LIMTOWANA EDYCJA MODELI BENTLEY NA 20. ROCZNICĘ WYŚCIGU LE MANS

  • Limitowana seria Bentley upamiętni 20. rocznicę szóstej zwycięskiej wygranej brytyjskiej marki w najbardziej ikonicznym wyścigu na świecie – 24-godzinnej rywalizacji Le Mans.
  • W 2023 roku mija 100 lat od pierwszego wyścigu na torze Circuit de la Sarthe, podczas którego Bentley zanotował najszybsze okrążenie.
  • Z okazji rocznicy brytyjski producent umieści w limitowanych modelach obracane wyświetlacze, wyposażone w zawory pochodzące z silnika modelu Bentley Speed 8 #7, który w 2003 roku zwyciężył podczas Le Mans.

Z okazji 20-lecia szóstego zwycięstwa marki Bentley w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz setnej rocznicy pierwszej edycji tego legendarnego wyścigu, brytyjski producent tworzy limitowaną serię modeli Continental GT oraz Continental GTC. Każdy z nich będzie napędzany silnikiem W12, czyli najdoskonalszą, dwunastocylindrową jednostką napędową ery nowoczesnej motoryzacji. Samochody z kolekcji Le Mans będą wzbogacone o unikalne detale,  które nawiążą do wyglądu Speed 8 #7 – zwycięzcy wyścigu Le Mans w 2003 roku.

Wszystkie modele z limitowanej kolekcji zostaną wyposażone w obrotowy kokpit marki Bentley. Kierowca będzie miał możliwość wyboru ekranu dotykowego, podwójnej okleiny lub analogowych tarcz prędkościomierza. W jednej z trzech tarcz zostanie umieszczony zawór z 4-litrowego silnika twin-turbo V8 ze zwycięskiego Bentleya Speed 8. Silnik legendarnego pojazdu został wymontowany po zawodach i zakonserwowany, aby 20 lat po zwycięstwie, jego elementy zostały podzielone i posłużyły do stworzenia ekskluzywnej kolekcji najlepszych Grand Tourerów.

Mulliner, specjalny oddział Bentley odpowiedzialny za najbardziej wyjątkowe projekty, zainspirował się ciemnozielonymi samochodami wyścigowymi Speed 8, które okazały się bezkonkurencyjne podczas wyścigu Le Mans w 2003 roku. Limitowana kolekcja to szczególny hołd dla długiej i wspaniałej historii marki Bentley i 24-godzinnego wyścigu na torze Circuit de la Sarthe.

Niestandardowe detale

Wnętrza modeli Continental GT i Continental GTC łączą sportowy charakter samochodów Bentley Speed 8 z luksusem. Wykonane na zamówienie oświetlenie przypominające zwycięski wieniec z 2003 roku umieszczone zostanie na obszytym skórą Beluga suficie samochodu. Natomiast monochromatyczną kolorystykę wnętrza ożywią pasy bezpieczeństwa w kontrastowych kolorach. Z kolei kierownica wykonana zostanie ze skóry i materiału Dynamica oraz wzbogacona przeszyciami w kolorze Hotspur.

Zwycięskie osiągi

Modele Continental GT i GTC z kolekcji Le Mans wyposażone zostaną także w kultowy 6-litrowy silnik W12 TSI dostarczający 650 KM oraz osiągający maksymalny moment obrotowy na poziomie 900 Nm. Dzięki wyjątkowej zwrotności uzyskają one prędkość maksymalną równą 335 km/h.

Wspólna historia marki Bentley i wyścigu Le Mans

Długi związek marki Bentley z wyścigami na torze Circuit de la Sarthe miał trudny start. „Myślę, że to wszystko jest szalone. Nikt nie ukończy tego wyścigu. Samochody nie są projektowane, aby wytrzymać tego rodzaju obciążenia przez 24 godziny” – takie słowa wypowiedział Walter Owen Bentley w 1923 roku, gdy usłyszał, że John Duff planuje wziąć udział w pierwszym 24-godzinnym wyścigu Le Mans w samochodzie Bentley 3 Litre. Jednak duch walki założyciela marki Bentley sprawił, że w ostatniej chwili wybrał się na tor La Sarthe. Zainspirowany czwartym miejscem Duffa (pomimo długiego postoju w celu naprawy przedziurawionego zbiornika paliwa) i najszybszym okrążeniem, W.O. i Bentley Motors powrócili na tor Le Mans w 1924 r. tym razem z fabrycznym wyposażeniem. Triumfalny wyścig był początkiem wspaniałego dziesięciolecia, w którym odnotowano łącznie aż 5 zwycięstw pojazdów brytyjskiego producenta.

Bentley ponownie wziął udział w wyścigu w 2001 roku z modelem EXP Speed 8, który rozpoczął trzyletni program mający na celu osiągnięcie 6. zwycięstwa w klasyfikacji generalnej. W niedzielę 15 czerwca 2003 roku dwa fabryczne modele Speed 8 w barwach marki Bentley zajęły pierwsze i drugie miejsce w tym najtrudniejszym wyścigu wytrzymałościowym. Samochód Speed 8 #7 prowadzony przez zespół kierowców Guya Smitha, Toma Kristensena i Rinaldo Capello przejechał 377 okrążeń ze średnią prędkością 214,33 km/h, a tuż za nim uplasował się Speed 8 #8, prowadzony przez Johnny’ego Herberta, Marka Blundella i Davida Brabhama.

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *