SEAT S.A. z kolejnym rekordem? Podsumowanie pierwszej połowy 2023 roku

  • SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 roku. Firma zanotowała zysk operacyjny o 468 mln euro większy niż w tym samym okresie roku ubiegłego
  • Przychody wyniosły 7,4 mld euro, co stanowi wzrost o 37,8% w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku.
  • Marka CUPRA odnotowała najlepszy wynik w historii pierwszego półrocza, dostarczając 107 300 samochodów.
  • Sukces modeli Formentor i Born oraz ekspansja na nowe rynki są obecnie kluczowe dla dalszego rozwoju hiszpańskiej marki.
  • Dostawy SEAT-a wzrosły o 13,6% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.

Napędzany sukcesem marki CUPRA, większym wolumenem produkcji oraz dodatkowym usprawnieniem efektywności, SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 roku. Firma zanotowała zysk operacyjny w wysokości 371 milionów euro, czyli o 468 mln euro więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży nadal rośnie i wynosi już 5,0%. Hiszpańska spółka zanotowała również przychody w wysokości ponad 7,4 mld euro, co stanowi wzrost o ponad 37% w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku (5,4 mld euro) i jednocześnie stanowi najwyższy wyniki finansowy w historii firmy.

Tegoroczne wyniki za pierwsze półrocze są dla nas bardzo szczególnym osiągnięciem. Trudna praca zaprowadziła nas dalej niż kiedykolwiek moglibyśmy sobie wyobrazić, zwłaszcza biorąc pod uwagę wyzwania, stojące przed branżą w ostatnich kilku latach. Naszym celem na najbliższy czas jest ustabilizowanie zysku operacyjnego oraz osiągnięcie zamierzonych celów zrównoważonego rozwoju. Wiem, że najlepsze jeszcze przed nami – zapewnia Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.

Liderzy sprzedaży

Według danych hiszpańskiej firmy w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku do klientów dostarczono ponad 107 tys. egzemplarzy samochodów, co stanowi wzrost o 56,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Najlepiej sprzedającym się modelem hiszpańskiego producenta pozostaje CUPRA Formentor, który jest też najpopularniejszym pojazdem CUV typu A w Europie, z ponad 60 tys. egzemplarzami dostarczonymi na rynek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. Drugim modelem cieszącym się największym popytem jest CUPRA Born, który zamknął pierwszą połowę roku z wynikiem 19 tys. sprzedanych samochodów. Jest to ponad dwukrotnie większy wynik niż w analogicznym okresie 2022 roku (+129,4%).

Te wyjątkowe osiągnięcia są zasługą całej społeczności miłośników CUPRA, zarówno tej z Hiszpanii, jak i już na całym świecie. To rekordowe wyniki, ale nasza droga jeszcze się nie kończy. Mamy nieograniczone ambicje i jesteśmy gotowi podejmować kolejne wyzwania w drugiej połowie roku, aby usytuować CUPRĘ na jeszcze wyższym poziomie. Sukces modeli Formentor i Born oraz ekspansja na nowe rynki są obecnie kluczowe dla dalszego rozwoju marki – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

CUPRA podbija polskie drogi

CUPRA to szybko rozwijająca się marka, która mimo krótkiego stażu na rynku podbiła serca polskich klientów. Według najnowszego raportu przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w okresie od stycznia do czerwca 2023 r. w Polsce zarejestrowano ponad 4 tys. modeli hiszpańskiego producenta[i].

– Również w Polsce Formentor stanowi największą część sprzedaży. Naszym kolejnym filarem jest model CUPRA Leon w wersji z 150-konnym silnikiem, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów. Z ciekawością obserwujemy, jak będzie wyglądała sprzedaż 150-konnej wersji modelu CUPRA Ateca, który swoją premierę miał w połowie czerwca tego roku. Na ten moment zapowiada się obiecująco – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Sukces SEAT-a

Pierwsze półrocze było zadowalające również dla marki SEAT, która przyczyniła do ogólnego wzrostu sprzedaży firmy. Było to możliwe dzięki wysokiemu popytowi i lepszej podaży półprzewodników. W pierwszej połowie 2023 r. dostawy SEAT-a wzrosły o 13,6%, osiągając łączną liczbę 154 200 dostarczonych pojazdów (H1 2022: 135 800).


[i] https://www.samar.pl/__/3/3.a/117812/3.sc/11/Rejestracje-samochod%C3%B3w-osobowych-i-dostawczych-w-czerwcu-2023-roku.html?locale=pl_PL

O rynku motoryzacji

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *