CUPRA Born idealna na długi weekend. O czym pamiętać planując podróż elektrykiem?

  • CUPRA stworzyła specjalny kalkulator dla modelu Born, który pozwoli na obliczenie szacowanego zasięgu auta.
  • W ofercie hiszpańskiego producenta, znajdziemy ładowarki, które pozwalają na zdalne kontrolowanie procesu ładowania oraz oszczędzanie baterii, także w trakcje jazdy.
  • Dzięki aplikacji CUPRA, użytkownicy elektrycznego modelu Born, są w stanie łatwo znaleźć najbliższy punk ładowania w trasie.

Z tegorocznego raportu KPMG wynika, że coraz więcej Polaków decyduje się na wybór aut elektrycznych. W 2023 liczba nowych rejestracji pojazdów z alternatywnymi napędami wzrosła o 81% r/r[i]. Coraz wyższe zainteresowanie elektrykami napędza również rozwój infrastruktury ładowania. Pod koniec kwietnia 2023 r. w Polsce funkcjonowało już ponad 2 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych[ii]. Niezależnie od tego, czy preferujemy krótsze, czy dalsze trasy, pojazd z napędem elektrycznym, to dobry sposób na dotarcie do miejsca wyczekanego urlopu, jeżeli pamięta się o kilku podstawowych kwestiach. Jak przygotować się do podróży samochodem elektrycznym? Eksperci marki CUPRA opracowali listę cennych wskazówek.

Zaplanuj ładowanie

Mimo że powstaje coraz więcej punktów ładowania dla samochodów elektrycznych, to warto dokładnie zweryfikować, czy na obranej trasie znajdzie się miejsce do uzupełnienia baterii. Długie weekendy zachęcają, do dalekich podróży, podczas których może okazać się, że w najbliższej okolicy nie będzie możliwości naładowania akumulatora. Dlatego dobrym początkiem w planowaniu trasy będzie wyliczenie, na jak długą jazdę pozwoli bateria. CUPRA z myślą o swoim pierwszym w pełni elektrycznym modelu – Born, przygotowała dedykowany kalkulator dostępny na stronie internetowej marki, który po wprowadzeniu parametrów pojazdu, obliczy szacowany zasięg auta na jednym ładowaniu. Przykładowo, obierając trasę, której 40% stanowi autostrada lub ekspresówka, drugie tyle obszar miejski, a 20% to drogi wiejskie oraz biorąc pod uwagę średnią temperaturę zewnętrzną w czerwcu, wynika, że CUPRA Born w wersji z akumulatorem 77 kWh, pozwoli na przejechanie 491 km na jednym ładowaniu*. Jest to ilość kilometrów, które pozwolą na dojechanie np.: z Warszawy do Zakopanego.

Obierz destynacje

Jednymi z najpopularniejszych kierunków weekendowych podróży w Polsce są niezmiennie góry, morze, a także Mazury. Obszary te charakteryzują się zróżnicowaną powierzchnią od nizin, przez wyżyny po jeszcze większe wzniesienia, przez co jazda jest często dosyć utrudniona. Podłoże ma bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o wydajność energetyczną, trakcję, bezpieczeństwo oraz komfort jazdy samochodem elektrycznym. Dlatego warto dostosować styl jazdy i wybierać drogi odpowiednio do warunków, aby maksymalnie wykorzystać potencjał pojazdu napędzanego alternatywnie. Marka CUPRA, wyposażyłam model Born w zawieszenie adaptacyjne (DCC), aby pojazd reagował odpowiednio na każdą nierówność i nawet najostrzejszy zakręt. Dzięki temu możliwe jest jeszcze większe podtrzymanie wydajności baterii.

Oszczędzaj baterię

Dobre przygotowanie elektrycznego auta do jazdy długodystansowej, powinno rozpocząć się od pełnego naładowania baterii. Hiszpański producent posiada w swojej ofercie 3 rodzaje ładowarek samochodowych, które można zamontować w garażu. CUPRA Charger Connect podłączona do sieci domowej, pozwoli uzyskać zdalne funkcje, takie jak np.: sprawdzenie aktualizacji i danych za pośrednictwem smartfona. Ponadto wersja Charger Pro wyposażona została m.in. w licznik energii elektrycznej z certyfikatem MID. Wszystkie ładowarki marki pozwolą na uzyskanie pełnej mocy samochodów CUPRA w niecałe 4 godziny**. Z kolei będąc już w trasie, użytkownicy mogą skorzystać z aplikacji Easy Charging, która pomoże w znalezieniu najbliższego punktu ładowania.

Dla uzyskania lepszych osiągów oraz pełnego wykorzystania potencjału naładowanego auta elektrycznego podczas długiej podróży, zaleca się dostosować swój styl jazdy do specyfiki pojazdu. Samochody napędzane alternatywnie zużywają najwięcej energii podczas przyśpieszania oraz hamowania, dlatego zaleca się poruszanie w możliwie jednostajnej prędkości oraz ograniczenie gwałtownych manewrów, co w przypadku samochodów o zerowej emisji może prowadzić do oszczędzania energii.


* KALKULATOR ZASIĘGU jest narzędziem o charakterze wyłącznie orientacyjnym, służącym do określania szacunkowego zasięgu wybranego samochodu elektrycznego CUPRA. Umożliwia dostosowanie wartości niektórych zmiennych, mających wpływ na obliczanie zasięgu samochodu. Nie uwzględnia jednak pewnych czynników, które mogą mieć wpływ na zużycie energii elektrycznej przez wybrany pojazd elektryczny CUPRA, a tym samym na jego zasięg, tj.: wyposażenie opcjonalne pojazdu (to może wpływać na takie istotne wartości, jak m.in.: masa, opór powietrza i aerodynamika), styl jazdy, warunki drogowe, wiek i stan akumulatora, pogoda i ukształtowanie terenu. Wynik uzyskany za pomocą kalkulatora zasięgu nie powinien być traktowany jako wartość rzeczywista, lecz jedynie jako wskaźnik. Zużycie KW/h przez samochód elektryczny CUPRA zostało ustalone zgodnie z procedurami pomiarowymi określonymi w odpowiednich przepisach.

** Czas ładowania zależy od następujących czynników: temperatury zewnętrznej i temperatury akumulatora, maksymalnego napięcia systemu ładowania i jego aktualnego stanu, a także stanu akumulatora i wykorzystania innych urządzeń elektrycznych w samochodzie podczas ładowania.


[i] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2023/02/raport-kwartalny-pzpm-i-kpmg-w-polsce-branza-motoryzacyjna-edycja-q1-2023.html

[ii] https://pspa.com.pl/2023/raport/ile-stacji-ladowania-w-polsce-powstanie-do-2030-r/

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *