• Jednym z ułatwień, jakie czekają na właściciela w modelu CUPRA Born jest wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, prezentujący wizualne wskazówki dotyczące drogi.
  • Model ten cechuje się licznymi rozwiązaniami wykorzystującymi najnowsze technologie, wśród których można znaleźć kamerę Top View 360º umożliwiającą większą kontrolę ruchu pojazdu np.: podczas parkowania.
  • Pierwszy elektryk barcelońskiej marki posiada w standardowym wyposażeniu 7 poduszek powietrznych, a także progresywne wspomaganie układu kierowniczego, które pozwala m.in. na mniejsze zużycie spalania.

Dostępna w sprzedaży od 2021 roku CUPRA Born, czyli pierwszy w 100% elektryczny pojazd barcelońskiej marki, cechuje się szeregiem udogodnień, które mają na celu polepszenie wrażeń z jazdy. Wykorzystując nowinki technologiczne i nowoczesne rozwiązania, samochody CUPRA zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżowania na co dzień oraz w sytuacjach, które wymagają zachowania szczególnej ostrożności.

Wszystko w zasięgu wzroku

Jednym z ułatwień, jakie czekają na właściciela w modelu CUPRA Born jest wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, prezentujący wizualne wskazówki dotyczące drogi. Rozwiązanie to oferuje wciągające wrażenia, które integrują niezbędne dane dotyczące jazdy i wyświetlają je bezpośrednio na przedniej szybie. Z wbudowanym asystentem podróży Travel Assist możliwa jest ponadto półautonomiczna jazda oraz zestaw technologii pomagających zachować bezpieczeństwo i czujność na drodze. Wśród nich kierowca znajdzie Multi Collision Brake, czyli automatyczny hamulec pokolizyjny ograniczający skutki kolejnych kolizji oraz systemy wspomagania hamowania. Pełen obraz sytuacji zapewnia z kolei system kamer 360 stopni z funkcją Top View, stworzony z myślą o ułatwieniu parkowania.

Dzięki wbudowanym rozwiązaniom, wykorzystującym nowoczesną technologię, kierowca zyskuje niezastąpione wsparcie. Asystent podróży oraz intuicyjny wyświetlacz, prezentujący na przedniej szybie najważniejsze z perspektywy prowadzącego pojazdu informacje pozwalają cieszyć się komfortową jazdą, podczas której kierowca czuje, że ma pełny obraz sytuacji, z kolei zestaw kamer ułatwia parkowanie nawet na ciasnych parkingach oraz w sytuacjach o ograniczonej widoczności – podkreśla Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

CUPRA Born wyposażona jest także w systemie ochrony pasażerów Pre-Crash. W jego skład wchodzą zaawansowane czujniki ESC, które reagują na niebezpieczne sytuacje na drodze oraz systemy Front i Side Assist, dzięki którym pojazd, a także pasażerowie są zabezpieczeni z każdej strony. Dodatkowo pierwszy elektryk w gamie barcelońskiej marki posiada w standardowym wyposażeniu 7 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne, 2 kurtyny powietrzne, poduszka centralna), a także progresywne wspomaganie układu kierowniczego, które pozwala m.in. na mniejsze zużycie spalania. Co więcej, w 2022 roku model CUPRA Born dołączył do grona najbezpieczniejszych samochodów, uzyskując najwyższą ocenę w testach Euro NCAP. Pierwszy w 100% elektryczny model barcelońskiej marki zdobył wysokie noty we wszystkich czterech kategoriach: ochrona pasażerów (93%), bezpieczeństwo dzieci (89%), ochrona pieszych (73%) i systemy bezpieczeństwa (80%).

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *