SEAT Cupra GT – 20 lat od zjawiskowego konceptu

• Model koncepcyjny SEAT Cupra GT został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie w 2003 roku.
• Samochód został naszkicowany przez SEAT Design Center w Sitges, a jego projekt czerpał inspiracje z poprzednich konceptów hiszpańskiej marki, m.in. modeli Salsa i Tango.
• Ostateczna wersja pojazdu, czyli samochód wyścigowy SEAT Cupra GT powstała w limitowanej wersji.
• Obecnie marka CUPRA angażuje się w motorsport, dzięki powstałej komórce CUPRA Racing uczestniczy m.in. w zawodach Extreme E oraz serii wyścigów Formuła E.

SEAT rozpoczął swoją historię w świecie sportów motorowych w latach 70 XX wieku. Na przestrzeni lat, producent zrealizował wiele działań, mających duży wpływ w rozwój motorsportu, a przede wszystkim, stały się podstawą DNA i sportowego charakteru marki CUPRA.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncepcyjnych hiszpańskiej marki był SEAT Cupra GT, który odegrał ważną rolę w przyszłości producenta w świecie sportów motorowych. W 2023 roku mija 20 lat od prezentacji pojazdu, która miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie. Z tej okazji marka zdecydowała się przypomnieć najważniejsze założenia tego zjawiskowego samochodu.

Projekt na miarę przyszłości
Zaprezentowany w 2003 roku SEAT Cupra GT został wyposażony w 3-litrowy silnik V6, zapewniający moc 500 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Dzięki niewielkiej wadze (ok 1100 kg) samochód od 0 do 100 km mógł rozpędzić się w 4,2 s, osiągając maksymalną prędkość 295 km/h.

Pojazd posiadał także specjalny układ hamulcowy z tytanowymi zaciskami, 18-calowe felgi, oraz spojler poprawiający docisk podczas pokonywania zakrętów. Karoseria została wykonana z włókna węglowego, co przyczyniło się do zmniejszenia jego wagi.

Design w duchu auto emoción
Inspiracją do powstania tego wyjątkowego konceptu były dwa inne modele hiszpańskiej marki: Salsa i Tango. SEAT Cupra GT łączył moc i efektowny design – wyścigowe elementy stylistyczne GT objęły duży czarny spojler, wyraźny tylny dyfuzor, a także efektowne drzwi unoszone do góry. Charakterystyczny, dynamiczny design model zawdzięcza projektantom z SEAT Design Center w Sitges, którzy wcielili w życie filozofię marki „auto emoción”, wykorzystując charakterystyczną zakrzywioną „Dynamic Line” Waltera de Silvy, widoczną z boku samochodu.

Ostateczna wersja pojazdu powstała później, wyłącznie w limitowanej serii. Model ten kierowany był do zespołów wyścigowych lub osób indywidualnych pragnących uczestniczyć w wyścigach torowych.

Narodziny CUPRA Racing
SEAT Cupra GT powstał dzięki zaangażowaniu działu SEAT Sport, który wiele lat później został przekształcony w Cupra Racing. Od momentu inauguracji marki CUPRA w 2018 roku, producent zaangażował się w kolejne zmagania motorsportowe, w tym wyścigi FIA ETCR (do 2022 roku), zawody Extreme E oraz serię wyścigów Formuła E. Dołączenie do nowoczesnych rozgrywek sportowych daje wyraźny impuls do zmian – CUPRA stawiając na elektromobilność, wskazuje główny kierunek swojego rozwoju.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.

O rynku motoryzacji

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *