SEAT Cupra GT – 20 lat od zjawiskowego konceptu

• Model koncepcyjny SEAT Cupra GT został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie w 2003 roku.
• Samochód został naszkicowany przez SEAT Design Center w Sitges, a jego projekt czerpał inspiracje z poprzednich konceptów hiszpańskiej marki, m.in. modeli Salsa i Tango.
• Ostateczna wersja pojazdu, czyli samochód wyścigowy SEAT Cupra GT powstała w limitowanej wersji.
• Obecnie marka CUPRA angażuje się w motorsport, dzięki powstałej komórce CUPRA Racing uczestniczy m.in. w zawodach Extreme E oraz serii wyścigów Formuła E.

SEAT rozpoczął swoją historię w świecie sportów motorowych w latach 70 XX wieku. Na przestrzeni lat, producent zrealizował wiele działań, mających duży wpływ w rozwój motorsportu, a przede wszystkim, stały się podstawą DNA i sportowego charakteru marki CUPRA.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncepcyjnych hiszpańskiej marki był SEAT Cupra GT, który odegrał ważną rolę w przyszłości producenta w świecie sportów motorowych. W 2023 roku mija 20 lat od prezentacji pojazdu, która miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie. Z tej okazji marka zdecydowała się przypomnieć najważniejsze założenia tego zjawiskowego samochodu.

Projekt na miarę przyszłości
Zaprezentowany w 2003 roku SEAT Cupra GT został wyposażony w 3-litrowy silnik V6, zapewniający moc 500 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Dzięki niewielkiej wadze (ok 1100 kg) samochód od 0 do 100 km mógł rozpędzić się w 4,2 s, osiągając maksymalną prędkość 295 km/h.

Pojazd posiadał także specjalny układ hamulcowy z tytanowymi zaciskami, 18-calowe felgi, oraz spojler poprawiający docisk podczas pokonywania zakrętów. Karoseria została wykonana z włókna węglowego, co przyczyniło się do zmniejszenia jego wagi.

Design w duchu auto emoción
Inspiracją do powstania tego wyjątkowego konceptu były dwa inne modele hiszpańskiej marki: Salsa i Tango. SEAT Cupra GT łączył moc i efektowny design – wyścigowe elementy stylistyczne GT objęły duży czarny spojler, wyraźny tylny dyfuzor, a także efektowne drzwi unoszone do góry. Charakterystyczny, dynamiczny design model zawdzięcza projektantom z SEAT Design Center w Sitges, którzy wcielili w życie filozofię marki „auto emoción”, wykorzystując charakterystyczną zakrzywioną „Dynamic Line” Waltera de Silvy, widoczną z boku samochodu.

Ostateczna wersja pojazdu powstała później, wyłącznie w limitowanej serii. Model ten kierowany był do zespołów wyścigowych lub osób indywidualnych pragnących uczestniczyć w wyścigach torowych.

Narodziny CUPRA Racing
SEAT Cupra GT powstał dzięki zaangażowaniu działu SEAT Sport, który wiele lat później został przekształcony w Cupra Racing. Od momentu inauguracji marki CUPRA w 2018 roku, producent zaangażował się w kolejne zmagania motorsportowe, w tym wyścigi FIA ETCR (do 2022 roku), zawody Extreme E oraz serię wyścigów Formuła E. Dołączenie do nowoczesnych rozgrywek sportowych daje wyraźny impuls do zmian – CUPRA stawiając na elektromobilność, wskazuje główny kierunek swojego rozwoju.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.

O rynku motoryzacji

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *