Automobili Lamborghini zamyka rok.2023 ustanowił bezprecedensowe rekordy

  • W ubiegłym roku dostawy samochodów Lamborghini do klientów przekroczyły 10 000 egzemplarzy.
  • Firma zanotowała rekordową marżę operacyjną na poziomie 27,2% i przychody na poziomie 2,66 mld euro.
  • Wynik operacyjny Automobili Lamborghini po raz pierwszy przekroczył granicę 700 mln euro.

Rok 2023 był nie tylko rokiem 60-tego jubileuszu marki, ale także kolejnym rekordowym w historii Automobili Lamborghini pod względem wyników finansowych. Po przekroczeniu w zeszłym roku progu 10 000 samochodów dostarczonych po raz pierwszy (dokładnie 10 112 egzemplarzy), Lamborghini ustanowiło w raportowanym okresie kolejne rekordowe liczby, w tym przychody na poziomie 2,66 miliarda euro, czyli o 12,1% więcej niż w 2022 roku.

Kolejne rekordy finansowe Automobili Lamborghini oznaczają, że nasze strategia i wizja były trafne i przyczyniły się do organicznego wzrostu. Wskazuje na to wynik operacyjny wynoszący 723 mln w połączeniu z marżą operacyjną na poziomie 27,2%. To pozwala nam patrzeć w przyszłość i planować nadchodzące lata z nowymi, ambitnymi celami. W 2024 roku pojawią się ważne innowacje, w tym prezentacja nowego Urusa PHEV, następcy Huracána, a także nowe wyzwania, takie jak debiut Automobili Lamborghini w mistrzostwach wytrzymałościowych naszym SC63. Te wyzwania symbolizują ciągłe zaangażowanie naszej firmy w rozwój i osiąganie nowych kamieni milowych – podkreślił Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Marża operacyjna włoskiego producenta stale rośnie od 2017 roku i osiągnęła w zeszłym roku rekordowy poziom 27,2%, co pozwoliło Automobili Lamborghini ponownie ustanowić najlepszą pozycję w swoim segmencie i umocnić pozycję jednego z liderów światowych graczy na rynku dóbr luksusowych. Przekłada się to na wynik operacyjny, który po raz pierwszy przekroczył próg 700 mln euro (dokładnie: 723 mln euro), czyli o 17,8% wyższy niż w 2022 r.

W 2023 roku ponownie odnotowaliśmy bezprecedensowe wyniki finansowe i biznesowe, które pozycjonują nas jako jednego z kluczowych światowych graczy na rynku dóbr luksusowych, z rentownością na poziomie 27,2%. W połączeniu z solidnym bankiem zamówień pozwala nam to optymistycznie patrzeć w przyszłość i planować w dłuższej perspektywie kolejne etapy naszego rozwoju. Naszym celem w ramach strategii Direzione Cor Tauri jest zwiększenie rentowności poprzez podążanie zrównoważoną ścieżką zarówno pod względem środowiskowym, jak i finansowym, aby tworzyć wartości dla wszystkich naszych interesariuszy – mówi Paolo Poma, dyrektor zarządzający i finansowy Automobili Lamborghini,

Wyniki roku 2023 są jeszcze bardziej znaczące w porównaniu z poprzednimi latami, biorąc pod uwagę fakt, że dostawy najnowszego modelu w portfolio producenta, Revuelto* rozpoczynają się w 2024 r., a lista zamówień na model obejmuje obecnie produkcję na ponad dwa lata. Trwający rok będzie czasem ważnych zmian i innowacji dla firmy, jej ciągłe zaangażowanie w inwestowanie w rozwój potwierdza determinację producenta samochodów z Sant’Agata Bolognese, aby pozostać ikoną doskonałości na scenie luksusowej motoryzacji.

*Wartości zużycia i emisji Revuelto; Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,3 l/100 km (WLTP); Zużycie energii łącznie: 78,1 kWh/100 km (WLTP); Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 276 g/km (WLTP)

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *