Najmocniejszy samochód w portfolio marki – CUPRA Formentor VZ5 – został poddany ekstremalnej próbie na oblodzonym torze w Rovaniemi w Finlandii. Za kierownicą pojazdu zasiadł Jordi Gené, który podczas jazdy w trybie Drift maksymalnie wykorzystał możliwości tego modelu.

Kierowca zespołu CUPRA EKS, Jordi Gené, miał ostatnio możliwość przetestowania najmocniejszego modelu, Formentora VZ5, na oblodzonym torze w Laponii. Celem było pokazanie, że pojazd, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom jezdnym, potrafi doskonale poradzić sobie w każdym terenie.

Spotkanie na fińskim lodzie

Model CUPRA Formentor VZ5 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,2 sekundy. Tym bardziej prędkość oraz towarzyszące jej emocje i doznania były jeszcze mocniej odczuwalne na zamkniętym, oblodzonym torze.

– Dzięki dostępnej funkcji Launch Control wydobywamy całą moc samochodu ze startu zatrzymanego. Przełączając pojazd w tryb sportowy, mocno naciskamy hamulec i zwalniamy samochód, gdy silnik osiągnie wartość 4000 obr./min. Przyspieszenie na lodzie jest fantastyczne — twierdzi Jordi Gené.

Veloz to znaczy szybki

Do tej pory wyprodukowano zaledwie 7000 sztuk modelu Formentor VZ5, który obecnie pozostaje najmocniejszym pojazdem w portfolio marki. Samochód został wyposażony w napęd na cztery koła, dzięki czemu dostosowuje się do każdych warunków panujących na drodze, nie tracąc przy tym przyczepności.

– Nazwa modelu, czyli VZ5, nawiązuje do hiszpańskiego „veloz”, co oznacza szybki. Zapewniam, że w pełni oddaje, jak ten samochód przyspiesza. Na śliskim odcinku, gdzie potrafi dochodzić do problemów związanych z brakiem przyczepności, pojazd wciąż może się rozpędzić do naprawdę niesamowitych prędkości – przyznaje Jordi Gené.

Czysta radość z jazdy w trybie Drift

W modelu CUPRA Formentor VZ5 do dyspozycji kierowcy jest tryb Drift. Po jego uruchomieniu, kierujący w pełni kontroluje pojazd. Moc może być przenoszona na lewą lub prawą tylną oś, umożliwiając samochodowi pokonywanie dłuższych linii w zakrętach oraz wykonywanie spektakularnych poślizgów.

– Dla mnie tryb Drift jest jedną z najlepszych funkcji, jakie ten model ma do zaoferowania. Warto z niego korzystać na zamkniętym torze – przypomina to jazdę samochodem wyścigowym. Idealnie dostosowuje się do panujących tu warunków, a sam pojazd sprawia wrażenie bardzo sportowego. Jazda Formentorem VZ5 w takich okolicznościach jest jednym z najciekawszych doświadczeń w mojej karierze — przyznaje Jordi Gené.

Moc pod kontrolą

Dzięki mocy pojazdu 390 KM, producent gwarantuje zarówno zdolność jego przyspieszania, jak i siłę hamowania, nawet na lodzie.

– Samochód został wyposażony w 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm), które zapewniają doskonałą siłę hamowania. Daje to kierowcy bardzo dobre wyczucie pedału i zatrzymywania pojazdu. Najlepszym sposobem na sprawdzenie możliwości samochodu jest wykonanie manewru hamowania awaryjnego. Pojazd należy rozpędzić do pełnej mocy, a następnie mocno wyhamować. Formentor VZ5 nawet w najbardziej oblodzonych i śliskich warunkach szybko się zatrzymuje. Świadczy to o znakomitej zdolności hamowania pojazdu – podsumowuje kierowca CUPRA EKS.

Dane techniczne modelu CUPRA Formentor VZ5:

  • 5-cylindrowy silnik
  • Moc: 390 KM
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • 20-calowe felgi aluminiowe
  • 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami Akebono (375 mm x 36 mm)

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *