• Jednym z kluczowych elementów przy wyborze floty samochodowej jest wartość rezydualna, która antycypuje przyszłą wartość pojazdu po zakończeniu okresu użytkowania oraz bezpośrednio wpływa na całkowite koszty użytkowania pojazdu (TCO)
  • Według niezależnych analiz firmy INFO-EKSPERT, marka CUPRA ma jedną z wyższych wartości rezydualnych w segmencie.  
  • Topowy Formentor po trzech latach i 60 tys. km będzie wart na rynku wtórnym około 70% swojej wartości początkowej.

Dobór odpowiedniego pojazdu do floty firmowej jest wyzwaniem wymagającym uwzględnienia szeregu aspektów. Menadżerowie flot muszą brać pod uwagę różnorodne czynniki, w tym potrzeby pracowników, koszty eksploatacji oraz comiesięczne zobowiązania. Dlatego na popularności zyskują dedykowane rozwiązania finansowe. Zapewniają one stałą opiekę nad pojazdem oraz przewidywalne comiesięczne opłaty, na przykład flagowy CUPRA Formentor, który w leasingu kosztuje od 1372 zł/msc lub CUPRA Leon – od 1341 zł/msc. 

Poza dobrą ofertą cenową pojazdy marki CUPRA oferują wyposażenie godne marek premium. W skład standardowych opcji zalicza się m.in. tempomat z ogranicznikiem prędkości, Lane Assist, system rozpoznawania zmęczenia, 7 poduszek powietrznych, system bezkluczykowego dostępu do samochodu KESSY czy wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala. Są to istotne elementy, wpływające nie tylko na komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale również na wysoką wartość rezydualną pojazdów.

Wpływ na wartość rezydualną ma m.in powszechna opinia o marce i modelu, popyt, cena zakupu, rodzaj nadwozia, kompletacja wyposażenia oraz jednostka napędowa. Pod tym względem CUPRA może pochwalić się rozwiązaniami nie tylko ekonomicznymi, ale też o najwyższych osiągach. Wśród gamy silnikowej znajdują się benzynowe 1,5 TSI o mocy 150 KM dostępne zarówno w wariancie z przekładnią manualną lub automatyczną DSG (miękka hybryda). Są też mocniejsze warianty 2-litrowe generujące 190 lub 245 KM. Dla koneserów poszukujących wysokich osiągów marka przygotowała ekstremalną wersję VZ generującą 310 KM lub VZ5 o mocy 390 KM – dostępną jedynie w modelu CUPRA Formentor.

– Pojazdy CUPRA to ciekawa alternatywa dla typowych, popularnych flotowych pojazdów. Każdy z oferowanych prestiżowych modeli cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno w salonach jak i na rynku wtórnym co przekłada się na wysokie wartości rezydualne. Dobrym tego przykładem jest m.in. CUPRA Formentor, którego wartość rezydualna po trzech latach i 60 tys. km jest na poziomie 70%*. To jeden z lepszych wyników w swojej klasie. Podobnie jest w przypadku bestsellerów CUPRA Ateca oraz CUPRA Leon, dla których wartości rezydualne wynoszą odpowiednio 67%* i 68%* – stwierdza Dariusz Wołoszka, wiceprezes INFO-EKSPERT.

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *