GLP, międzynarodowa firma z sektora nieruchomości logistycznych, buduje w podkrakowskich Niepołomicach. Wyłącznym najemcą GLP Kraków III będzie MCG EastBridge z grupy Maszoński Logistic. Centrum o powierzchni ponad 56 tys. mkw., które będzie gotowe w II kw. 2024 roku, to jeden z największych projektów magazynowych realizowanych obecnie w Małopolsce.

GLP Kraków III powstaje na blisko 12,4 hektarach w bezpośrednim sąsiedztwie Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej oraz licznych zakładów produkcyjnych. Budynek został zaprojektowany pod kątem wsparcia międzynarodowej logistyki, usług składu celnego czy obsługi branży e-commerce. Oprócz nowoczesnego magazynu, pracownicy administracyjni MCG EastBridge będą mieli do użytku również biuro o powierzchni ponad 1,2 tys. mkw.

Mirosław Maszoński, Prezes Maszoński Logistic wyjaśnia: Zdecydowaliśmy się na wybór Krakowa, ponieważ w naszej opinii rynek ten posiada ogromny potencjał logistyczny z uwagi na dostęp do autostrady A4 stanowiącej część III transeuropejskiego korytarza transportowego. Trasa biegnie od portu Calais we Francji do wschodnich krańców Kazachstanu, czyli w ostatnim czasie jednej z najistotniejszych tranzytowo lokalizacji w Europie. Możliwość prowadzenia operacji logistycznych spod Krakowa jest zatem szczególnie istotna zarówno w kontekście rozwoju naszej firmy, a także planowanych działań w państwach ościennych”.

Lokalizacja GLP Kraków III zapewnia łatwy dojazd do autostrady A4 i drogi krajowej nr 75. Dodatkowym ułatwieniem jest bliskość stacji kolejowej w Podłężu, skąd w 25 minut można dojechać do centrum Krakowa.

GLP Kraków III jest realizowane zgodnie z kryteriami certyfikacji BREEAM na poziomie „Very Good” oraz w wysokim standardzie wyróżniającym wszystkie nowopowstające obiekty GLP. Budynek zaoferuje możliwość składowania towarów do wysokości 12 metrów w świetle i posadzkę o nośności 7,5 tony na metr kwadratowy. Dach zostanie przygotowany do montażu instalacji fotowoltaicznej, a zwiększona liczba świetlików zapewni doświetlenie wnętrza hali naturalnym światłem. Przewidziano też tereny zielone, stacje ładowania aut elektrycznych oraz przestrzeń do odpoczynku dla pracowników i kierowców.

“Nasza inwestycja, z której już w przyszłym roku skorzysta firma MCG EastBridge, to duża wartość dla lokalnej gospodarki. Realizacja tego projektu przyczyni się do zmiany zdegradowanego terenu w nowoczesne centrum logistyczne. W GLP Kraków III sięgniemy po rozwiązania energooszczędne, efektywne i wspierające codzienną pracę naszego klienta. Jestem przekonany, że MCG EastBridge znajdzie tu najlepsze warunki do rozwoju” – mówi Marcin Żuchniewicz, Business Development Manager GLP.

W procesie wynajmu całej powierzchni GLP Kraków III przez MCG EastBridgedoradzała firma Axi Immo. Była to największa pod względem metrażu transakcja na polskim rynku magazynowym w I połowie 2023 roku.

Generalnym wykonawcą GLP Kraków III Logistics Centre jest firma Antczak.

O rynku motoryzacji

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *