CUPRA Born idealna na długi weekend. O czym pamiętać planując podróż elektrykiem?

  • CUPRA stworzyła specjalny kalkulator dla modelu Born, który pozwoli na obliczenie szacowanego zasięgu auta.
  • W ofercie hiszpańskiego producenta, znajdziemy ładowarki, które pozwalają na zdalne kontrolowanie procesu ładowania oraz oszczędzanie baterii, także w trakcje jazdy.
  • Dzięki aplikacji CUPRA, użytkownicy elektrycznego modelu Born, są w stanie łatwo znaleźć najbliższy punk ładowania w trasie.

Z tegorocznego raportu KPMG wynika, że coraz więcej Polaków decyduje się na wybór aut elektrycznych. W 2023 liczba nowych rejestracji pojazdów z alternatywnymi napędami wzrosła o 81% r/r[i]. Coraz wyższe zainteresowanie elektrykami napędza również rozwój infrastruktury ładowania. Pod koniec kwietnia 2023 r. w Polsce funkcjonowało już ponad 2 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych[ii]. Niezależnie od tego, czy preferujemy krótsze, czy dalsze trasy, pojazd z napędem elektrycznym, to dobry sposób na dotarcie do miejsca wyczekanego urlopu, jeżeli pamięta się o kilku podstawowych kwestiach. Jak przygotować się do podróży samochodem elektrycznym? Eksperci marki CUPRA opracowali listę cennych wskazówek.

Zaplanuj ładowanie

Mimo że powstaje coraz więcej punktów ładowania dla samochodów elektrycznych, to warto dokładnie zweryfikować, czy na obranej trasie znajdzie się miejsce do uzupełnienia baterii. Długie weekendy zachęcają, do dalekich podróży, podczas których może okazać się, że w najbliższej okolicy nie będzie możliwości naładowania akumulatora. Dlatego dobrym początkiem w planowaniu trasy będzie wyliczenie, na jak długą jazdę pozwoli bateria. CUPRA z myślą o swoim pierwszym w pełni elektrycznym modelu – Born, przygotowała dedykowany kalkulator dostępny na stronie internetowej marki, który po wprowadzeniu parametrów pojazdu, obliczy szacowany zasięg auta na jednym ładowaniu. Przykładowo, obierając trasę, której 40% stanowi autostrada lub ekspresówka, drugie tyle obszar miejski, a 20% to drogi wiejskie oraz biorąc pod uwagę średnią temperaturę zewnętrzną w czerwcu, wynika, że CUPRA Born w wersji z akumulatorem 77 kWh, pozwoli na przejechanie 491 km na jednym ładowaniu*. Jest to ilość kilometrów, które pozwolą na dojechanie np.: z Warszawy do Zakopanego.

Obierz destynacje

Jednymi z najpopularniejszych kierunków weekendowych podróży w Polsce są niezmiennie góry, morze, a także Mazury. Obszary te charakteryzują się zróżnicowaną powierzchnią od nizin, przez wyżyny po jeszcze większe wzniesienia, przez co jazda jest często dosyć utrudniona. Podłoże ma bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o wydajność energetyczną, trakcję, bezpieczeństwo oraz komfort jazdy samochodem elektrycznym. Dlatego warto dostosować styl jazdy i wybierać drogi odpowiednio do warunków, aby maksymalnie wykorzystać potencjał pojazdu napędzanego alternatywnie. Marka CUPRA, wyposażyłam model Born w zawieszenie adaptacyjne (DCC), aby pojazd reagował odpowiednio na każdą nierówność i nawet najostrzejszy zakręt. Dzięki temu możliwe jest jeszcze większe podtrzymanie wydajności baterii.

Oszczędzaj baterię

Dobre przygotowanie elektrycznego auta do jazdy długodystansowej, powinno rozpocząć się od pełnego naładowania baterii. Hiszpański producent posiada w swojej ofercie 3 rodzaje ładowarek samochodowych, które można zamontować w garażu. CUPRA Charger Connect podłączona do sieci domowej, pozwoli uzyskać zdalne funkcje, takie jak np.: sprawdzenie aktualizacji i danych za pośrednictwem smartfona. Ponadto wersja Charger Pro wyposażona została m.in. w licznik energii elektrycznej z certyfikatem MID. Wszystkie ładowarki marki pozwolą na uzyskanie pełnej mocy samochodów CUPRA w niecałe 4 godziny**. Z kolei będąc już w trasie, użytkownicy mogą skorzystać z aplikacji Easy Charging, która pomoże w znalezieniu najbliższego punktu ładowania.

Dla uzyskania lepszych osiągów oraz pełnego wykorzystania potencjału naładowanego auta elektrycznego podczas długiej podróży, zaleca się dostosować swój styl jazdy do specyfiki pojazdu. Samochody napędzane alternatywnie zużywają najwięcej energii podczas przyśpieszania oraz hamowania, dlatego zaleca się poruszanie w możliwie jednostajnej prędkości oraz ograniczenie gwałtownych manewrów, co w przypadku samochodów o zerowej emisji może prowadzić do oszczędzania energii.


* KALKULATOR ZASIĘGU jest narzędziem o charakterze wyłącznie orientacyjnym, służącym do określania szacunkowego zasięgu wybranego samochodu elektrycznego CUPRA. Umożliwia dostosowanie wartości niektórych zmiennych, mających wpływ na obliczanie zasięgu samochodu. Nie uwzględnia jednak pewnych czynników, które mogą mieć wpływ na zużycie energii elektrycznej przez wybrany pojazd elektryczny CUPRA, a tym samym na jego zasięg, tj.: wyposażenie opcjonalne pojazdu (to może wpływać na takie istotne wartości, jak m.in.: masa, opór powietrza i aerodynamika), styl jazdy, warunki drogowe, wiek i stan akumulatora, pogoda i ukształtowanie terenu. Wynik uzyskany za pomocą kalkulatora zasięgu nie powinien być traktowany jako wartość rzeczywista, lecz jedynie jako wskaźnik. Zużycie KW/h przez samochód elektryczny CUPRA zostało ustalone zgodnie z procedurami pomiarowymi określonymi w odpowiednich przepisach.

** Czas ładowania zależy od następujących czynników: temperatury zewnętrznej i temperatury akumulatora, maksymalnego napięcia systemu ładowania i jego aktualnego stanu, a także stanu akumulatora i wykorzystania innych urządzeń elektrycznych w samochodzie podczas ładowania.


[i] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2023/02/raport-kwartalny-pzpm-i-kpmg-w-polsce-branza-motoryzacyjna-edycja-q1-2023.html

[ii] https://pspa.com.pl/2023/raport/ile-stacji-ladowania-w-polsce-powstanie-do-2030-r/

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *