Badanie stylu jazdy kierowcy sposobem na poprawę bezpieczeństwa na drodze

bezpieczeństwo na drodze

Kierowcy samochodów Arval uczą się na autodromach i płytach poślizgowych, jak jeździć bezpiecznie i przy niższym spalaniu paliwa. Ich postępy monitoruje instalowany w autach system telematyczny. Nowoczesne szkolenia w ramach Arval Driving Academy to propozycja Arval dla firm, które chcą podnieść bezpieczeństwo swoich kierowców, obniżyć koszty floty i obniżyć emisję spalin wydzielanych przez samochody służbowe.

Bezpieczna jazda się opłaca

Firma, która zaproponuje swoim pracownikom szkolenie z bezpiecznej jazdy, może liczyć na obniżenie poziomu szkodowości swojej floty, w tym redukcję liczby szkód parkingowych, zmniejszenie kosztów napraw mechanicznych samochodów czy niższe rachunki za paliwo. To tylko niektóre korzyści odczuwalne dla firmowego budżetu. Ze względu na rosnące wymogi dotyczące ograniczania zanieczyszczania środowiska stawiane firmom, na znaczeniu zyskuje również ekologiczny aspekt szkoleń. Niższe spalanie paliwa, które może uzyskać kierowca stosujący zasady eco-drivingu, to w skali floty przedsiębiorstwa duża ulga dla firmowych finansów, ale również dla środowiska.

Dzięki nowoczesnej technologii telematycznej Arval Active Link, którą Arval wdraża do swoich szkoleń, wszystkie te wskaźniki będą w pełni mierzalne. W samochodzie kierowcy, któremu pracodawca zaproponuje szkolenie w Arval, zostanie zainstalowane urządzenie rejestrujące dane dotyczące m.in. stylu jazdy oraz ilości spalanego paliwa. Na podstawie zebranych informacji Arval zaproponuje odpowiednio dopasowany program szkolenia. Następnie przez 6 do 9 miesięcy system telematyczny będzie analizował postępy uczestnika kursu. To technologia, którą Arval zaprezentował klientom podczas szkoleń na Torze Modlin 25 kwietnia br. Podkreślić należy fakt, że system Arval Active Link zaprojektowany został zgodnie z lokalnymi regulacjami prawnymi i w pełni respektuje zasady polityki prywatności.

–  Arval Driving Academy to pierwszy projekt tego typu w branży wynajmu pojazdów. Program szkolenia układaliśmy razem z ekspertami Arval, którzy znają potrzeby firm i kierowców samochodów służbowych. Obecnie Arval wprowadza do szkoleń technologię telematyczną, która dostarczy nam szczegółowych danych na temat postępów kierowców po naszych kursach – mówi Tomasz Czopik, kierowca rajdowy, mistrz Polski RSMP i właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy, która współpracuje z Arval przy tworzeniu szkoleń.

Taktyki unikania wypadków

Słowem-kluczem dla poprawy bezpieczeństwa na drodze jest jazda defensywna, która polega na stosowaniu techniki odpowiedzialnego kierowania pojazdami w ruchu drogowym oraz świadomego unikania dających się przewidzieć zagrożeń. Instruktorzy w Arval Driving Academy szkolą m.in. w zakresie właściwego operowania kierownicą, gazem i hamulcem, przewidywania i reagowania na zagrożenia na drodze czy efektywnego wykorzystywania systemów bezpieczeństwa (m.in. ABS, ESP). Natomiast pod okiem praktyków-rajdowców uczestnicy szkolenia uczą się m.in., jak wyjść cało z poślizgu.

Technologia telematyczna Arval Active Link pozwala rejestrować i analizować ogromne ilości danych, również danych na temat sposobu prowadzenia samochodu przez poszczególnych użytkowników oraz ilości spalanego przez nich paliwa. Zastosowanie tych informacji do szkolenia kierowców może realnie przełożyć się na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Cieszę się na wdrożenie tej technologii do programu Arval Driving Academy, ponieważ zarówno dbałość o bezpieczeństwo kierowców, jak i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań są elementami naszej strategii rozwoju. – mówi Marcin Knyzio, product manager w Arval, odpowiedzialny za Arval Driving Academy.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *