Girteka i CargoBeamer biją rekordy w przewozach intermodalnych – razem przetransportowali 20 000 naczep

Droga i kolej łączą to co najlepsze

Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, oraz CargoBeamer, wiodący operator połączeń kolejowych i terminali bezdźwigowych dla naczep w Europie, osiągnęli kamień milowy w rozwoju współpracy. W październiku 2023 r. Girteka zrealizowała transport 20-tysięcznej naczepy pociągiem CargoBeamer. Girteka jest pierwszym przewoźnikiem drogowym, który osiągnął tak dużą skalę w przewozach intermodalnych we współpracy z CargoBeamer.

Współpraca między firmami rozpoczęła się w październiku 2017 r., kiedy Girteka zarezerwowała pierwsze wagony w pociągach CargoBeamer. Od tego czasu głównym kierunkiem wspólnych operacji intermodalnych jest trasa z Kaldenkirchen (Niemcy) do Domodossola (Włochy). Latem i jesienią 2020 r. firmy z powodzeniem przeprowadziły testy połączeń intermodalnych między Niemcami a Litwą, łącząc Kaldenkirchen z Šeštokai oraz Kaldenkirchen z Kownem. Dodatkowo, wzmacniając zaangażowanie w zrównoważoną logistykę, w styczniu 2022 r. firmy rozszerzyły partnerstwo o dwie nowe trasy kolejowe. W październiku tego roku współpraca osiągnęła rekord – liczba przetransportowanych naczep wyniosła 20 000 – co może być punktem zwrotnym w rozwoju transportów intermodalnych.  

Razem dla dekarbonizacji logistyki

Obecnie europejski sektor transportowy przechodzi transformację, którą wyznacza pilna potrzeba dekarbonizacji. Transport drogowy jest głównym źródłem emisji CO2, odpowiadając za 25% całkowitych emisji w Europie. W odpowiedzi, Europa przyjęła strategię znaną jako „Fit for 55”, mającą na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto o 55% do 2030 r. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu są rozwiązania intermodalne. Girteka i CargoBeamer wspólnie podjęły się zadania przekształcenia transportu towarów w bardziej przyjazny dla środowiska.

„Elastyczność i możliwości, które wnoszą duże firmy logistyczne, takie jak Girteka, są niezbędne do utrzymania przepływu towarów w Europie, zwłaszcza w niepewnych czasach. Integrując transport drogowy i kolejowy za pomocą rozwiązań intermodalnych, tworzymy sieć logistyczną, która jest nie tylko bardziej zrównoważona, ale też lepiej przystosowana do przyszłych wyzwań. Cieszymy się, że od wielu lat Girteka jest naszym kluczowym klientem i z radością świętujemy osiągnięty ostatnio kamień milowy, jakim było przetransportowanie naszymi pociągami 20 000 naczep Girteki” – mówi Boris Timm, dyrektor operacyjny CargoBeamer.

Oszczędność na poziomie blisko 3% emisji kwartalnych na Malcie

Od początku współpracy CargoBeamer i Girteki, obie firmy ograniczyły łącznie 16 617 ton emisji CO2 w porównaniu do ilości, która zostałaby wyemitowana przy użyciu wyłącznie transportu drogowego. Analizując te dane: 15 044 ton CO2 wynika z bezpośredniej redukcji emisji CO2 osiągniętej dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego zamiast drogowego, dodatkowe 1 572 ton CO2 zostało zrekompensowane dzięki inicjatywie neutralności węglowej CargoBeamer, wprowadzonej na początku 2022 r.. Całkowita redukcja emisji odpowiada blisko 3% kwartalnej emisji Malty.

„Nie ograniczamy się jedynie do przewożenia towarów z punktu A do B. Jesteśmy zobowiązani do tego, aby robić to w sposób bardziej przyjazny dla Ziemi. CargoBeamer pomaga nam osiągnąć ten cel, ułatwiając i  przyspieszając przejście z transportu drogowego na kolejowy, co znacznie zmniejsza emisje dwutlenku węgla” podkreśla Mindaugas Pasilaukas, CEO Girteka Europe West.

Przy współpracy z CargoBeamer, Girteka zrealizowała dostawy cargo na trasach o długości ponad 17,2 mln km. Innowacyjna technologia poziomego załadunku i rozładunku CargoBeamer  pozwala na szybką obsługę pociągów intermodalnych w rekordowym czasie ok. 20 minut, co umożliwia dostawę ładunku w 22 godziny na dystansie 825 km. Pierwszy własny terminal firmy, wyposażony w tę technologię przeładunku, został otwarty w Calais we Francji w 2021 r. Już wkrótce mają być uruchomione kolejne dwa terminale CargoBeamer, wyposażone również w unikalną technologię obsługi, w Kaldenkirchen (Niemcy) i Domodossola (Włochy).

Wspólne przedsięwzięcie firm Girteka i CargoBeamer stanowi konkretny przykład tego, jak transport intermodalny – integrujący logistykę drogową i kolejową – może być zarówno możliwy do realizacji jak i przyjazny dla środowiska. Partnerstwo pokazuje efektywność transportu intermodalnego w redukcji emisji CO2 i oferowaniu niezawodnych rozwiązań dla łańcucha dostaw.

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *