• Nazwa marki SEAT to akronim pełnej nazwy tego hiszpańskiego producenta – Sociedad Española de Automóviles de Turismo.
  • Dekadę przed powstaniem SEAT-a światło dzienne ujrzała inna spółka – SIAT, stanowiąca podwaliny pod krajowy przemysł samochodowy w Hiszpanii.
  • Obecnie SEAT znany jest jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych hiszpańskich marek na świecie, a w 2023 roku sprzedaż marki wzrosła o 18%, osiągając prawie 200 tys. sprzedanych samochodów.

Historia marki SEAT – a tym samym nazwy tego hiszpańskiego producenta – zaczyna się w 1940 roku. To właśnie w tym okresie bank Urquijo wraz z grupą największych państwowych przedstawicieli przemysłu, wśród których znalazła się m.in. Hispano-Suiza, powołał do życia spółkę SIAT, czyli Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo (Iberyjskie Towarzystwo Samochodów Turystycznych). Już dwa lata później pojawił się plan budowy samochodu, który byłby w stanie zrewolucjonizować motoryzację na lokalnym rynku.

Plany te zostały wstrzymane z powodu wojny, a kiedy wrócono do nich w 1950 roku, hiszpańskiemu producentowi nadano nieco zmienioną nazwę. Od tej pory spółka nosiła miano Sociedad Española de Automóviles de Turismo. To właśnie akronim tej nazwy, czyli SEAT, znamy do dziś.

– Historia marki SEAT rozpoczęła się w trudnych czasach, ale to właśnie te wyzwania stworzyły podwaliny pod niezwykłą podróż motoryzacyjną. Dzięki uporowi i pasji twórców, w 1950 roku narodziła się Sociedad Española de Automóviles de Turismo, znana dzisiaj jako SEAT. W ciągu 70-ciu lat istnienia marka wykazała się zdolnością do odkrywania siebie na nowo oraz skutecznego stawiania czoła wyzwaniom, a w konsekwencji do rozwoju motoryzacji zarówno w Hiszpanii, jak i na całym świecie – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

75 lat historii, która trwa

Przedsiębiorstwo SEAT formalnie założono 9 maja 1950 roku, a jego udziałowcami stali się Narodowy Instytut Przemysłu, mający 51% udziałów, grono dużych, lokalnych banków (42%) oraz włoski FIAT (7%), który odpowiadał za udostępnienie licencji do produkcji modeli na bazie swoich własnych samochodów oraz dostarczył nowoczesne jak na tamten czas rozwiązania techniczne. Historia SEAT-a zaczęła się jednak już dwa lata wcześniej, w 1948 roku. To wtedy firma, powstała na bazie przedwojennego projektu, zaczęła nabierać właściwych kształtów i rozglądać się za współpracą z zagranicznymi podmiotami. Dziś, 75 lat później, SEAT stanowi synonim hiszpańskich samochodów, w których nie brak sprawdzonych rozwiązań technologicznych i praktyczności, pozwalającej cieszyć się z jazdy na co dzień.

O rynku motoryzacji

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *