Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, akumulatory zaczynają się samoczynnie rozładowywać. Exide Technologies, producent akumulatorów i globalny lider w zakresie magazynowania energii, wyjaśnia, dlaczego wysokie temperatury źle wpływają na akumulator i radzi, jak temu przeciwdziałać.
Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.
Zjawisko samorozładowania
Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej): – Pozostawienie pojazdu
w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosi często powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa – wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.
Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania: – W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach – wyjaśnia ekspert Exide. – Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada – dodaje.
Letnie upały w takim samym stopniu przyspieszają także reakcje chemiczne, a każde 10°C powyżej 20°C podwaja ich szybkość. Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu: – Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.
Chroń akumulator przed upałem
Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.
– Na szczęście problemom związanym z samorozładowaniem akumulatora wskutek upałów można zapobiegać – mówi ekspert Exide. – Można sprawdzić stan akumulatora u mechanika, który zbada go za pomocą inteligentnego testera. Kolejnym ważnym krokiem jest samodzielne działanie: utrzymywanie akumulatora w czystości, niepozostawianie samochodu przez dłuższy czas na pełnym słońcu, a także uzupełnianie płynów silnikowych (przegrzany silnik ma negatywny wpływ na akumulator). Najważniejsze jednak, aby kierowca przynajmniej raz w roku sprawdził stan akumulatora u profesjonalisty, np.
w sezonowej akcji Centra Mocy.
Wybór nowego akumulatora
Stosując się do porad Exide, można zmniejszyć ryzyko samorozładowania akumulatora podczas wakacji. Jeśli jednak dojdzie do awarii akumulatora i konieczna będzie jego wymiana, bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni model – zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i dostosowany do stylu jazdy kierowcy. W takim przypadku warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki akumulatorów, np. dostępnej na Akumulator.pl.
Akumulatory i rozwiązania Exide na rynku wtórnym bazują na długoletnim doświadczeniu firmy jako producenta oryginalnego wyposażenia. Wśród priorytetów koncernu znajduje się wydłużanie żywotności i niezawodności całej gamy akumulatorów, a także podnoszenie ogólnego zadowolenia klienta. Dla przykładu: standardowe akumulatory Centra Futura i Exide Premium produkowane na rynek wtórny zostały zaopatrzone w technologię z rynku oryginalnego wyposażenia (formułę Carbon Boost 2.0), co jest korzystną zmianą w przypadku pojazdów z konwencjonalnym silnikiem. Wyjątkowe rozwiązanie Carbon Boost 2.0 poprawia bowiem przewodność i umożliwia szybsze doładowywanie akumulatora. Dzięki dłuższemu zachowaniu optymalnego naładowania ryzyko awarii jest mniejsze. Najnowsza generacja akumulatorów Exide i Centra została także wyposażona w płyty nowego projektu, które zapewniają większą wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury (dodatkowe czynniki zwiększające wytrzymałość akumulatora).
Więcej porad i informacji na temat asortymentu Exide Technologies znajdziesz na stronie exide.com/eu oraz akumulator.pl.
DIAGNOZA SAMOROZŁADOWANIA – RADY DLA MECHANIKÓW
Znajdź i rozwiąż problem z akumulatorem przy pomocy profesjonalnego testera, np. Exide EBT965P.
- Zbadaj napięcie
Napięcie we wypełni naładowanym akumulatorze samochodowym wynosi 12,7 V lub więcej. Napięcie poniżej 12,5 V oznacza, że akumulator zaczął się rozładowywać.
- Wybierz inteligentny tester
- Zapotrzebowanie na serwisowanie akumulatorów zwiększa się wraz ze wzrostem zapotrzebowania energetycznego współczesnych pojazdów. Zaawansowany tester akumulatorów to element niezbędny, jeśli warsztat ma się wyróżniać wśród konkurencji. Wyposażony w inteligentne funkcje tester Exide EBT965P jest jednym
z najbardziej innowacyjnych i przyszłościowych urządzeń na rynku. - Tester Exide może być użyty do kontroli akumulatorów EFB (ulepszone akumulatory kwasowo-ołowiowe), AGM (absorpcyjna mata szklana), GEL (żelowe) oraz standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych (do 3000 A) do pojazdów: osobowych, użytkowych, morskich i rekreacyjnych.
- Za pomocą jednego urządzenia (testera Exide) można przetestować system elektryczny pojazdu i zweryfikować poprawne działanie elektryczne alternatora oraz rozrusznika. To ważne, ponieważ nieodpowiednie wartości prądu i napięcia, dotyczące pracy alternatora, skutkują zmniejszeniem pojemności akumulatora i jego przedwczesną awarią.
- Platforma z funkcją Wi-Fi umożliwia testerowi Exide pobieranie aktualizacji i zawiera nowatorską funkcję obsługi prewencyjnej – Profilowanej Konduktancji™. Funkcja ta wykorzystuje zaawansowane algorytmy (sprawdzone na produktach Exide), które służą do oceny pozostałej w akumulatorze energii, potrzebnej do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu. Dzięki temu instalatorzy i serwisanci wiedzą, kiedy akumulator powinien zostać ponownie przetestowany – nawet wtedy, gdy akumulator wciąż uruchamia silnik, a kierowca nie jest jeszcze w stanie zauważyć pierwszych zwiastunów zbliżającej się awarii akumulatora. Wyniki testów można udostępniać klientom za pośrednictwem e-maili lub wydruków z wbudowanej drukarki.
ZAPOBIEGANIE SAMOROZŁADOWANIU – RADY DLA KIEROWCÓW
- Zadbaj o odpowiedni poziom płynów
Aby zapobiec przegrzaniu silnika, regularnie wymieniaj i uzupełniaj olej. Sprawdzaj systematycznie płyny w chłodnicy. Jeśli posiadasz obsługowy akumulator kwasowo-ołowiowy, sprawdzaj poziom elektrolitu i uzupełniaj go wodą destylowaną (w przypadku akumulatora z dostępem do ogniw).
- Parkuj w cieniu
Staraj się parkować samochód w zacienionym miejscu lub w garażu. W ten sposób zapobiegniesz szkodliwemu dla akumulatora wzrostowi temperatury pod maską.
- Utrzymuj akumulator w czystości
Jeśli upał wywołał korozję na końcówkach biegunowych akumulatora, wyczyść rdzę, aby utrzymać optymalny poziom przepływu ładunku elektrycznego. Upewnij się, że połączenia z klemą także są czyste i nie występują żadne poluzowania.
- Stosuj tzw. ładowanie zachowawcze
Ładowanie zachowawcze w okresie letnim może pomóc zminimalizować skutki spowodowanego przez upał samorozładowania, zwłaszcza jeśli nie będziesz korzystać z samochodu przez kilka dni.
- Badaj akumulator
Poproś swojego mechanika o regularne sprawdzanie akumulatora pod kątem poziomu naładowania. Jeśli masz trudności z uruchomieniem pojazdu, poproś też o sprawdzenie ogólnej sprawności układu elektrycznego. Jeśli wynik jakiejkolwiek części testu sięga lub przekracza zalecane minimum, lub jeśli akumulator ma fizyczne uszkodzenia, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić.