LIMTOWANA EDYCJA MODELI BENTLEY NA 20. ROCZNICĘ WYŚCIGU LE MANS

  • Limitowana seria Bentley upamiętni 20. rocznicę szóstej zwycięskiej wygranej brytyjskiej marki w najbardziej ikonicznym wyścigu na świecie – 24-godzinnej rywalizacji Le Mans.
  • W 2023 roku mija 100 lat od pierwszego wyścigu na torze Circuit de la Sarthe, podczas którego Bentley zanotował najszybsze okrążenie.
  • Z okazji rocznicy brytyjski producent umieści w limitowanych modelach obracane wyświetlacze, wyposażone w zawory pochodzące z silnika modelu Bentley Speed 8 #7, który w 2003 roku zwyciężył podczas Le Mans.

Z okazji 20-lecia szóstego zwycięstwa marki Bentley w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz setnej rocznicy pierwszej edycji tego legendarnego wyścigu, brytyjski producent tworzy limitowaną serię modeli Continental GT oraz Continental GTC. Każdy z nich będzie napędzany silnikiem W12, czyli najdoskonalszą, dwunastocylindrową jednostką napędową ery nowoczesnej motoryzacji. Samochody z kolekcji Le Mans będą wzbogacone o unikalne detale,  które nawiążą do wyglądu Speed 8 #7 – zwycięzcy wyścigu Le Mans w 2003 roku.

Wszystkie modele z limitowanej kolekcji zostaną wyposażone w obrotowy kokpit marki Bentley. Kierowca będzie miał możliwość wyboru ekranu dotykowego, podwójnej okleiny lub analogowych tarcz prędkościomierza. W jednej z trzech tarcz zostanie umieszczony zawór z 4-litrowego silnika twin-turbo V8 ze zwycięskiego Bentleya Speed 8. Silnik legendarnego pojazdu został wymontowany po zawodach i zakonserwowany, aby 20 lat po zwycięstwie, jego elementy zostały podzielone i posłużyły do stworzenia ekskluzywnej kolekcji najlepszych Grand Tourerów.

Mulliner, specjalny oddział Bentley odpowiedzialny za najbardziej wyjątkowe projekty, zainspirował się ciemnozielonymi samochodami wyścigowymi Speed 8, które okazały się bezkonkurencyjne podczas wyścigu Le Mans w 2003 roku. Limitowana kolekcja to szczególny hołd dla długiej i wspaniałej historii marki Bentley i 24-godzinnego wyścigu na torze Circuit de la Sarthe.

Niestandardowe detale

Wnętrza modeli Continental GT i Continental GTC łączą sportowy charakter samochodów Bentley Speed 8 z luksusem. Wykonane na zamówienie oświetlenie przypominające zwycięski wieniec z 2003 roku umieszczone zostanie na obszytym skórą Beluga suficie samochodu. Natomiast monochromatyczną kolorystykę wnętrza ożywią pasy bezpieczeństwa w kontrastowych kolorach. Z kolei kierownica wykonana zostanie ze skóry i materiału Dynamica oraz wzbogacona przeszyciami w kolorze Hotspur.

Zwycięskie osiągi

Modele Continental GT i GTC z kolekcji Le Mans wyposażone zostaną także w kultowy 6-litrowy silnik W12 TSI dostarczający 650 KM oraz osiągający maksymalny moment obrotowy na poziomie 900 Nm. Dzięki wyjątkowej zwrotności uzyskają one prędkość maksymalną równą 335 km/h.

Wspólna historia marki Bentley i wyścigu Le Mans

Długi związek marki Bentley z wyścigami na torze Circuit de la Sarthe miał trudny start. „Myślę, że to wszystko jest szalone. Nikt nie ukończy tego wyścigu. Samochody nie są projektowane, aby wytrzymać tego rodzaju obciążenia przez 24 godziny” – takie słowa wypowiedział Walter Owen Bentley w 1923 roku, gdy usłyszał, że John Duff planuje wziąć udział w pierwszym 24-godzinnym wyścigu Le Mans w samochodzie Bentley 3 Litre. Jednak duch walki założyciela marki Bentley sprawił, że w ostatniej chwili wybrał się na tor La Sarthe. Zainspirowany czwartym miejscem Duffa (pomimo długiego postoju w celu naprawy przedziurawionego zbiornika paliwa) i najszybszym okrążeniem, W.O. i Bentley Motors powrócili na tor Le Mans w 1924 r. tym razem z fabrycznym wyposażeniem. Triumfalny wyścig był początkiem wspaniałego dziesięciolecia, w którym odnotowano łącznie aż 5 zwycięstw pojazdów brytyjskiego producenta.

Bentley ponownie wziął udział w wyścigu w 2001 roku z modelem EXP Speed 8, który rozpoczął trzyletni program mający na celu osiągnięcie 6. zwycięstwa w klasyfikacji generalnej. W niedzielę 15 czerwca 2003 roku dwa fabryczne modele Speed 8 w barwach marki Bentley zajęły pierwsze i drugie miejsce w tym najtrudniejszym wyścigu wytrzymałościowym. Samochód Speed 8 #7 prowadzony przez zespół kierowców Guya Smitha, Toma Kristensena i Rinaldo Capello przejechał 377 okrążeń ze średnią prędkością 214,33 km/h, a tuż za nim uplasował się Speed 8 #8, prowadzony przez Johnny’ego Herberta, Marka Blundella i Davida Brabhama.

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *