Jak wyglądał ruch na drogach w czasie świąt wielkanocnych?

Święta wielkanocne już za nami, pogoda w tym czasie dopisała i wielu Polaków zdecydowało się na powrót ze świątecznych obchodów dopiero w Poniedziałek Wielkanocny. Natężenie ruchu było odczuwalne dla każdego, kto w tym dniu wracał do swojego domu, a nawet w większych miastach utrzymywało się jeszcze we wtorek. Jak wyglądał ruch na drogach w okresie wielkanocnym? Zespół Yanosik przygotował specjalny raport.

Ruch na drogach zwiększył się w Wielkanocny Poniedziałek

Eksperci z Yanosik przygotowali zestawienie danych podsumowujące ruch na drogach oczami użytkowników swojej aplikacji. Wewnętrzne dane wykazują, że znaczący wzrost przejechanych kilometrów, przez kierowców korzystających ze wsparcia Yanosika w trasie, nastąpił w Wielkanocny Poniedziałek, tak samo jak i wzrost liczby unikalnych użytkowników, którzy postanowili włączyć polską aplikację dla zmotoryzowanych.

Wielka Sobota oraz Niedziela Wielkanocna upłynęły w większym spokoju na drogach, choć w niedzielę zauważyliśmy w naszych statystykach większą aktywność użytkowników Yanosika w godzinach porannych mszy (około 5:00 i 6:00 rano), a także w godzinach 8:00-10:00, w których to nastąpiły pierwsze wyjazdy na świąteczne śniadania oraz wieczorem od godziny 20:00, gdy rozpoczynały się już powroty z odwiedzin swoich bliskich – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

W Wielkanocny Poniedziałek na drogach działo się znacznie więcej. Zdaniem ekspertów z zespołu Yanosik największa aktywność użytkowników aplikacji nastąpiła od godziny 18:00 i trwała aż do 23:00. Polacy w tym czasie wracali do swoich domów.

Wzrost wypadków drogowych w lany poniedziałek

Niestety wraz z wzmożonym ruchem na drogach pojawiło się również znacznie więcej wypadków i zagrożeń, które były zgłaszane przez użytkowników aplikacji Yanosik. Kierowcy również aktywnie informowali o spotykanych na trasie funkcjonariuszach policji, którzy czuwali nad bezpieczeństwem kierowców i ich rodzin powracających ze świąt do domów.

Wielkanocny Poniedziałek w ruchu drogowym przebiegł intensywniej. W tym dniu w aplikacji Yanosik odnotowaliśmy wzrost o ponad 40% zgłoszeń wypadków na trasie, o 111% więcej zgłoszeń zagrożeń oraz o 25% więcej informacji od kierowców na temat przeprowadzanych kontroli policji – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Kierowcy przestrzegali limitów prędkości na trasie

Według danych z aplikacji Yanosik kierowcy najczęściej w okresie świątecznym pokonywali trasy o krótkiej długości od 5 do 30 km, ale nie zabrakło również podróżujących w rejony oddalone od 50 do 200 km. Największe natężenie pokonywanych tras w zakresie od 50 do 200 km i więcej było widoczne w Poniedziałek Wielkanocny. Z kolei w Niedzielę Wielkanocną dominowały trasy od 5 do 40 km, co spowodowane było wyjazdami na świąteczne śniadanie do najbliższych rodzin oraz wizytami w kościele czy nekropolii.

Kierowcy, według danych z aplikacji Yanosik, sumiennie przestrzegali limitów prędkości jazdy w obszarach zabudowanych i niezabudowanych. Średnie prędkości jazdy w okresie świątecznym w terenie zabudowanym wahały się od 39 km/h do 45 km/h. Z kolei w obszarze niezabudowanym średnia prędkość jazdy utrzymywała się na poziomie powyżej 80 km/h, co jest poniżej obowiązującego limitu.

Zdaniem policji kierowcom w okresie świątecznym wciąż zdarza się jazda na „podwójnym gazie”

W czasie świąt wielkanocnych polskie drogi nadzorowało około czterech tysięcy funkcjonariuszy policji.

W czasie od Wielkiego Piątku do Wielkanocnego Poniedziałku, policjanci odnotowali 173 wypadki drogowe (o 1 wypadek mniej w porównaniu do 2022 roku), w których śmierć poniosło 21 osób (to o 6 mniej w porównaniu do 2022 roku), a 203 osoby zostały ranne (więcej o 1 w porównaniu do 2022 roku).

Spadła liczba wykroczeń przekroczeń prędkości powyżej 50 km/h – w tym roku funkcjonariusze policji zatrzymali 269 kierowców, którzy je popełnili, w ubiegłym roku było ich aż 549.

Niestety w okresie wielkanocnym policjanci zatrzymali również 1 184 kierowców, którzy prowadzili samochód będąc pod wpływem alkoholu. W 2022 roku w czasie świąt wielkanocnych zatrzymano 1 265 nietrzeźwych kierowców, a w 2021 roku 1 069.

Święta wielkanocne upłynęły na polskich drogach dość spokojnie, jedynie Poniedziałek Wielkanocny przyniósł kierowcom znacznie więcej wrażeń. Natężenie ruchu było odczuwalne w większych miastach jeszcze we wtorek, po świętach. Niestety i w tym roku nie obyło się bez wypadków na drogach, a także zatrzymaniu nietrzeźwych zmotoryzowanych.

Już wkrótce majówka, dlatego przypominamy o tym, by nie wsiadać za kółko nie będąc pewnym swojego stanu trzeźwości! W każdym komisariacie można się przebadać bezpłatnie.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *