SEAT S.A. z kolejnym rekordem? Podsumowanie pierwszej połowy 2023 roku

  • SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 roku. Firma zanotowała zysk operacyjny o 468 mln euro większy niż w tym samym okresie roku ubiegłego
  • Przychody wyniosły 7,4 mld euro, co stanowi wzrost o 37,8% w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku.
  • Marka CUPRA odnotowała najlepszy wynik w historii pierwszego półrocza, dostarczając 107 300 samochodów.
  • Sukces modeli Formentor i Born oraz ekspansja na nowe rynki są obecnie kluczowe dla dalszego rozwoju hiszpańskiej marki.
  • Dostawy SEAT-a wzrosły o 13,6% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.

Napędzany sukcesem marki CUPRA, większym wolumenem produkcji oraz dodatkowym usprawnieniem efektywności, SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 roku. Firma zanotowała zysk operacyjny w wysokości 371 milionów euro, czyli o 468 mln euro więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży nadal rośnie i wynosi już 5,0%. Hiszpańska spółka zanotowała również przychody w wysokości ponad 7,4 mld euro, co stanowi wzrost o ponad 37% w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku (5,4 mld euro) i jednocześnie stanowi najwyższy wyniki finansowy w historii firmy.

Tegoroczne wyniki za pierwsze półrocze są dla nas bardzo szczególnym osiągnięciem. Trudna praca zaprowadziła nas dalej niż kiedykolwiek moglibyśmy sobie wyobrazić, zwłaszcza biorąc pod uwagę wyzwania, stojące przed branżą w ostatnich kilku latach. Naszym celem na najbliższy czas jest ustabilizowanie zysku operacyjnego oraz osiągnięcie zamierzonych celów zrównoważonego rozwoju. Wiem, że najlepsze jeszcze przed nami – zapewnia Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.

Liderzy sprzedaży

Według danych hiszpańskiej firmy w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku do klientów dostarczono ponad 107 tys. egzemplarzy samochodów, co stanowi wzrost o 56,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Najlepiej sprzedającym się modelem hiszpańskiego producenta pozostaje CUPRA Formentor, który jest też najpopularniejszym pojazdem CUV typu A w Europie, z ponad 60 tys. egzemplarzami dostarczonymi na rynek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. Drugim modelem cieszącym się największym popytem jest CUPRA Born, który zamknął pierwszą połowę roku z wynikiem 19 tys. sprzedanych samochodów. Jest to ponad dwukrotnie większy wynik niż w analogicznym okresie 2022 roku (+129,4%).

Te wyjątkowe osiągnięcia są zasługą całej społeczności miłośników CUPRA, zarówno tej z Hiszpanii, jak i już na całym świecie. To rekordowe wyniki, ale nasza droga jeszcze się nie kończy. Mamy nieograniczone ambicje i jesteśmy gotowi podejmować kolejne wyzwania w drugiej połowie roku, aby usytuować CUPRĘ na jeszcze wyższym poziomie. Sukces modeli Formentor i Born oraz ekspansja na nowe rynki są obecnie kluczowe dla dalszego rozwoju marki – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

CUPRA podbija polskie drogi

CUPRA to szybko rozwijająca się marka, która mimo krótkiego stażu na rynku podbiła serca polskich klientów. Według najnowszego raportu przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w okresie od stycznia do czerwca 2023 r. w Polsce zarejestrowano ponad 4 tys. modeli hiszpańskiego producenta[i].

– Również w Polsce Formentor stanowi największą część sprzedaży. Naszym kolejnym filarem jest model CUPRA Leon w wersji z 150-konnym silnikiem, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów. Z ciekawością obserwujemy, jak będzie wyglądała sprzedaż 150-konnej wersji modelu CUPRA Ateca, który swoją premierę miał w połowie czerwca tego roku. Na ten moment zapowiada się obiecująco – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Sukces SEAT-a

Pierwsze półrocze było zadowalające również dla marki SEAT, która przyczyniła do ogólnego wzrostu sprzedaży firmy. Było to możliwe dzięki wysokiemu popytowi i lepszej podaży półprzewodników. W pierwszej połowie 2023 r. dostawy SEAT-a wzrosły o 13,6%, osiągając łączną liczbę 154 200 dostarczonych pojazdów (H1 2022: 135 800).


[i] https://www.samar.pl/__/3/3.a/117812/3.sc/11/Rejestracje-samochod%C3%B3w-osobowych-i-dostawczych-w-czerwcu-2023-roku.html?locale=pl_PL

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *