymalnego napięcia systemu ładowania i jego aktualnego stanu, a także stanu akumulatora i wykorzystania innych urządzeń elektrycznych w samochodzie podczas ładowania.


[i] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2023/02/raport-kwartalny-pzpm-i-kpmg-w-polsce-branza-motoryzacyjna-edycja-q1-2023.html

[ii] https://pspa.com.pl/2023/raport/ile-stacji-ladowania-w-polsce-powstanie-do-2030-r/

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *