GLP, międzynarodowa firma z sektora nieruchomości logistycznych, buduje w podkrakowskich Niepołomicach. Wyłącznym najemcą GLP Kraków III będzie MCG EastBridge z grupy Maszoński Logistic. Centrum o powierzchni ponad 56 tys. mkw., które będzie gotowe w II kw. 2024 roku, to jeden z największych projektów magazynowych realizowanych obecnie w Małopolsce.

GLP Kraków III powstaje na blisko 12,4 hektarach w bezpośrednim sąsiedztwie Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej oraz licznych zakładów produkcyjnych. Budynek został zaprojektowany pod kątem wsparcia międzynarodowej logistyki, usług składu celnego czy obsługi branży e-commerce. Oprócz nowoczesnego magazynu, pracownicy administracyjni MCG EastBridge będą mieli do użytku również biuro o powierzchni ponad 1,2 tys. mkw.

Mirosław Maszoński, Prezes Maszoński Logistic wyjaśnia: Zdecydowaliśmy się na wybór Krakowa, ponieważ w naszej opinii rynek ten posiada ogromny potencjał logistyczny z uwagi na dostęp do autostrady A4 stanowiącej część III transeuropejskiego korytarza transportowego. Trasa biegnie od portu Calais we Francji do wschodnich krańców Kazachstanu, czyli w ostatnim czasie jednej z najistotniejszych tranzytowo lokalizacji w Europie. Możliwość prowadzenia operacji logistycznych spod Krakowa jest zatem szczególnie istotna zarówno w kontekście rozwoju naszej firmy, a także planowanych działań w państwach ościennych”.

Lokalizacja GLP Kraków III zapewnia łatwy dojazd do autostrady A4 i drogi krajowej nr 75. Dodatkowym ułatwieniem jest bliskość stacji kolejowej w Podłężu, skąd w 25 minut można dojechać do centrum Krakowa.

GLP Kraków III jest realizowane zgodnie z kryteriami certyfikacji BREEAM na poziomie „Very Good” oraz w wysokim standardzie wyróżniającym wszystkie nowopowstające obiekty GLP. Budynek zaoferuje możliwość składowania towarów do wysokości 12 metrów w świetle i posadzkę o nośności 7,5 tony na metr kwadratowy. Dach zostanie przygotowany do montażu instalacji fotowoltaicznej, a zwiększona liczba świetlików zapewni doświetlenie wnętrza hali naturalnym światłem. Przewidziano też tereny zielone, stacje ładowania aut elektrycznych oraz przestrzeń do odpoczynku dla pracowników i kierowców.

“Nasza inwestycja, z której już w przyszłym roku skorzysta firma MCG EastBridge, to duża wartość dla lokalnej gospodarki. Realizacja tego projektu przyczyni się do zmiany zdegradowanego terenu w nowoczesne centrum logistyczne. W GLP Kraków III sięgniemy po rozwiązania energooszczędne, efektywne i wspierające codzienną pracę naszego klienta. Jestem przekonany, że MCG EastBridge znajdzie tu najlepsze warunki do rozwoju” – mówi Marcin Żuchniewicz, Business Development Manager GLP.

W procesie wynajmu całej powierzchni GLP Kraków III przez MCG EastBridgedoradzała firma Axi Immo. Była to największa pod względem metrażu transakcja na polskim rynku magazynowym w I połowie 2023 roku.

Generalnym wykonawcą GLP Kraków III Logistics Centre jest firma Antczak.

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *