akumulator

Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, akumulatory zaczynają się samoczynnie rozładowywać. Exide Technologies, producent akumulatorów i globalny lider w zakresie magazynowania energii, wyjaśnia, dlaczego wysokie temperatury źle wpływają na akumulator i radzi, jak temu przeciwdziałać.

Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.

Zjawisko samorozładowania

Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej): – Pozostawienie pojazdu
w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosi często powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa
– wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.

Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania: – W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach – wyjaśnia ekspert Exide. – Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada – dodaje.

Letnie upały w takim samym stopniu przyspieszają także reakcje chemiczne, a każde 10°C powyżej 20°C podwaja ich szybkość. Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu: – Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.

Chroń akumulator przed upałem

Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.

Na szczęście problemom związanym z samorozładowaniem akumulatora wskutek upałów można zapobiegać – mówi ekspert Exide. – Można sprawdzić stan akumulatora u mechanika, który zbada go za pomocą inteligentnego testera. Kolejnym ważnym krokiem jest samodzielne działanie: utrzymywanie akumulatora w czystości, niepozostawianie samochodu przez dłuższy czas na pełnym słońcu, a także uzupełnianie płynów silnikowych (przegrzany silnik ma negatywny wpływ na akumulator). Najważniejsze jednak, aby kierowca przynajmniej raz w roku sprawdził stan akumulatora u profesjonalisty, np.
w sezonowej akcji Centra Mocy.  

Wybór nowego akumulatora

Stosując się do porad Exide, można zmniejszyć ryzyko samorozładowania akumulatora podczas wakacji. Jeśli jednak dojdzie do awarii akumulatora i konieczna będzie jego wymiana, bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni model – zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i dostosowany do stylu jazdy kierowcy. W takim przypadku warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki akumulatorów, np. dostępnej na Akumulator.pl.

Akumulatory i rozwiązania Exide na rynku wtórnym bazują na długoletnim doświadczeniu firmy jako producenta oryginalnego wyposażenia. Wśród priorytetów koncernu znajduje się wydłużanie żywotności i niezawodności całej gamy akumulatorów, a także podnoszenie ogólnego zadowolenia klienta. Dla przykładu: standardowe akumulatory Centra Futura i Exide Premium produkowane na rynek wtórny zostały zaopatrzone w technologię z rynku oryginalnego wyposażenia (formułę Carbon Boost 2.0), co jest korzystną zmianą w przypadku pojazdów z konwencjonalnym silnikiem. Wyjątkowe rozwiązanie Carbon Boost 2.0 poprawia bowiem przewodność i umożliwia szybsze doładowywanie akumulatora. Dzięki dłuższemu zachowaniu optymalnego naładowania ryzyko awarii jest mniejsze. Najnowsza generacja akumulatorów Exide i Centra została także wyposażona w płyty nowego projektu, które zapewniają większą wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury (dodatkowe czynniki zwiększające wytrzymałość akumulatora).

Więcej porad i informacji na temat asortymentu Exide Technologies znajdziesz na stronie exide.com/eu oraz akumulator.pl.

DIAGNOZA SAMOROZŁADOWANIA – RADY DLA MECHANIKÓW

Znajdź i rozwiąż problem z akumulatorem przy pomocy profesjonalnego testera, np. Exide EBT965P.

  1. Zbadaj napięcie

Napięcie we wypełni naładowanym akumulatorze samochodowym wynosi 12,7 V lub więcej. Napięcie poniżej 12,5 V oznacza, że akumulator zaczął się rozładowywać.

  • Wybierz inteligentny tester
  • Zapotrzebowanie na serwisowanie akumulatorów zwiększa się wraz ze wzrostem zapotrzebowania energetycznego współczesnych pojazdów. Zaawansowany tester akumulatorów to element niezbędny, jeśli warsztat ma się wyróżniać wśród konkurencji. Wyposażony w inteligentne funkcje tester Exide EBT965P jest jednym
    z najbardziej innowacyjnych i przyszłościowych urządzeń na rynku.
  • Tester Exide może być użyty do kontroli akumulatorów EFB (ulepszone akumulatory kwasowo-ołowiowe), AGM (absorpcyjna mata szklana), GEL (żelowe) oraz standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych (do 3000 A) do pojazdów: osobowych, użytkowych, morskich i rekreacyjnych.
  • Za pomocą jednego urządzenia (testera Exide) można przetestować system elektryczny pojazdu i zweryfikować poprawne działanie elektryczne alternatora oraz rozrusznika. To ważne, ponieważ nieodpowiednie wartości prądu i napięcia, dotyczące pracy alternatora, skutkują zmniejszeniem pojemności akumulatora i jego przedwczesną awarią.
  • Platforma z funkcją Wi-Fi umożliwia testerowi Exide pobieranie aktualizacji i zawiera nowatorską funkcję obsługi prewencyjnej – Profilowanej Konduktancji™. Funkcja ta wykorzystuje zaawansowane algorytmy (sprawdzone na produktach Exide), które służą do oceny pozostałej w akumulatorze energii, potrzebnej do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu. Dzięki temu instalatorzy i serwisanci wiedzą, kiedy akumulator powinien zostać ponownie przetestowany – nawet wtedy, gdy akumulator wciąż uruchamia silnik, a kierowca nie jest jeszcze w stanie zauważyć pierwszych zwiastunów zbliżającej się awarii akumulatora. Wyniki testów można udostępniać klientom za pośrednictwem e-maili lub wydruków z wbudowanej drukarki.

ZAPOBIEGANIE SAMOROZŁADOWANIU – RADY DLA KIEROWCÓW

  1. Zadbaj o odpowiedni poziom płynów

Aby zapobiec przegrzaniu silnika, regularnie wymieniaj i uzupełniaj olej. Sprawdzaj systematycznie płyny w chłodnicy. Jeśli posiadasz obsługowy akumulator kwasowo-ołowiowy, sprawdzaj poziom elektrolitu i uzupełniaj go wodą destylowaną (w przypadku akumulatora z dostępem do ogniw).

  • Parkuj w cieniu

Staraj się parkować samochód w zacienionym miejscu lub w garażu. W ten sposób zapobiegniesz szkodliwemu dla akumulatora wzrostowi temperatury pod maską.

  • Utrzymuj akumulator w czystości

Jeśli upał wywołał korozję na końcówkach biegunowych akumulatora, wyczyść rdzę, aby utrzymać optymalny poziom przepływu ładunku elektrycznego. Upewnij się, że połączenia z klemą także są czyste i nie występują żadne poluzowania.

  • Stosuj tzw. ładowanie zachowawcze

Ładowanie zachowawcze w okresie letnim może pomóc zminimalizować skutki spowodowanego przez upał samorozładowania, zwłaszcza jeśli nie będziesz korzystać z samochodu przez kilka dni.

  • Badaj akumulator

Poproś swojego mechanika o regularne sprawdzanie akumulatora pod kątem poziomu naładowania. Jeśli masz trudności z uruchomieniem pojazdu, poproś też o sprawdzenie ogólnej sprawności układu elektrycznego. Jeśli wynik jakiejkolwiek części testu sięga lub przekracza zalecane minimum, lub jeśli akumulator ma fizyczne uszkodzenia, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić.

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *