Nowe połączenie drogowe CEVA Logistics na trasie Chiny – Pakistan

CEVA Logistics uruchamia nowe międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chiny-Pakistan. Wraz z otwartą w ostatnim czasie trasą Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, wyznacza ono nowe szlaki handlowe w Chinach i Azji Środkowej, przyczynia się do rozwoju handlu i przynosi korzyści firmom działającym w regionie.

Nowa trasa z Chin do Pakistanu 

Nowe połączenie w transporcie drogowym (TIR), które zostało właśnie uruchomione przez CEVA, łączy Kaszgar w Chinach z Islamabadem w Pakistanie. Uroczystość otwarcia trasy została zorganizowana wspólnie ze Stowarzyszeniem Transgranicznego Handlu Elektronicznego Shenzhen (Shenzhen Cross-border E-Commerce Association). Podczas inauguracji konwój 5 kontenerowych samochodów ciężarowych, załadowanych 79 tonami towarów konsumenckich, wyruszył z Kaszgaru przez Hongqilaf, najwyżej położony port na świecie. Pokonując trasę liczącą łącznie ponad 1200 km, w ciągu czterech dni roboczych dotarł do miejsca dostawy w Islamabadzie.

Uruchomienie nowego połączenia w transporcie drogowym (TIR) na trasie Chiny-Pakistan zwiększa różnorodność i bezpieczeństwo korytarzy logistycznych wiodących wzdłuż Korytarza Gospodarczego Chiny-Pakistan. Wzmacnia też zaangażowanie Kaszgaru w inicjatywę „Jednego Pasa i Jednej Drogi”, której celem jest budowa krajowego węzła logistycznego w Kaszgarze i połączenia Azji z Europą.

Kelvin Tang, Global Cross-Border&Multimodal Leader and Greater China Ground & Rail VP, CEVA Logistics, powiedział: „Oficjalne uruchomienie pierwszego połączenia w transporcie drogowym Chiny-Pakistan otwiera nowy rozdział w dywersyfikacji korytarzy logistycznych wzdłuż Korytarza Gospodarczego Chiny-Pakistan i wyznacza nowe ścieżki współpracy handlowej. Dzięki otwarciu nowego korytarza CEVA może zapewnić szerokiemu gronu klientów, w tym z branży e-commerce, bardziej elastyczne i wygodne globalne rozwiązania logistyczne„.

Dla rozwoju handlu w regionie

W ostatnim czasie CEVA uruchomiła także nowe połączenie drogowe (TIR) wzdłuż korytarza Chiny – Kirgistan – Uzbekistan. Zainaugurował je przejazd 6 ciężarówek, załadowanych komponentami przemysłowymi, częściami samochodowymi i towarami konsumenckimi, które pomyślnie pokonały trasę liczącą 1100 km z Kaszgaru do Samarkandy w Uzbekistanie.

W Kaszgarze uruchamianych jest coraz więcej parków logistycznych, dlatego też otwarcie nowej trasy przez CEVA przyniesie duże korzyści eksporterom części samochodowych, gotowych pojazdów, towarów konsumenckich i e-commerce. Kaszgar, jak przewiduje CEVA, w miarę ustabilizowania się trasy Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, może stać się centrum konsolidacji transportu naziemnego dla zachodnich Chin.

CEVA, oprócz nowych rozwiązań w transporcie drogowym (TIR), rozwija też usługi multimodalne. W miarę rozwoju infrastruktury w regionie będzie otwierać kolejne, bezpośrednie połączenia. Obecne plany zakładają ukończenie do 2025 roku budowy Kolei China-Kirgistan-Uzbekistan, która będzie liczyć ponad 500 km (z czego ponad 200 km w Chinach, 250 km w Kirgistanie i 50 km w Uzbekistanie). Ma być ona najkrótszą trasą frachtową łączącą Chiny z Bliskim Wschodem i Europą.

O rynku motoryzacji

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *