CUPRA ogłasza rekordowe wyniki sprzedaży w swojej historii oraz potwierdza wejście na rynek północnoamerykański

  • Firma SEAT S.A. odnotowała rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 r. Zysk operacyjny przedsiębiorstwa osiągnął wartość 371 mln euro – o 468 mln euro więcej w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.
  • CUPRA w 2023 r. dostarczyła już 150 000 samochodów do swoich klientów, co stanowi wzrost o 60% w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. Najpopularniejszym modelem marki w dalszym ciągu jest Formentor, a sprzedaż elektrycznego Borna podwoiła się.
  • Hiszpańska marka w ramach założonego planu globalizacji pracuje nad wejściem na rynek Ameryki Północnej.

Podczas targów motoryzacyjnych IAA 2023 w Monachium CUPRA ogłosiła, że w 2023 roku dostarczyła na całym świecie ponad 150 000 egzemplarzy samochodów, co stanowi wzrost o ponad 60% w porównaniu r/r. Wyniki te potwierdzają pozycję CUPRY jako jednej z najszybciej rozwijających się marek motoryzacyjnych w Europie.

Firma SEAT S.A. odnotowała rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie bieżącego roku. Przedsiębiorstwo osiągnęło zysk operacyjny na poziomie 371 mln euro – o 468 mln euro więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Rentowność sprzedaży nadal rośnie i osiągnęła już poziom 5,0% (w porównaniu do -1,8% w I półroczu 2022 r.). Wyniki te są efektem niesłabnącego sukcesu Formentora, najlepiej sprzedającego się modelu w swoim segmencie oraz całkowicie elektrycznej CUPRY Born, która podwoiła swoją sprzedaż w 2023 roku. Od momentu powstania marki w 2018 roku sprzedano ponad 400 000 pojazdów, z czego ponad 1/4 tylko w pierwszej połowie tego roku.

Wayne Griffiths potwierdził również plany wejścia hiszpańskiego producenta na rynek północnoamerykański. Po udanej premierze CUPRY w Australii w ubiegłym roku to kolejny ważny krok w kierunku globalizacji.

– Naszą ambicją jest uzyskanie statusu globalnej marki. Z tego względu intensywnie pracujemy nad wejściem na rynek północnoamerykański. Nasze plany zmierzają w pozytywnym kierunku i jestem przekonany, że dzięki założonej strategii CUPRA odniesie sukces również w Ameryce – podsumował Wayne Griffiths, dyrektor generalny marki CUPRA.

O rynku motoryzacji

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *