SEAT Cupra GT – 20 lat od zjawiskowego konceptu

• Model koncepcyjny SEAT Cupra GT został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie w 2003 roku.
• Samochód został naszkicowany przez SEAT Design Center w Sitges, a jego projekt czerpał inspiracje z poprzednich konceptów hiszpańskiej marki, m.in. modeli Salsa i Tango.
• Ostateczna wersja pojazdu, czyli samochód wyścigowy SEAT Cupra GT powstała w limitowanej wersji.
• Obecnie marka CUPRA angażuje się w motorsport, dzięki powstałej komórce CUPRA Racing uczestniczy m.in. w zawodach Extreme E oraz serii wyścigów Formuła E.

SEAT rozpoczął swoją historię w świecie sportów motorowych w latach 70 XX wieku. Na przestrzeni lat, producent zrealizował wiele działań, mających duży wpływ w rozwój motorsportu, a przede wszystkim, stały się podstawą DNA i sportowego charakteru marki CUPRA.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncepcyjnych hiszpańskiej marki był SEAT Cupra GT, który odegrał ważną rolę w przyszłości producenta w świecie sportów motorowych. W 2023 roku mija 20 lat od prezentacji pojazdu, która miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie. Z tej okazji marka zdecydowała się przypomnieć najważniejsze założenia tego zjawiskowego samochodu.

Projekt na miarę przyszłości
Zaprezentowany w 2003 roku SEAT Cupra GT został wyposażony w 3-litrowy silnik V6, zapewniający moc 500 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Dzięki niewielkiej wadze (ok 1100 kg) samochód od 0 do 100 km mógł rozpędzić się w 4,2 s, osiągając maksymalną prędkość 295 km/h.

Pojazd posiadał także specjalny układ hamulcowy z tytanowymi zaciskami, 18-calowe felgi, oraz spojler poprawiający docisk podczas pokonywania zakrętów. Karoseria została wykonana z włókna węglowego, co przyczyniło się do zmniejszenia jego wagi.

Design w duchu auto emoción
Inspiracją do powstania tego wyjątkowego konceptu były dwa inne modele hiszpańskiej marki: Salsa i Tango. SEAT Cupra GT łączył moc i efektowny design – wyścigowe elementy stylistyczne GT objęły duży czarny spojler, wyraźny tylny dyfuzor, a także efektowne drzwi unoszone do góry. Charakterystyczny, dynamiczny design model zawdzięcza projektantom z SEAT Design Center w Sitges, którzy wcielili w życie filozofię marki „auto emoción”, wykorzystując charakterystyczną zakrzywioną „Dynamic Line” Waltera de Silvy, widoczną z boku samochodu.

Ostateczna wersja pojazdu powstała później, wyłącznie w limitowanej serii. Model ten kierowany był do zespołów wyścigowych lub osób indywidualnych pragnących uczestniczyć w wyścigach torowych.

Narodziny CUPRA Racing
SEAT Cupra GT powstał dzięki zaangażowaniu działu SEAT Sport, który wiele lat później został przekształcony w Cupra Racing. Od momentu inauguracji marki CUPRA w 2018 roku, producent zaangażował się w kolejne zmagania motorsportowe, w tym wyścigi FIA ETCR (do 2022 roku), zawody Extreme E oraz serię wyścigów Formuła E. Dołączenie do nowoczesnych rozgrywek sportowych daje wyraźny impuls do zmian – CUPRA stawiając na elektromobilność, wskazuje główny kierunek swojego rozwoju.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *