• Nazwa marki SEAT to akronim pełnej nazwy tego hiszpańskiego producenta – Sociedad Española de Automóviles de Turismo.
  • Dekadę przed powstaniem SEAT-a światło dzienne ujrzała inna spółka – SIAT, stanowiąca podwaliny pod krajowy przemysł samochodowy w Hiszpanii.
  • Obecnie SEAT znany jest jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych hiszpańskich marek na świecie, a w 2023 roku sprzedaż marki wzrosła o 18%, osiągając prawie 200 tys. sprzedanych samochodów.

Historia marki SEAT – a tym samym nazwy tego hiszpańskiego producenta – zaczyna się w 1940 roku. To właśnie w tym okresie bank Urquijo wraz z grupą największych państwowych przedstawicieli przemysłu, wśród których znalazła się m.in. Hispano-Suiza, powołał do życia spółkę SIAT, czyli Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo (Iberyjskie Towarzystwo Samochodów Turystycznych). Już dwa lata później pojawił się plan budowy samochodu, który byłby w stanie zrewolucjonizować motoryzację na lokalnym rynku.

Plany te zostały wstrzymane z powodu wojny, a kiedy wrócono do nich w 1950 roku, hiszpańskiemu producentowi nadano nieco zmienioną nazwę. Od tej pory spółka nosiła miano Sociedad Española de Automóviles de Turismo. To właśnie akronim tej nazwy, czyli SEAT, znamy do dziś.

– Historia marki SEAT rozpoczęła się w trudnych czasach, ale to właśnie te wyzwania stworzyły podwaliny pod niezwykłą podróż motoryzacyjną. Dzięki uporowi i pasji twórców, w 1950 roku narodziła się Sociedad Española de Automóviles de Turismo, znana dzisiaj jako SEAT. W ciągu 70-ciu lat istnienia marka wykazała się zdolnością do odkrywania siebie na nowo oraz skutecznego stawiania czoła wyzwaniom, a w konsekwencji do rozwoju motoryzacji zarówno w Hiszpanii, jak i na całym świecie – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

75 lat historii, która trwa

Przedsiębiorstwo SEAT formalnie założono 9 maja 1950 roku, a jego udziałowcami stali się Narodowy Instytut Przemysłu, mający 51% udziałów, grono dużych, lokalnych banków (42%) oraz włoski FIAT (7%), który odpowiadał za udostępnienie licencji do produkcji modeli na bazie swoich własnych samochodów oraz dostarczył nowoczesne jak na tamten czas rozwiązania techniczne. Historia SEAT-a zaczęła się jednak już dwa lata wcześniej, w 1948 roku. To wtedy firma, powstała na bazie przedwojennego projektu, zaczęła nabierać właściwych kształtów i rozglądać się za współpracą z zagranicznymi podmiotami. Dziś, 75 lat później, SEAT stanowi synonim hiszpańskich samochodów, w których nie brak sprawdzonych rozwiązań technologicznych i praktyczności, pozwalającej cieszyć się z jazdy na co dzień.

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *