Z pewnością minął już czas, gdy zainteresowanie nowinkami technologicznymi było domeną mężczyzn. Obecnie nowoczesne technologie cieszą nie tylko panów, ale i panie, choć zapewne w nieco innym wymiarze. Mężczyźni bowiem często bywają „gadżeciarzami”, a więc lubują się w nowinkach, które nie tylko ułatwiają codzienne życie, ale i dostarczają nowych wrażeń oraz „umysłowych zagadek”. Kobiety natomiast zwykle zwracają większą uwagę na praktyczność nowoczesnych technologii. Nie inaczej jest w przypadku kamer samochodowych. Poniżej przedstawiamy kilka funkcji wideorejestratorów, które szczególnie przypadną do gustu płci pięknej.

Zestaw typu dual zabezpieczy twoje tyły!

Dla wielu pań sama jazda samochodem nie jest źródłem stresu, jednak stresujące bywają niektóre sytuacje na drodze oraz zachowanie innych kierowców. Niestety wśród wielu mężczyzn za kierownicą nadal pokutuje poczucie, że jeśli widzi „babę za kierownicą”, to może sobie pozwolić na zajechanie drogi lub wymuszenie pierwszeństwa. Właśnie z tego powodu każdej kobiecie przyda się wideorejestrator w samochodzie! A jeśli dodatkowo będzie to zestaw dwóch kamer – przedniej i tylnej – każde nieprzyjemnie zajście na drodze zostanie nagrane (zarówno z przodu, jak i z tyłu!) i w razie potrzeby będzie mogło być wykorzystane jako dowód w sądzie.

Przykładem zestawu dual jest Mio MiVue C588T. Ten atrakcyjny model ze średniej półki cenowej nagrywa obraz w rozdzielczości Full HD 1080p przy 30 kl./s i ostrzega przed odcinkowym pomiarem prędkości oraz fotoradarach. Ten wideorejestrator kupisz w cenie 799 zł.

Odcinkowy pomiar prędkości – sposób na oszczędność

W czasach ciągłych wzrostów kar za przekroczenie prędkości, każdemu kierowcy zależy na tym, żeby unikać mandatów. W związku z tym warto wyposażyć swoje auto w nowe Mio MiVue C580, które posiada bardzo przydatną funkcję ostrzegania przed odcinkowym pomiarem prędkości. Kamera pokazuje dystans oraz czas do zbliżającego się fotoradaru. Wskazuje również ograniczenie prędkości oraz dostarcza informacji o średniej prędkości na mierzonym odcinku. Ta funkcja może w znaczący sposób ochronić domowy budżet przed uszczupleniem.

Dodatkowo Mio MiVue C580 dzięki wbudowanego GPS wysyła ostrzeżenia o najbliższych fotoradarach. Dzięki ostrzeganiu w ustalonej odległości i funkcji Smart Alert do wczesnego alarmowania o dużych prędkościach, kierowca będzie zawsze wiedział, jak szybko może jechać.

Kamera Mio MiVue C580 jest do kupienia w cenie 529 zł.

Tryby parkingowe zabezpieczą auto w czasie postoju

Tryb parkingowy to jedna z najbardziej pomocnych dodatkowych funkcji, jakie może ci zaoferować wideorejestrator. Funkcja ta obserwuje otoczenie auta podczas postoju i uruchamia nagrywanie, gdy tylko wyczuje wstrząs lub ruch w zasięgu widzenia obiektywu. Tryb parkingowy można podzielić na pasywny i aktywny.

Pasywny tryb parkingowy występuje zazwyczaj w wideorejestratorach, które posiadają wbudowany czujnik przeciążeń (G-sensor). Po wyłączeniu silnika kamera przechodzi w tryb czuwania, ale G-Sensor pozostaje aktywny i reaguje na wstrząsy, np. spowodowane uderzeniem czy mocniejszym trzaśnięciem drzwi samochodu obok. Gdy G-Sensor wykryje wstrząs, po ok. 5 sekundach kamera wybudza się z trybu czuwania i rozpoczyna nagrywanie. W przypadku pasywnego trybu czuwania G-Sensora, reakcja na wstrząs oraz nagrywanie odbywa się dzięki energii płynącej z baterii wbudowanej w kamerę. Oznacza to, że czas ten jest ograniczony pojemnością akumulatora i wystarcza na kilkanaście uruchomień.

Przykładem kamery wyposażonej w pasywny tryb parkingowy jest Mio MiVue C545. Wideorejestrator ten nagrywa w jakości Full HD 1080p przy 60 kl./s i posiada szeroki kąt widzenia 140o oraz tryb HDR. Wszystko to w bardzo atrakcyjnej cenie 429 zł.

Kamery z aktywnym trybem parkingowym do działania potrzebują adapteru zasilania parkingowego z akumulatora pojazdu, niezależnego od pracy silnika w aucie. Takim adapterem może Mio MiVue SmartBox III. Urządzenie to posiada zabezpieczenie przed jego rozładowaniem, a po wyłączeniu zapłonu wysyła sygnał do kamery o przejściu w tryb parkingowy. Zapobiegnie też rozładowaniu akumulatora w aucie. Czas czuwania kamery ograniczony jest więc jedynie pojemnością akumulatora samochodowego. Kamera z trybem aktywnym posiada detekcję ruchu i wstrząsów z oddzielną, wielostopniową regulacją, dzięki czemu nagrywanie awaryjne rozpocznie się 5 sekund przed zdarzeniem.

W tryb aktywny wyposażona jest model Mio MiVue 848. Kamera ta posiada ponadto funkcję HDR, nagrywa obraz w rozdzielczości Full HD 1080p przy 60 kl3/s i ostrzega kierowcę przed odcinkowym pomiarem prędkości i fotoradarach. Jej cena to 849 zł.

Gdzie ja zaparkowałam?

Z pewnością znasz taki scenariusz: pojechałaś na zakupy i zostawiłaś samochód na parkingu przy galerii handlowej. Myślałaś, że zapamiętałaś gdzie go zostawiłaś, jednak po powrocie stwierdzasz, że nie możesz go znaleźć i nerwowo biegasz po parkingu, zastanawiając się, jak teraz wrócisz do domu? Wystarczyłoby, gdybyś miała w aucie wideorejestrator z funkcją „Znajdź samochód” i poszukiwania byłyby proste!

„Znajdź zaparkowany samochód” to funkcja, która występuje tylko w jednym modelu na polskim rynku: Mio MiVue 818. Opcja ta wymaga uruchomienia aplikacji MiVue Pro App i połączenia smartfonu z wideorejestratorem za pomocą Bluetooth. Gdy zakończysz trasę, MiVue 818 wyśle na twój smartfon współrzędne miejsca, gdzie zostawiłaś auto. W momencie powrotu na parking, aplikacja określi twoje aktualne położenie i z dokładnością do kilku metrów i wytyczy drogę do miejsca, gdzie czeka na ciebie zaparkowany samochód.

Kamera Mio MiVue 818 kosztuje 599 zł.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *