Najmocniejszy samochód w portfolio marki – CUPRA Formentor VZ5 – został poddany ekstremalnej próbie na oblodzonym torze w Rovaniemi w Finlandii. Za kierownicą pojazdu zasiadł Jordi Gené, który podczas jazdy w trybie Drift maksymalnie wykorzystał możliwości tego modelu.

Kierowca zespołu CUPRA EKS, Jordi Gené, miał ostatnio możliwość przetestowania najmocniejszego modelu, Formentora VZ5, na oblodzonym torze w Laponii. Celem było pokazanie, że pojazd, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom jezdnym, potrafi doskonale poradzić sobie w każdym terenie.

Spotkanie na fińskim lodzie

Model CUPRA Formentor VZ5 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,2 sekundy. Tym bardziej prędkość oraz towarzyszące jej emocje i doznania były jeszcze mocniej odczuwalne na zamkniętym, oblodzonym torze.

– Dzięki dostępnej funkcji Launch Control wydobywamy całą moc samochodu ze startu zatrzymanego. Przełączając pojazd w tryb sportowy, mocno naciskamy hamulec i zwalniamy samochód, gdy silnik osiągnie wartość 4000 obr./min. Przyspieszenie na lodzie jest fantastyczne — twierdzi Jordi Gené.

Veloz to znaczy szybki

Do tej pory wyprodukowano zaledwie 7000 sztuk modelu Formentor VZ5, który obecnie pozostaje najmocniejszym pojazdem w portfolio marki. Samochód został wyposażony w napęd na cztery koła, dzięki czemu dostosowuje się do każdych warunków panujących na drodze, nie tracąc przy tym przyczepności.

– Nazwa modelu, czyli VZ5, nawiązuje do hiszpańskiego „veloz”, co oznacza szybki. Zapewniam, że w pełni oddaje, jak ten samochód przyspiesza. Na śliskim odcinku, gdzie potrafi dochodzić do problemów związanych z brakiem przyczepności, pojazd wciąż może się rozpędzić do naprawdę niesamowitych prędkości – przyznaje Jordi Gené.

Czysta radość z jazdy w trybie Drift

W modelu CUPRA Formentor VZ5 do dyspozycji kierowcy jest tryb Drift. Po jego uruchomieniu, kierujący w pełni kontroluje pojazd. Moc może być przenoszona na lewą lub prawą tylną oś, umożliwiając samochodowi pokonywanie dłuższych linii w zakrętach oraz wykonywanie spektakularnych poślizgów.

– Dla mnie tryb Drift jest jedną z najlepszych funkcji, jakie ten model ma do zaoferowania. Warto z niego korzystać na zamkniętym torze – przypomina to jazdę samochodem wyścigowym. Idealnie dostosowuje się do panujących tu warunków, a sam pojazd sprawia wrażenie bardzo sportowego. Jazda Formentorem VZ5 w takich okolicznościach jest jednym z najciekawszych doświadczeń w mojej karierze — przyznaje Jordi Gené.

Moc pod kontrolą

Dzięki mocy pojazdu 390 KM, producent gwarantuje zarówno zdolność jego przyspieszania, jak i siłę hamowania, nawet na lodzie.

– Samochód został wyposażony w 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm), które zapewniają doskonałą siłę hamowania. Daje to kierowcy bardzo dobre wyczucie pedału i zatrzymywania pojazdu. Najlepszym sposobem na sprawdzenie możliwości samochodu jest wykonanie manewru hamowania awaryjnego. Pojazd należy rozpędzić do pełnej mocy, a następnie mocno wyhamować. Formentor VZ5 nawet w najbardziej oblodzonych i śliskich warunkach szybko się zatrzymuje. Świadczy to o znakomitej zdolności hamowania pojazdu – podsumowuje kierowca CUPRA EKS.

Dane techniczne modelu CUPRA Formentor VZ5:

  • 5-cylindrowy silnik
  • Moc: 390 KM
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • 20-calowe felgi aluminiowe
  • 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm)

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *