Grupa Santander i Formuła 1® uruchamiają program, którego celem jest opracowanie zrównoważonych rozwiązań dla sektora motoryzacyjnego

  • Santander X Global Challenge | Countdown to Zero  to program skierowany do start-upów i scale-upów z 11 krajów.
  • Sześć zwycięskich projektów otrzyma nagrody o łącznej wartości 120 tys. EUR oraz dostęp do Santander X 100 – globalnej platformy zrzeszającej najważniejsze projekty Santander X.
  • Zgłoszenia można składać do 8 września na stronie www.santanderx.com.

Grupa Santander oraz Formuła 1® uruchamiają globalny program skierowany do start-upów i scale-upów z 11 krajów (Niemcy, Argentyna, Brazylia, Chile, USA, Hiszpania, Meksyk, Portugalia, Polska, Wielka Brytania i Urugwaj). Celem programu jest opracowanie innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań dla sektora motoryzacyjnego w różnych obszarach: mobilność, logistyka i transport, a także kompensacja emisji dwutlenku węgla. 

Santander podpisał z F1® trzyletnią umowę o współpracy, której celem jest promocja inicjatyw zrównoważonego rozwoju w sektorze motoryzacyjnym. W pierwszym roku przeprowadzony zostanie konkurs Santander X Global Challenge | Countdown to Zero, w którym F1® odegra kluczową rolę – przedstawiciel F1® zasiądzie w jury konkursu, którego zwycięzcy będą promowani na stronie internetowej i w mediach społecznościowych F1®.

Konkurs wpisuje się w zobowiązanie F1®, jakim jest osiągnięcie zeroemisyjności do 2030 r., które  jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju tej marki. F1® pokazuje, w jaki sposób organizacje sportowe mogą przyczynić się do obniżenia emisji dwutlenku węgla przez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze transportu i logistyki oraz wprowadzenie do użytku 100% zrównoważonych paliw w 2026 r.

Zgłoszenia do programu Santander X Global Challenge | Countdown to Zero skierowanego do start-upów i scale-upów można składać do 8 września na stronie www.santanderx.com. Uczestnicy mogą zgłosić projekt w jednej z trzech kategorii: 

  • „On the track” („Na drodze”) –projekty dotyczące przyszłości zrównoważonej, zeroemisyjnej mobilności.
  • „On the move” („W ruchu”) – projekty dotyczące zwiększenia ekologiczności logistyki i transportu lądowego, morskiego i powietrznego.
  • „Balance to zero” („Redukcja do zera”) – innowacyjne rozwiązania w zakresie kompensacji emisji dwutlenku węgla. 

Juan Manuel Cendoya, Szef Pionu Komunikacji, Marketingu Korporacyjnego i Badań w Grupie Santander, powiedział: „Dzięki Santander X tysiące przedsiębiorców mogą realizować swoje pomysły szybciej i na większą skalę. Nasza umowa z Formułą 1 wyniesie to wsparcie na kolejny poziom, dając nowym przedsiębiorstwom okazję do połączenia sił z jedną z najbardziej innowacyjnych dyscyplin sportowych na świecie i wspierania transformacji ku gospodarce niskoemisyjnej.  Cieszymy się, że możemy być częścią tego programu i życzymy wszystkim przedsiębiorcom sukcesów”.

Javier Roglá, szef Santander Universidades stwierdził, że „najistotniejszym wyzwaniem, z jakim się obecnie mierzymy jest transformacja w kierunku zielonej gospodarki, a pomóc w nim może przede wszystkim innowacyjność i przedsiębiorczość. Dlatego w Santander od 25 lat mocno stawiamy na przedsiębiorców. W zeszłym roku wsparliśmy ponad 23 tysiące nowych przedsięwzięć, mikroprzedsiębiorców oraz firm z sektora MŚP, oferując szkolenia oraz dostęp do zasobów potrzebnych im do rozwoju”.

Brandon Snow, dyrektor zarządzający w F1® powiedział: „Formuła 1 kontynuuje swoje dążenia do osiągnięcia zeroemisyjności w 2030 roku. Dlatego cieszymy się, że mamy okazję ponownie współpracować z Grupą Santander, która w swojej historii wielokrotnie angażowała się w przedsięwzięcia sportowe. Ten program, a w szerszym kontekście także nasza współpraca, pokazuje, że sport jest wyjątkowym przykładem na to, jak dzięki technologii i innowacyjności można dążyć do tworzenia bardziej zrównoważonego świata”.

Projekty biorące udział w konkursie będą kilkukrotnie oceniane, aż do finałowego etapu w październiku, w którym zaprezentowanych zostanie 20 najlepszych rozwiązań (10 zaproponowanych przez start-upy i 10 autorstwa scale-upów). Prezentacja odbędzie się przed międzynarodową kapitułą składającą się z ekspertów z różnych branż, w tym członka F1®.

Ostatecznie wybranych zostanie sześć projektów, które otrzymają nagrody o łącznej wartości 120 tys. euro. Trzy zwycięskie start-upy otrzymają 30 tysięcy euro (po 10 tys. euro dla każdego), a trzy najlepsze scale-upy 90 tys. euro (po 30 tys. euro dla każdego). Zwycięzcy uzyskają również dostęp do platformy globalnej Santander X 100 zrzeszającej wiodące projekty Santander X, w ramach której będą mogli m.in. skorzystać z usług doradczych, szkoleń, uzyskać finansowanie, dotrzeć do klientów, pozyskać talenty, zbudować sieć kontaktów i uzyskać dostęp do innych wartościowych zasobów. 

Zwycięzcy przedstawią swoje rozwiązania kadrze zarządzającej F1® oraz uzyskają wsparcie od Formuły 1® w postaci promocji opracowanych przez nich rozwiązań w oficjalnych mediach społecznościowych F1® i na stronie internetowej www.formula1.com .  

Grupa Santander i Formuła 1 mają za sobą wieloletnią współpracę, gdyż bank był partnerem tego sportu w latach 2007–2017. Obecnie Grupa Santander jest oficjalnym sponsorem Scuderia Ferrari. W ramach sponsoringu bank oferuje rozwiązania wspierające Scuderia Ferrari w osiągnięciu zeroemisyjności do 2030 roku. Grupa Santander z sukcesami współpracowała ze Scuderia Ferrari w latach 2010-2017.

Grupa Santander wspiera edukację, przedsiębiorczość i rynek pracy.

Grupa Santander jest silnie zaangażowana w promowanie postępu oraz inkluzywnego i zrównoważonego rozwoju, wspierając przy tym edukację, przedsiębiorczość i rynek pracy. Od ponad 25 lat rozwija projekt Santander Universities wyróżniający Bank na tle innych instytucji finansowych na całym świecie. Od początku swojej działalności Bank przeznaczył na ten projekt ponad 2,100 mld EUR, współpracując z ponad tysiącem uniwersytetów i instytucji z 15 krajów i udzielając wsparcia ponad 790 tysiącom studentów, specjalistów oraz projektów biznesowych.

Formuła 1®

Pierwsze wyścigi Formuły 1® odbyły się w latach 50. Są to najbardziej prestiżowe zawody w świecie sportów motorowych oraz najpopularniejsza seria wyścigów sportowych odbywająca się corocznie. Spółka Formula One World Championship Limited to członek Formuły 1®, która posiada wyłączne prawa handlowe do FIA Formula One World Championship™. Formuła 1® to spółka zależna Liberty Media Corporation (NASDAQ: LSXMA, LSXMB, LSXMK, BATRA, BATRK, FWONA, FWONK) należąca do indeksu spółek grupy Formula One Group. Logo F1, F1 FORMULA 1 logo, FORMULA 1, F1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX, PADDOCK CLUB i inne znaki towarowe należą do spółki Formula One Licensing BV (spółka Formula 1). Wszelkie prawa zastrzeżone.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *