Niezwykłe inżynierki w SEAT S.A. Hiszpański producent tworzy przestrzeń do rozwoju kobiet w branży motoryzacyjnej

  • 23 czerwca SEAT S.A. świętuje Międzynarodowy Dzień Kobiet w Inżynierii, poświęcając uwagę wybitnym pracownicom, które przyczyniają się do sukcesu spółki.
  • SEAT S.A. realizuje liczne działania na rzecz budowania kobiecych wzorców w obszarze STEM. Inicjatywa ta, ma zachęcić młode kobiety do wybierania naukowej ścieżki kariery.
  • Hiszpańska firma zatrudnia ponad 3 tysiące specjalistek w różnych działach, co stanowi około 21% całej kadry. Wynik ten jest jednym z najwyższych w całej Europie.

23 czerwca przypada szczególne święto zapoczątkowane w 2014 roku w Wielkiej Brytanii – Międzynarodowy Dzień Kobiet w Inżynierii. Branża ta niezmiennie zdominowana jest przez mężczyzn, a mimo to w ostatnich latach coraz więcej kobiet decyduje się na karierę w sektorze high-tech. Z raportu „Kobiety na politechnikach” przeprowadzonego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, wynika, że w 2022 roku kobiety stanowiły 35% wszystkich studentów na publicznych uczelniach technicznych[i]. Pomimo że zmiany zachodzące zarówno w inżynierii, jak i na uczelniach są powolne, to pracodawcy nie pozostają im obojętni i coraz chętniej zatrudniają w swoich organizacjach specjalistki.

SEAT S.A. od lat jest mocno zaangażowany w budowanie różnorodności oraz wyrównywanie szans wśród pracowników. Hiszpańska spółka stawia na wspieranie kobiecych talentów, zatrudniając ponad 3 tys. specjalistek w różnych działach, co stanowi około 21% całej kadry (dane z 2021 roku). Dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet w Inżynierii SEAT przybliża sylwetki oraz dokonania inżynierek, które szczególnie przyczyniły się w budowaniu globalnego sukcesu marki.

Kobieta przyszłości

Obecnie SEAT jest jedną z firm w branży motoryzacyjnej, która zatrudnia największą liczbę kobiet. Jedną z nich jest Sara Riera – szefowa działu ds. transformacji elektrycznej, która ukończyła studia z zakresu matematyki stosowanej oraz inżynierii przemysłowej. Riera od ponad 12 lat związana jest z hiszpańskim producentem, a do jej głównych zadań należy rozwijanie innowacji pod względem elektryfikacji gamy modelowej.

W SEAT S.A. moim głównym zadaniem jest urzeczywistnianie zrównoważonej mobilności dla wszystkich naszych klientów. To ogromne wyzwanie, które ma szeroki zakres oddziaływania – od krótkoterminowych rozwiązań, takich jak zapewnienie wallboxa lub usługi ładowania w podróży, po bardziej strategiczne projekty, które mają na celu uczynienie samochodu kluczowym elementem w zakresie energii i mobilności – mówi Sara Riera, szefowa działu ds. transformacji elektrycznej w SEAT S.A.

Poza tworzeniem elektrycznej przyszłości Riera jest również zaangażowana w zachęcanie młodych kobiet do wybierania inżynieryjnej ścieżki kariery. W 2022 roku przeprowadziła godzinną lekcję w jednej z barcelońskich szkół podstawowych, gdzie opowiadała o swoim doświadczeniu w świecie nauki. Z raportu UNESCO „Science Report: Towards 2030” z 2021 roku wynika, że tylko 28% absolwentów studiów inżynierskich i 33,3% naukowców na całym świecie to kobiety[ii]. Dlatego poprzez działania realizowane w szkołach, SEAT S.A. przyczynia się do budowania wzorców kobiecych w obszarze STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka).

Pierwsza kobieta w 70-letniej historii SEAT-a

Kolejną ważną przedstawicielką płci żeńskiej, która miała znaczący wpływ na sukces hiszpańskiego producenta, jest Laura Carnicero – pierwsza kobieta w 70-letniej historii SEAT-a, która pełni funkcję wiceprezeski ds. ludzi i organizacji w SEAT i CUPRA. Jej zadaniem jest napędzanie zmian kulturowych, którym musi stawić czoła branża zdominowana do tej pory przez mężczyzn. Carnicero zdobyła również tytuł doktorski z dziedziny inżynierii przemysłowej oraz automatyki. Zanim jednak na stałe osiadła w biurze, z którego odbywa się większość rozmów kwalifikacyjnych, zaczynała w dziale produkcji. Następnie przez rok pracowała w Niemczech, gdzie odbyła liczne szkolenia i praktyki oraz zaproponowano jej stanowisko kierowniczki produkcji. Po kilku kolejnych latach przeszła do działu kadr, stając się jedną z niemal historycznych postaci w świecie SEAT-a.

W mojej pracy kładę ogromny nacisk na wspieranie różnorodności, która jest kluczowym elementem trwałego sukcesu firmy. Liczne badania wykazują, że przynosi ona znacznie lepsze rezultaty dla całej organizacji. Szczególnie ważne jest zaangażowanie kobiet w tradycyjnie męskich sektorach. Według raportu EPA (Badanie Siły Roboczej), jedynie 20% przedstawicielek płci żeńskiej zatrudnionych jest w branży motoryzacyjnej w Hiszpanii. Na szczęście czasy się zmieniają i jestem przekonana, że przyszłość będzie znacznie bardziej kobieca. W SEAT S.A. podpisaliśmy kolejny plan równości, który obecnie wdrażamy. Koncentrujemy się na promowaniu równości szans, zmniejszaniu różnic w wynagrodzeniach oraz dostosowywaniu jednakowych godzin pracy zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn – wyjaśnia Laura Carnicero, wiceprezeska ds. ludzi i organizacji w SEAT i CUPRA.


[i] http://www.dziewczynynapolitechniki.pl/pdfy/raport-kobiety-na-politechnikach-2023.pdf

[ii] https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/unesco-science-report-towards-2030-part1.pdf

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *