Wykorzystanie wiat fotowoltaicznych na parkingach. Oszczędność kosztów i ochrona środowiska

Panele fotowoltaiczne stają się coraz popularniejsze. Świadczą o tym dane. Tegoroczny wzrost mocy w fotowoltaice wyniesie 270 GWdc, zaś moc instalacji fotowoltaicznych oddawanych do użytku co roku będzie wyższa średnio o ponad 5 proc. niż rok wcześniej – przewidują analitycy globalnej grupy badawczej Wood Mackenzie. Firmy poszukują sposobów, jak zmaksymalizować produkcję energii ze słońca. Coraz częściej sięgają po innowacyjne rozwiązania, jak wiaty fotowoltaiczne. Czym są?

Rynek fotowoltaiki w Polsce, jak i na świecie sukcesywnie notuje wzrosty. Coraz więcej osób i firm pragnie czerpać ekologiczną i bezpłatną energię ze słońca. Ta pomaga obniżyć rachunki za prąd i wspiera zrównoważony rozwój. Farmy fotowoltaiczne i przydomowe instalacje to niemalże codzienność. Coraz częściej pojawiają się nowe i ciekawe rozwiązania w obszarze odnawialnych źródeł energii. Jednym z nich są wiaty fotowoltaiczne.

Czym są wiaty fotowoltaiczne? 

Wiaty solarne przeznaczone jednocześnie do zadaszenia miejsc parkingowych, często nazywane też carportami, są zarówno funkcjonalne, jak i niedrogie w montażu, co czyni je idealnym wyborem. Są doskonałym przykładem tego, jak inteligentny projekt i inżynieria mogą wykorzystać alternatywne przestrzenie. Wiaty solarne mają wiele tych samych zalet, co instalacje fotowoltaiczne montowane na dachu. Co najważniejsze, płynnie integrują się z istniejącymi konstrukcjami i pozwalają cieszyć się zaletami energii słonecznej bez zajmowania miejsca na ziemi. Zapewniają także szybszy zwrot z inwestycji dzięki niskim kosztom instalacji.

  Wiaty fotowoltaiczne mogą powstawać zarówno na dużych powierzchniach takich, jak parkingi przed hipermarketami, jak i na podwórkach. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji danej osoby. Posiadają wiele funkcji. Przede wszystkim, dzięki nim, można pozyskać bezpłatną energię, a ponadto możemy ochronić nasz pojazd przed działaniem słońca czy deszczu i wykorzystać optymalnie dostępną przestrzeń. Mamy instalację spełniającą dwie funkcje jednocześnie. – mówi Adrian Wachelka z INERGIS.

A czy wymagane jest zezwolenie na budowę, by powstała wiata fotowoltaiczna? Zgodnie z przepisami, gdy konstrukcja nie ma więcej niż 35 metrów kwadratowych – pozwolenie nie jest wymagane. W przypadku większych wiat przeznaczonych pod instalacje fotowoltaiczne o mocy do 50 kWp również można liczyć na uproszczenie w tym zakresie. Na budowę takiej instalacji można także pozyskać dotacje np. z programu Mój Prąd 4.0 lub w przypadku wspólnot i spółdzielni z Grantu OZE .

 – Na dzień dzisiejszy, gdy moduły są tanie, całościowy koszt postawienia dużej wiaty fotowoltaicznej (carportu) dla 12-14 samochodów zaczyna się od 190 000 zł netto, w zależności od wyglądu i producenta. Jednocześnie taka wiata może pomieścić moduły fotowoltaiczne i inne elementy instalacji o łącznej mocy 50 kWp. Konstrukcja taka zajmuje miejsce o szerokości około 38 metrów i głębokości około 6,5 metra. – dodaje Adrian Wachelka z INERGIS

Przykłady zastosowania wiat fotowoltaicznych na świecie

Wiaty fotowoltaiczne mają różne zastosowanie. Stanowią dodatkowe źródło energii odnawialnej. Przykładem może być jedna z dużych firm skandynawskich, która w okresie od września do grudnia 2020 roku zakupiła aż o 84 proc. mniej energii niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wszystko dzięki wiatom fotowoltaicznym ustawionym na parkingach sklepu. Stanowiło to równowartość 57% oszczędności energii w tej lokalizacji[1].

Kolejnym przykładem jest jedno z przedsiębiorstw, które zajmuje się produkcją ciężarówek elektrycznych. Firma zainstalowała stację ładującą składającą się z kilku zadaszonych parkingów solarnych w zakładzie produkcyjnym w Illinois. Następnie nowo wyprodukowane ciężarówki po raz pierwszy ładują się energią odnawialną. Jednocześnie można było ładować aż 76 ciężarówek.

Coraz częściej na świecie stosuje się wiaty fotowoltaiczne nie tylko do zadaszania miejsc parkingowych, ale także tarasu, miejsc do rekreacji, ścieżek rowerowych czy basenów.


[1] https://www.renewableenergymagazine.com/emily-newton/four-amazing-benefits-of-adding-parking-lot-20221215

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *