Kryzys gospodarczy generuje na ogół ograniczenia w działalności firm, spadki obrotów, zmniejszanie wydatków i odpływ klientów. Niemniej są branże, które świetnie sobie radzą, a wręcz nabierają rozpędu w kryzysie. Do nich należy długoterminowy wynajem aut, który obecnie – ze względu na swoje niepodważalne walory w niesprzyjającym otoczeniu – przeżywa prawdziwy boom. Dopiero czasy niepewności finansowej wyeksponowały najmocniejsze zalety tego sposobu nabycia auta, który pozwala firmom przewidzieć koszty związane z posiadaniem i eksploatowaniem samochodów służbowych. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dynamika rozwoju rynku wynajmu długoterminowego rośnie nieustannie od 2 lat i już drugi kwartał z rzędu uzyskała wartość dwucyfrową, w ostatnim kwartale 2022 roku osiągając aż 10,3%.  Wymagające okoliczności rynkowe spowodowały, że klienci zaczęli w pełni dostrzegać i doceniać skalę korzyści oferowanych przez tę formę finansowania aut. Znaczny wzrost zainteresowania przekłada się na rozwój i wyniki przedsiębiorstw oferujących usługę tzw. full service leasingu. Firmą, która została szczególnie doceniona przez środowisko biznesowe ze względu na osiągnięcia ostatnich lat jest polska spółka Nivette Fleet Management, która w ciągu ostatnich 3 kryzysowych lat odnotowała 25-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży. Świetną kondycję firmy NFM potwierdza mnogość nagród i tytułów biznesowych przyznanych spółce, jak Diamenty Forbesa 2023, Gazele Biznesu 2022, Gepard Biznesu 2022, Wielki Brylant Polskiej Gospodarki 2022, Efektywna Firma 2022, Wielki Modernizator 2022 i Mocna Firma Godna Zaufania 2022.

Czynniki, które w obecnej sytuacji rynkowej stawiają wynajem długoterminowy w uprzywilejowanej pozycji względem konkurencyjnych form finansowania pojazdu firmowego to stała miesięczna rata zawierająca wszystkie koszty związane z autem służbowym oraz brak wkładu własnego. Popularne dotychczas klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę są obciążone aktualnymi bolączkami gospodarki czasów kryzysu – rosnącymi stopami procentowymi i wysoką inflacją. Stała stawka w wynajmie długoterminowym pozwala ustabilizować i przewidzieć koszty posiadanej floty, a ryzyko właściwej oceny wszelkich zmian na rynku leży po stronie firmy flotowej. Ma to szczególne znaczenie przy pojazdach elektrycznych, które mają stanowić coraz większą część flot. Ich eksploatacja wiąże się z szeregiem znaków zapytania, tym samym określenie całkowitych kosztów użytkowania, amortyzacji czy utraty wartości jest bardzo skomplikowane. Ten problem znika przy wyborze wynajmu długoterminowego.

Kto wygra rosnący rynek?

 – W rywalizacji o miejsce na rosnącym rynku zwyciężą te firmy, które będą potrafiły z jednej strony zapewnić nowe auta w sytuacji zwiększonego popytu i wciąż jeszcze ograniczonej podaży na rynku samochodowym oraz będą zdolne zapewnić konkurencyjne finansowanie dla swoich inwestycji, a z drugiej strony – będą umiały przekonać klienta do siebie i swojej oferty – mówi Marcin Nivette, prezes firmy Nivette Fleet Management oraz Grupy NFM. – Nasz rynek rośnie, ale czasy są trudne dla firm. Przed wydaniem każdej złotówki następuje gruntowna weryfikacja partnera. Nowi klienci wybierają stabilne, wiarygodne, doświadczone firmy, których oferty są najlepiej zoptymalizowane kosztowo i są dostosowane do ich konkretnych potrzeb. Właśnie te elementy to domena Nivette Fleet Management.

Wybierając dostawcę dla swojej floty samochodowej, menedżerowie biorą pod uwagę partnerów, którzy są wiarygodni na rynku – dobrze zarządzają swoim biznesem,  są stabilni finansowo, odnoszą sukcesy i rozwijają się. Bardziej niż wielkość firmy liczy się elastyczność, kompleksowość usług, umiejętność rozwiązywania trudności tworzonych przez kryzys oraz znajomość rynku idąca w parze z doświadczeniem.

Nivette Fleet Management – wiarygodny partner w mobilności: wyniki finansowe, nagrody biznesowe

Patrząc na wyniki i osiągnięcia uczestników rynku wynajmu długoterminowego, szczególnie wyróżnia się Nivette Fleet Management – niezależna, polska spółka, która energicznie działa w branży od początków jej istnienia w Polsce i jedna z pierwszych firm na rodzimym rynku oferujących usługę full service leasingu. W ciągu ostatnich 5 lat obroty spółki wzrosły o blisko 60%. Natomiast w okresie 2020-2022 – czyli w ciągu 3 lat kryzysu gospodarczego spowodowanego najpierw przez pandemię, a obecnie przez wojnę na Ukrainie – Nivette Fleet Management odnotowała 25-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży, które w 2022 roku osiągnęły pułap 100 mln zł. Obraz uzupełniają rosnące nakłady inwestycyjne, których głównym celem jest zapewnienie klientom ciągłej możliwości odnawiania floty samochodowej. Spółka inwestuje także w auta elektryczne i hybrydowe. Jej celem jest zarządzanie szeroko pojętą mobilnością swoich klientów. Eksperckie know-how firmy umożliwia dostarczanie usług najwyższej jakości, dostosowanych do zmieniającego się otoczenia, czyli ekologicznych, zoptymalizowanych kosztowo i wspartych nowoczesnymi systemami informatycznymi.

Dla szerszej perspektywy warto dodać, że spółka Nivette Fleet Management tworzy Grupę NFM, w której drugim filarem jest Hertz – światowy lider w wynajmie samochodów. Grupa NFM jest jego wyłącznym przedstawicielem w Polsce, zyskując unikatowe w branży uzupełnienie swojej oferty długoterminowej. Razem z Hertz, w ciągu ostatnich 10 lat Grupa NFM zwiększyła czterokrotnie przychody ze sprzedaży i przekroczyła 200 mln zł obrotu.

Ze względu na wyniki ostatnich lat spółka Nivette Fleet Management została w sposób szczególny doceniona przez środowisko biznesowe, które przyznaje wyróżnienia firmom najlepiej spełniającym obiektywne kryteria finansowe. Aktualną kondycję firmy NFM potwierdzają prestiżowe nagrody i tytuły biznesowe, których ilość i ranga dają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy i zachęcają do dalszych wysiłków.

Nivette Fleet Management jest wśród laureatów prestiżowego grona Diamentów Forbesa 2023, już trzeci rok z rzędu. Jest to ranking najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Polsce, które w ostatnich trzech latach najskuteczniej zwiększyły swoją wartość. Do kluczowych kryteriów należą m.in. wyniki finansowe za lata 2017-2021, wartość majątku, historia i wiarygodność płatnicza, czy brak negatywnych zdarzeń prawnych. Ranking Diamentów Forbesa, rokrocznie publikowany przez magazyn „Forbes”, opracowywany jest przez firmę Dun & Bradstreet na podstawie szwajcarskiej metody wyceny wartości firm, która łączy metodę majątkową i dochodową.

Firma NFM należy także do elitarnego klubu Gazel Biznesu 2022, który skupia najdynamiczniejsze, małe i średnie polskie firmy. Przynależność do tego grona spółka Nivette Fleet Management potwierdziła już po raz 10. W rankingu znajdują się podmioty, które w latach 2019–2021 z roku na rok odnotowywały wzrost przychodów ze sprzedaży i ani razu nie miały w tym czasie straty. Tytuł jest potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa i jego wiarygodności biznesowej. Organizatorem rankingu jest dziennik gospodarczy „Puls Biznesu”, zaś autorem zestawienia – firma Coface.

Nivette Fleet Management została również wyróżniona w styczniu 2023 przez Instytut Europejskiego Biznesu we wszystkich jego konkursach. Tytuł Wielki Brylant Polskiej Gospodarki 2022 został jej przyznany ze względu na wartość rynkową, która została oszacowana przez Instytut w sposób uproszczony (w oparciu o dwa wskaźniki z Giełdy Papierów Wartościowych) na ponad 146 mln zł w 2021 roku (wyróżnienie dla firm o wartości powyżej 100 mln zł). Tytuł Wielki Modernizator 2022 dały jej wysokie kwoty odpisów amortyzacyjnych. Miano Gepard Biznesu 2022 firma zawdzięcza dynamicznemu rozwojowi,  określonemu przez średnią z dynamik przychodów i zysku netto w latach 2019-2020 na poziomie wyższym niż wymagane 10%. Natomiast na podstawie stosunku średniego zysku netto do przychodów spółka otrzymała tytuł Efektywna Firma 2022, którym mogą pochwalić się podmioty ze wskaźnikiem powyżej 5%. Co więcej – połączenie dynamicznego wzrostu z efektywnym działaniem zapewniło jej wyróżnienie Mocna Firma Godna Zaufania 2022. Instytut Europejskiego Biznesu wraz z portalem EuropejskaFirma.pl zajmują się analizą wyników finansowych polskich przedsiębiorstw na podstawie danych finansowych z Krajowego Rejestru Sądowego.

Nie traktuję nagród biznesowych jak trofeum, które zdobywamy i odstawiamy na półkę. Wyróżnienia te są oczywiście powodem do dumy, ale przede wszystkim jest to znak rozpoznawczy, świadczący o wieloletnim profesjonalnym zarządzaniu i poważnym myśleniu o rozwoju w przyszłości mówi Marcin Jakubowski, Dyrektor Sprzedaży Grupy NFM. – To certyfikat informujący rynek o tym, że obrany przez firmę sposób działania sprawdza się w biznesie i warto z nią współpracować. Jest potwierdzeniem stabilności i wiarygodności dla partnerów i kontrahentów, cennym zwłaszcza w niekorzystnym otoczeniu biznesowym. Do grona naszych klientów, którzy nam zaufali należą MetLife, Jeronimo Martins Polska, Mostostal, Żabka, Ulma Construccion czy Berlin-Chemie. Dzięki nim i dla nich oraz dla każdego nowego klienta rozwijamy się z myślą o przyszłości.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *