• CUPRA Formentor VZ5 w wersji BAT wyposażona została w kultowy pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 litra, który zapewnia 390 KM i moment obrotowy 480 Nm.
  • W najnowszej wersji Formentora wprowadzono czarne elementy designu zewnętrznego takie jak: 20-calowe felgi aluminiowe, osłony lusterek z włókna węglowego, a także rury wydechowe w kolorze Cerakote.
  • Na całym świecie dostępnych będzie wyłącznie 500 egzemplarzy tej limitowanej wersji.

Edycja limitowana BAT nadaje flagowemu modelowi hiszpańskiej marki mroczniejszy charakter. Wszystko za sprawą zastosowania mocnych akcentów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz sportowego crossovera coupé.

Mroczny design

W najnowszej wersji Formentora VZ5 wprowadzono czarne elementy zarówno wewnątrz, jak i w designie nadwozia. Począwszy od połyskujących relingów dachowych, osłony chłodnicy i ramy oraz 20-calowych felg aluminiowych, aż po osłony lusterek z włókna węglowego i rury wydechowej w kolorze Cerakote – nowe elementy podkreślają unikalny design pierwszego crossovera marki. Z kolei chromowane na ciemno logotypy zarówno z przodu, jak i z tyłu oraz napis na tylnej klapie jeszcze bardziej podkreślają nowy wygląd.

CUPRA Formentor VZ5 BAT to niezwykłe auto o wyjątkowych osiągach. Jego design jest ekspresyjny, prowokujący i bez wątpienia stanowi kolejny etap ewolucji aut naszej marki. Karoserię wersji BAT pokryto głęboką czernią, która w połączeniu z elementami zewnętrznymi nadwozia podkreśla sportowy wygląd crossovera coupé – powiedział Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

Wnętrze Formentora VZ5 BAT nawiązuje do sportowego charakteru marki, dodając mu jednocześnie mrocznego akcentu. Kabina crossovera została wyposażona w wygodne fotele kubełkowe CUPBucket.  Z kolei detale takie, jak czarne chromowane wykończenie wokół nawiewów oraz centralna konsola, czynią model jeszcze bardziej nietuzinkowym.

Wysokie osiągi

CUPRA Formentor VZ5 został, wyposażony w kultowy pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 litra, który zapewnia 390 KM i moment obrotowy 480 Nm. Na całym świecie dostępnych będzie wyłącznie 500 egzemplarzy jego limitowanej wersji BAT.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *