SEAT Cupra GT – 20 lat od zjawiskowego konceptu

• Model koncepcyjny SEAT Cupra GT został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie w 2003 roku.
• Samochód został naszkicowany przez SEAT Design Center w Sitges, a jego projekt czerpał inspiracje z poprzednich konceptów hiszpańskiej marki, m.in. modeli Salsa i Tango.
• Ostateczna wersja pojazdu, czyli samochód wyścigowy SEAT Cupra GT powstała w limitowanej wersji.
• Obecnie marka CUPRA angażuje się w motorsport, dzięki powstałej komórce CUPRA Racing uczestniczy m.in. w zawodach Extreme E oraz serii wyścigów Formuła E.

SEAT rozpoczął swoją historię w świecie sportów motorowych w latach 70 XX wieku. Na przestrzeni lat, producent zrealizował wiele działań, mających duży wpływ w rozwój motorsportu, a przede wszystkim, stały się podstawą DNA i sportowego charakteru marki CUPRA.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncepcyjnych hiszpańskiej marki był SEAT Cupra GT, który odegrał ważną rolę w przyszłości producenta w świecie sportów motorowych. W 2023 roku mija 20 lat od prezentacji pojazdu, która miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie. Z tej okazji marka zdecydowała się przypomnieć najważniejsze założenia tego zjawiskowego samochodu.

Projekt na miarę przyszłości
Zaprezentowany w 2003 roku SEAT Cupra GT został wyposażony w 3-litrowy silnik V6, zapewniający moc 500 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Dzięki niewielkiej wadze (ok 1100 kg) samochód od 0 do 100 km mógł rozpędzić się w 4,2 s, osiągając maksymalną prędkość 295 km/h.

Pojazd posiadał także specjalny układ hamulcowy z tytanowymi zaciskami, 18-calowe felgi, oraz spojler poprawiający docisk podczas pokonywania zakrętów. Karoseria została wykonana z włókna węglowego, co przyczyniło się do zmniejszenia jego wagi.

Design w duchu auto emoción
Inspiracją do powstania tego wyjątkowego konceptu były dwa inne modele hiszpańskiej marki: Salsa i Tango. SEAT Cupra GT łączył moc i efektowny design – wyścigowe elementy stylistyczne GT objęły duży czarny spojler, wyraźny tylny dyfuzor, a także efektowne drzwi unoszone do góry. Charakterystyczny, dynamiczny design model zawdzięcza projektantom z SEAT Design Center w Sitges, którzy wcielili w życie filozofię marki „auto emoción”, wykorzystując charakterystyczną zakrzywioną „Dynamic Line” Waltera de Silvy, widoczną z boku samochodu.

Ostateczna wersja pojazdu powstała później, wyłącznie w limitowanej serii. Model ten kierowany był do zespołów wyścigowych lub osób indywidualnych pragnących uczestniczyć w wyścigach torowych.

Narodziny CUPRA Racing
SEAT Cupra GT powstał dzięki zaangażowaniu działu SEAT Sport, który wiele lat później został przekształcony w Cupra Racing. Od momentu inauguracji marki CUPRA w 2018 roku, producent zaangażował się w kolejne zmagania motorsportowe, w tym wyścigi FIA ETCR (do 2022 roku), zawody Extreme E oraz serię wyścigów Formuła E. Dołączenie do nowoczesnych rozgrywek sportowych daje wyraźny impuls do zmian – CUPRA stawiając na elektromobilność, wskazuje główny kierunek swojego rozwoju.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *