• Pierwszy w 100% elektryczny model CUPRA Born świętuje w tym roku swoje drugie urodziny.
  • Pionierski elektryk hiszpańskiej marki dostępny jest z pakietem e-Boost, który zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy podczas jazdy samochodem.
  • Rozwiązanie to pozwala na osiągnięcie drapieżnych osiągów oraz zwiększenie emocji, towarzyszących jeździe modelem CUPRA Born.

Dostępny na rynku od 2021 roku model CUPRA Born to samochód stworzony z połączenia sportowej energii i duszy buntownika. Pierwszy elektryk hiszpańskiej marki jest drapieżny nie tylko na zewnątrz, ale i w środku, a jednym z jego skrywanych atutów jest funkcja e-Boost. To właśnie ona pozwala wyzwolić dodatkową energię, drzemiącą w elektrycznym challengerze.

Czym jest e-Boost?

e-Boost to ukryta na kierownicy funkcja, zapewniająca natychmiastowy zastrzyk dodatkowej mocy samochodu. Po naciśnięciu przycisku i aktywacji funkcji CUPRA Born zyskuje dodatkowy, elektryzujący impuls, poprawiający jej wydajność. Rozwiązanie to zostało specjalnie zaprojektowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przyspieszenie i zasięg, jakie oferuje model.

Sposobów aktywacji funkcji e-Boost jest kilka. Najprostszy z nich polega na naciśnięciu przycisku po prawej stronie kierownicy, by uzyskać do 20 kW dodatkowej mocy. Funkcja e-Boost może być także aktywowana poprzez naciśnięcie do końca pedału przyspieszenia lub poprzez menu profilu jazdy CUPRA. W każdym z tym przypadków dodatkowy zastrzyk mocy przekłada się na dynamikę i natychmiastowe przyspieszenie w momencie, w którym są one potrzebne kierowcy – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka marek SEAT i CUPRA.

Nie tylko dodatkowa moc

Pakiet e-Boost opracowany został, aby zapewnić kierowcy większe emocje podczas jazdy, poprawiając równocześnie ogólne osiągi samochodu. W jego skład wchodzi jednak nie tylko kierownica z przyciskami funkcyjnymi, umożliwiającymi aktywację funkcji e-Boost lub zmianę profilu jazdy samochodu. Nieodłącznym elementem pakietu e-Boost, są dodatkowo ulepszone przednie hamulce tarczowe oraz 19-calowe felgi Aero.

Kluczowych elementem pakietu e-boost jest zaawansowany system, który umożliwia dynamiczne dostosowanie mocy silnika elektrycznego w czasie rzeczywistym. Dzięki temu kierowca może dostosować poziom mocy do swoich indywidualnych preferencji, co pozwala na ekscytujące i zwinne przejażdżki po mieście lub na autostradzie – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *