Kryzys gospodarczy generuje na ogół ograniczenia w działalności firm, spadki obrotów, zmniejszanie wydatków i odpływ klientów. Niemniej są branże, które świetnie sobie radzą, a wręcz nabierają rozpędu w kryzysie. Do nich należy długoterminowy wynajem aut, który obecnie – ze względu na swoje niepodważalne walory w niesprzyjającym otoczeniu – przeżywa prawdziwy boom. Dopiero czasy niepewności finansowej wyeksponowały najmocniejsze zalety tego sposobu nabycia auta, który pozwala firmom przewidzieć koszty związane z posiadaniem i eksploatowaniem samochodów służbowych. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dynamika rozwoju rynku wynajmu długoterminowego rośnie nieustannie od 2 lat i już drugi kwartał z rzędu uzyskała wartość dwucyfrową, w ostatnim kwartale 2022 roku osiągając aż 10,3%.  Wymagające okoliczności rynkowe spowodowały, że klienci zaczęli w pełni dostrzegać i doceniać skalę korzyści oferowanych przez tę formę finansowania aut. Znaczny wzrost zainteresowania przekłada się na rozwój i wyniki przedsiębiorstw oferujących usługę tzw. full service leasingu. Firmą, która została szczególnie doceniona przez środowisko biznesowe ze względu na osiągnięcia ostatnich lat jest polska spółka Nivette Fleet Management, która w ciągu ostatnich 3 kryzysowych lat odnotowała 25-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży. Świetną kondycję firmy NFM potwierdza mnogość nagród i tytułów biznesowych przyznanych spółce, jak Diamenty Forbesa 2023, Gazele Biznesu 2022, Gepard Biznesu 2022, Wielki Brylant Polskiej Gospodarki 2022, Efektywna Firma 2022, Wielki Modernizator 2022 i Mocna Firma Godna Zaufania 2022.

Czynniki, które w obecnej sytuacji rynkowej stawiają wynajem długoterminowy w uprzywilejowanej pozycji względem konkurencyjnych form finansowania pojazdu firmowego to stała miesięczna rata zawierająca wszystkie koszty związane z autem służbowym oraz brak wkładu własnego. Popularne dotychczas klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę są obciążone aktualnymi bolączkami gospodarki czasów kryzysu – rosnącymi stopami procentowymi i wysoką inflacją. Stała stawka w wynajmie długoterminowym pozwala ustabilizować i przewidzieć koszty posiadanej floty, a ryzyko właściwej oceny wszelkich zmian na rynku leży po stronie firmy flotowej. Ma to szczególne znaczenie przy pojazdach elektrycznych, które mają stanowić coraz większą część flot. Ich eksploatacja wiąże się z szeregiem znaków zapytania, tym samym określenie całkowitych kosztów użytkowania, amortyzacji czy utraty wartości jest bardzo skomplikowane. Ten problem znika przy wyborze wynajmu długoterminowego.

Kto wygra rosnący rynek?

 – W rywalizacji o miejsce na rosnącym rynku zwyciężą te firmy, które będą potrafiły z jednej strony zapewnić nowe auta w sytuacji zwiększonego popytu i wciąż jeszcze ograniczonej podaży na rynku samochodowym oraz będą zdolne zapewnić konkurencyjne finansowanie dla swoich inwestycji, a z drugiej strony – będą umiały przekonać klienta do siebie i swojej oferty – mówi Marcin Nivette, prezes firmy Nivette Fleet Management oraz Grupy NFM. – Nasz rynek rośnie, ale czasy są trudne dla firm. Przed wydaniem każdej złotówki następuje gruntowna weryfikacja partnera. Nowi klienci wybierają stabilne, wiarygodne, doświadczone firmy, których oferty są najlepiej zoptymalizowane kosztowo i są dostosowane do ich konkretnych potrzeb. Właśnie te elementy to domena Nivette Fleet Management.

Wybierając dostawcę dla swojej floty samochodowej, menedżerowie biorą pod uwagę partnerów, którzy są wiarygodni na rynku – dobrze zarządzają swoim biznesem,  są stabilni finansowo, odnoszą sukcesy i rozwijają się. Bardziej niż wielkość firmy liczy się elastyczność, kompleksowość usług, umiejętność rozwiązywania trudności tworzonych przez kryzys oraz znajomość rynku idąca w parze z doświadczeniem.

Nivette Fleet Management – wiarygodny partner w mobilności: wyniki finansowe, nagrody biznesowe

Patrząc na wyniki i osiągnięcia uczestników rynku wynajmu długoterminowego, szczególnie wyróżnia się Nivette Fleet Management – niezależna, polska spółka, która energicznie działa w branży od początków jej istnienia w Polsce i jedna z pierwszych firm na rodzimym rynku oferujących usługę full service leasingu. W ciągu ostatnich 5 lat obroty spółki wzrosły o blisko 60%. Natomiast w okresie 2020-2022 – czyli w ciągu 3 lat kryzysu gospodarczego spowodowanego najpierw przez pandemię, a obecnie przez wojnę na Ukrainie – Nivette Fleet Management odnotowała 25-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży, które w 2022 roku osiągnęły pułap 100 mln zł. Obraz uzupełniają rosnące nakłady inwestycyjne, których głównym celem jest zapewnienie klientom ciągłej możliwości odnawiania floty samochodowej. Spółka inwestuje także w auta elektryczne i hybrydowe. Jej celem jest zarządzanie szeroko pojętą mobilnością swoich klientów. Eksperckie know-how firmy umożliwia dostarczanie usług najwyższej jakości, dostosowanych do zmieniającego się otoczenia, czyli ekologicznych, zoptymalizowanych kosztowo i wspartych nowoczesnymi systemami informatycznymi.

Dla szerszej perspektywy warto dodać, że spółka Nivette Fleet Management tworzy Grupę NFM, w której drugim filarem jest Hertz – światowy lider w wynajmie samochodów. Grupa NFM jest jego wyłącznym przedstawicielem w Polsce, zyskując unikatowe w branży uzupełnienie swojej oferty długoterminowej. Razem z Hertz, w ciągu ostatnich 10 lat Grupa NFM zwiększyła czterokrotnie przychody ze sprzedaży i przekroczyła 200 mln zł obrotu.

Ze względu na wyniki ostatnich lat spółka Nivette Fleet Management została w sposób szczególny doceniona przez środowisko biznesowe, które przyznaje wyróżnienia firmom najlepiej spełniającym obiektywne kryteria finansowe. Aktualną kondycję firmy NFM potwierdzają prestiżowe nagrody i tytuły biznesowe, których ilość i ranga dają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy i zachęcają do dalszych wysiłków.

Nivette Fleet Management jest wśród laureatów prestiżowego grona Diamentów Forbesa 2023, już trzeci rok z rzędu. Jest to ranking najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Polsce, które w ostatnich trzech latach najskuteczniej zwiększyły swoją wartość. Do kluczowych kryteriów należą m.in. wyniki finansowe za lata 2017-2021, wartość majątku, historia i wiarygodność płatnicza, czy brak negatywnych zdarzeń prawnych. Ranking Diamentów Forbesa, rokrocznie publikowany przez magazyn „Forbes”, opracowywany jest przez firmę Dun & Bradstreet na podstawie szwajcarskiej metody wyceny wartości firm, która łączy metodę majątkową i dochodową.

Firma NFM należy także do elitarnego klubu Gazel Biznesu 2022, który skupia najdynamiczniejsze, małe i średnie polskie firmy. Przynależność do tego grona spółka Nivette Fleet Management potwierdziła już po raz 10. W rankingu znajdują się podmioty, które w latach 2019–2021 z roku na rok odnotowywały wzrost przychodów ze sprzedaży i ani razu nie miały w tym czasie straty. Tytuł jest potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa i jego wiarygodności biznesowej. Organizatorem rankingu jest dziennik gospodarczy „Puls Biznesu”, zaś autorem zestawienia – firma Coface.

Nivette Fleet Management została również wyróżniona w styczniu 2023 przez Instytut Europejskiego Biznesu we wszystkich jego konkursach. Tytuł Wielki Brylant Polskiej Gospodarki 2022 został jej przyznany ze względu na wartość rynkową, która została oszacowana przez Instytut w sposób uproszczony (w oparciu o dwa wskaźniki z Giełdy Papierów Wartościowych) na ponad 146 mln zł w 2021 roku (wyróżnienie dla firm o wartości powyżej 100 mln zł). Tytuł Wielki Modernizator 2022 dały jej wysokie kwoty odpisów amortyzacyjnych. Miano Gepard Biznesu 2022 firma zawdzięcza dynamicznemu rozwojowi,  określonemu przez średnią z dynamik przychodów i zysku netto w latach 2019-2020 na poziomie wyższym niż wymagane 10%. Natomiast na podstawie stosunku średniego zysku netto do przychodów spółka otrzymała tytuł Efektywna Firma 2022, którym mogą pochwalić się podmioty ze wskaźnikiem powyżej 5%. Co więcej – połączenie dynamicznego wzrostu z efektywnym działaniem zapewniło jej wyróżnienie Mocna Firma Godna Zaufania 2022. Instytut Europejskiego Biznesu wraz z portalem EuropejskaFirma.pl zajmują się analizą wyników finansowych polskich przedsiębiorstw na podstawie danych finansowych z Krajowego Rejestru Sądowego.

Nie traktuję nagród biznesowych jak trofeum, które zdobywamy i odstawiamy na półkę. Wyróżnienia te są oczywiście powodem do dumy, ale przede wszystkim jest to znak rozpoznawczy, świadczący o wieloletnim profesjonalnym zarządzaniu i poważnym myśleniu o rozwoju w przyszłości mówi Marcin Jakubowski, Dyrektor Sprzedaży Grupy NFM. – To certyfikat informujący rynek o tym, że obrany przez firmę sposób działania sprawdza się w biznesie i warto z nią współpracować. Jest potwierdzeniem stabilności i wiarygodności dla partnerów i kontrahentów, cennym zwłaszcza w niekorzystnym otoczeniu biznesowym. Do grona naszych klientów, którzy nam zaufali należą MetLife, Jeronimo Martins Polska, Mostostal, Żabka, Ulma Construccion czy Berlin-Chemie. Dzięki nim i dla nich oraz dla każdego nowego klienta rozwijamy się z myślą o przyszłości.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *