SEAT Cupra GT – 20 lat od zjawiskowego konceptu

• Model koncepcyjny SEAT Cupra GT został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie w 2003 roku.
• Samochód został naszkicowany przez SEAT Design Center w Sitges, a jego projekt czerpał inspiracje z poprzednich konceptów hiszpańskiej marki, m.in. modeli Salsa i Tango.
• Ostateczna wersja pojazdu, czyli samochód wyścigowy SEAT Cupra GT powstała w limitowanej wersji.
• Obecnie marka CUPRA angażuje się w motorsport, dzięki powstałej komórce CUPRA Racing uczestniczy m.in. w zawodach Extreme E oraz serii wyścigów Formuła E.

SEAT rozpoczął swoją historię w świecie sportów motorowych w latach 70 XX wieku. Na przestrzeni lat, producent zrealizował wiele działań, mających duży wpływ w rozwój motorsportu, a przede wszystkim, stały się podstawą DNA i sportowego charakteru marki CUPRA.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncepcyjnych hiszpańskiej marki był SEAT Cupra GT, który odegrał ważną rolę w przyszłości producenta w świecie sportów motorowych. W 2023 roku mija 20 lat od prezentacji pojazdu, która miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie. Z tej okazji marka zdecydowała się przypomnieć najważniejsze założenia tego zjawiskowego samochodu.

Projekt na miarę przyszłości
Zaprezentowany w 2003 roku SEAT Cupra GT został wyposażony w 3-litrowy silnik V6, zapewniający moc 500 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Dzięki niewielkiej wadze (ok 1100 kg) samochód od 0 do 100 km mógł rozpędzić się w 4,2 s, osiągając maksymalną prędkość 295 km/h.

Pojazd posiadał także specjalny układ hamulcowy z tytanowymi zaciskami, 18-calowe felgi, oraz spojler poprawiający docisk podczas pokonywania zakrętów. Karoseria została wykonana z włókna węglowego, co przyczyniło się do zmniejszenia jego wagi.

Design w duchu auto emoción
Inspiracją do powstania tego wyjątkowego konceptu były dwa inne modele hiszpańskiej marki: Salsa i Tango. SEAT Cupra GT łączył moc i efektowny design – wyścigowe elementy stylistyczne GT objęły duży czarny spojler, wyraźny tylny dyfuzor, a także efektowne drzwi unoszone do góry. Charakterystyczny, dynamiczny design model zawdzięcza projektantom z SEAT Design Center w Sitges, którzy wcielili w życie filozofię marki „auto emoción”, wykorzystując charakterystyczną zakrzywioną „Dynamic Line” Waltera de Silvy, widoczną z boku samochodu.

Ostateczna wersja pojazdu powstała później, wyłącznie w limitowanej serii. Model ten kierowany był do zespołów wyścigowych lub osób indywidualnych pragnących uczestniczyć w wyścigach torowych.

Narodziny CUPRA Racing
SEAT Cupra GT powstał dzięki zaangażowaniu działu SEAT Sport, który wiele lat później został przekształcony w Cupra Racing. Od momentu inauguracji marki CUPRA w 2018 roku, producent zaangażował się w kolejne zmagania motorsportowe, w tym wyścigi FIA ETCR (do 2022 roku), zawody Extreme E oraz serię wyścigów Formuła E. Dołączenie do nowoczesnych rozgrywek sportowych daje wyraźny impuls do zmian – CUPRA stawiając na elektromobilność, wskazuje główny kierunek swojego rozwoju.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *