SEAT S.A. z kolejnym rekordem? Podsumowanie pierwszej połowy 2023 roku

  • SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 roku. Firma zanotowała zysk operacyjny o 468 mln euro większy niż w tym samym okresie roku ubiegłego
  • Przychody wyniosły 7,4 mld euro, co stanowi wzrost o 37,8% w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku.
  • Marka CUPRA odnotowała najlepszy wynik w historii pierwszego półrocza, dostarczając 107 300 samochodów.
  • Sukces modeli Formentor i Born oraz ekspansja na nowe rynki są obecnie kluczowe dla dalszego rozwoju hiszpańskiej marki.
  • Dostawy SEAT-a wzrosły o 13,6% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.

Napędzany sukcesem marki CUPRA, większym wolumenem produkcji oraz dodatkowym usprawnieniem efektywności, SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe w pierwszej połowie 2023 roku. Firma zanotowała zysk operacyjny w wysokości 371 milionów euro, czyli o 468 mln euro więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Wskaźnik zwrotu ze sprzedaży nadal rośnie i wynosi już 5,0%. Hiszpańska spółka zanotowała również przychody w wysokości ponad 7,4 mld euro, co stanowi wzrost o ponad 37% w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku (5,4 mld euro) i jednocześnie stanowi najwyższy wyniki finansowy w historii firmy.

Tegoroczne wyniki za pierwsze półrocze są dla nas bardzo szczególnym osiągnięciem. Trudna praca zaprowadziła nas dalej niż kiedykolwiek moglibyśmy sobie wyobrazić, zwłaszcza biorąc pod uwagę wyzwania, stojące przed branżą w ostatnich kilku latach. Naszym celem na najbliższy czas jest ustabilizowanie zysku operacyjnego oraz osiągnięcie zamierzonych celów zrównoważonego rozwoju. Wiem, że najlepsze jeszcze przed nami – zapewnia Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.

Liderzy sprzedaży

Według danych hiszpańskiej firmy w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku do klientów dostarczono ponad 107 tys. egzemplarzy samochodów, co stanowi wzrost o 56,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Najlepiej sprzedającym się modelem hiszpańskiego producenta pozostaje CUPRA Formentor, który jest też najpopularniejszym pojazdem CUV typu A w Europie, z ponad 60 tys. egzemplarzami dostarczonymi na rynek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. Drugim modelem cieszącym się największym popytem jest CUPRA Born, który zamknął pierwszą połowę roku z wynikiem 19 tys. sprzedanych samochodów. Jest to ponad dwukrotnie większy wynik niż w analogicznym okresie 2022 roku (+129,4%).

Te wyjątkowe osiągnięcia są zasługą całej społeczności miłośników CUPRA, zarówno tej z Hiszpanii, jak i już na całym świecie. To rekordowe wyniki, ale nasza droga jeszcze się nie kończy. Mamy nieograniczone ambicje i jesteśmy gotowi podejmować kolejne wyzwania w drugiej połowie roku, aby usytuować CUPRĘ na jeszcze wyższym poziomie. Sukces modeli Formentor i Born oraz ekspansja na nowe rynki są obecnie kluczowe dla dalszego rozwoju marki – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

CUPRA podbija polskie drogi

CUPRA to szybko rozwijająca się marka, która mimo krótkiego stażu na rynku podbiła serca polskich klientów. Według najnowszego raportu przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w okresie od stycznia do czerwca 2023 r. w Polsce zarejestrowano ponad 4 tys. modeli hiszpańskiego producenta[i].

– Również w Polsce Formentor stanowi największą część sprzedaży. Naszym kolejnym filarem jest model CUPRA Leon w wersji z 150-konnym silnikiem, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów. Z ciekawością obserwujemy, jak będzie wyglądała sprzedaż 150-konnej wersji modelu CUPRA Ateca, który swoją premierę miał w połowie czerwca tego roku. Na ten moment zapowiada się obiecująco – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Sukces SEAT-a

Pierwsze półrocze było zadowalające również dla marki SEAT, która przyczyniła do ogólnego wzrostu sprzedaży firmy. Było to możliwe dzięki wysokiemu popytowi i lepszej podaży półprzewodników. W pierwszej połowie 2023 r. dostawy SEAT-a wzrosły o 13,6%, osiągając łączną liczbę 154 200 dostarczonych pojazdów (H1 2022: 135 800).


[i] https://www.samar.pl/__/3/3.a/117812/3.sc/11/Rejestracje-samochod%C3%B3w-osobowych-i-dostawczych-w-czerwcu-2023-roku.html?locale=pl_PL

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *