CEVA Logistics po raz pierwszy w historii Scuderia Ferrari wykorzystuje transport kolejowy do przewozu części Formuły 1

CEVA Logistics, światowy lider logistyki 3PL, przygotował innowacyjne rozwiązanie w zakresie transportu kolejowego dla zespołu Formuły 1 Scuderia Ferrari. To pierwszy przypadek w historii F1, kiedy do przewozu sprzętu Ferrari na trzy imprezy Grand Prix w Ameryce Północnej są wykorzystywane pociągi.   Projekt realizowany jest w ramach współpracy CEVA i Scuderia Ferrari a jego celem jest redukcja emisji CO2.

CEVA, jako partner logistyczny zespołu wyścigowego Scuderia Ferrari od 2022 roku, zapewnia dostawy sprzętu na każdy z 23 torów wyścigowych Grand Prix. Od początku współpracy CEVA pracuje nad przekształceniem programu logistycznego Scuderia Ferrari. Transport lotniczy, wykorzystywany w przewozach sześciu zestawów sprzętu o wadze 45 ton do różnych miejsc na świecie, zastąpiono kombinacją transportu morskiego i drogowego.  

W sezonie 2023 operator logistyczny zaproponował nowe rozwiązanie – dostawę sprzętu na miejsca wyścigów w Ameryce Północnej transportem kolejowym, tak aby zmniejszyć emisję CO2. Części, załadowane do 6 kontenerów o długości 16 m, zostały przewiezione na trasie liczącej ok 3218 km z Montrealu (Kanada) do Austin (USA, Teksas), a kolejnym etapem będzie licząca ponad 3200 km trasa z Austin do Las Vegas w Nevadzie.

Zespół projektowy CEVA obliczył, że rozwiązanie, wykorzystujące połączenia kolejowe między trzema miastami, gdzie organizowane są wyścigi F1, zmniejszyło emisję CO2 o 90 proc. w porównaniu z równoważnym transportem lotniczym i o 32 proc. względem rozwiązań opartych na dostawie autami ciężarowymi.

Eksperci w kompleksowej obsłudze logistycznej

Wybór odpowiedniej trasy łączącej miejsca, gdzie organizowane są wyścigi F1, jest skomplikowanym zadaniem logistycznym. W przypadku Stanów Zjednoczonych ułatwiła je  rozbudowana sieć połączeń kolejowych. Zespół projektowy CEVA ścisłe współpracuje z przewoźnikami kolejowymi, synchronizując dostawy z harmonogramem F1 Grand Prix.

Transport kolejowy dla Scuderia Ferrari połączony jest z drogowym (z terminali kolejowych), co wymaga zarządzania przeładunkiem między różnymi środkami transportu. Zespół projektowy CEVA zapewnia też specjalistyczną obsługę, koordynację i proaktywne planowanie w sytuacjach awaryjnych, tak aby zagwarantować terminowość dostaw.

Na przykład, sprzęt dostarczany z Montrealu do Las Vegas via Austin wymagał magazynowania i przewiezienia na kołach między centrum przeładunkowym CEVA w Dallas a torem Grand Prix Austin. W podobny sposób będzie realizowana dostawa sprzętu pomiędzy oddziałem CEVA w Los Angeles a torem, gdzie będzie odbywać się GP Las Vegas.

Wybrany dostawca usług logistycznych

CEVA prognozuje, że w roku 2023 różne zestawy sprzętu F1 pokonają dystans ponad 209 tys. km. Wybierając bardziej zrównoważone opcje transportu, CEVA wspiera wysiłki Ferrari w zakresie redukcji emisji i promuje bardziej zrównoważone praktyki biznesowe. Jako część grupy CMA CGM, zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. Ferrari dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 r.

Mathieu Friedberg, dyrektor generalny CEVA Logistics, mówi: „Partnerstwo z Scuderia Ferrari podkreśla zaufanie, jakim darzą nas największe marki w zakresie dostarczania wiodących rozwiązań. To doświadczenie pokazuje, w jaki sposób zrównoważona logistyka może znacząco zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w Formule 1, i nie tylko. Jesteśmy zobowiązani do przygotowywania najlepszych rozwiązań logistycznych dla Ferrari, co oznacza zarówno znalezienie lepszych sposobów na transport sprzętu jak i zmniejszenie jego wpływu na środowisko. Ta inicjatywa jest zgodna z naszą długoterminową wizją i dowodzi naszego zaangażowania w ścisłą współpracę z klientami w zakresie przygotowywania bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań transportowych”.

Frédéric Vasseur, dyrektor zespołu&dyrektor generalny Scuderia Ferrari, podkreśla:

„Zmniejszenie emisji CO2 w łańcuchu logistycznym sportów motorowych i nie tylko, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Projekt pilotażowy z CEVA Logistics jest bardzo interesujący pod względem dekarbonizacji transportu i nie zamierzamy na tym poprzestać: będziemy kontynuować badania nad nowymi zrównoważonymi rozwiązaniami. Aby osiągnąć cele klimatyczne, stały dialog z partnerami i eksperymentowanie są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej”.

O rynku motoryzacji

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *