Nowe połączenie drogowe CEVA Logistics na trasie Chiny – Pakistan

CEVA Logistics uruchamia nowe międzynarodowe połączenie w transporcie drogowym (TIR) wzdłuż korytarza Chiny-Pakistan. Wraz z otwartą w ostatnim czasie trasą Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, wyznacza ono nowe szlaki handlowe w Chinach i Azji Środkowej, przyczynia się do rozwoju handlu i przynosi korzyści firmom działającym w regionie.

Nowa trasa z Chin do Pakistanu 

Nowe połączenie w transporcie drogowym (TIR), które zostało właśnie uruchomione przez CEVA, łączy Kaszgar w Chinach z Islamabadem w Pakistanie. Uroczystość otwarcia trasy została zorganizowana wspólnie ze Stowarzyszeniem Transgranicznego Handlu Elektronicznego Shenzhen (Shenzhen Cross-border E-Commerce Association). Podczas inauguracji konwój 5 kontenerowych samochodów ciężarowych, załadowanych 79 tonami towarów konsumenckich, wyruszył z Kaszgaru przez Hongqilaf, najwyżej położony port na świecie. Pokonując trasę liczącą łącznie ponad 1200 km, w ciągu czterech dni roboczych dotarł do miejsca dostawy w Islamabadzie.

Uruchomienie nowego połączenia w transporcie drogowym (TIR) na trasie Chiny-Pakistan zwiększa różnorodność i bezpieczeństwo korytarzy logistycznych wiodących wzdłuż Korytarza Gospodarczego Chiny-Pakistan. Wzmacnia też zaangażowanie Kaszgaru w inicjatywę „Jednego Pasa i Jednej Drogi”, której celem jest budowa krajowego węzła logistycznego w Kaszgarze i połączenia Azji z Europą.

Kelvin Tang, Global Cross-Border&Multimodal Leader and Greater China Ground & Rail VP, CEVA Logistics, powiedział: „Oficjalne uruchomienie pierwszego połączenia w transporcie drogowym Chiny-Pakistan otwiera nowy rozdział w dywersyfikacji korytarzy logistycznych wzdłuż Korytarza Gospodarczego Chiny-Pakistan i wyznacza nowe ścieżki współpracy handlowej. Dzięki otwarciu nowego korytarza CEVA może zapewnić szerokiemu gronu klientów, w tym z branży e-commerce, bardziej elastyczne i wygodne globalne rozwiązania logistyczne„.

Dla rozwoju handlu w regionie

W ostatnim czasie CEVA uruchomiła także nowe połączenie drogowe (TIR) wzdłuż korytarza Chiny – Kirgistan – Uzbekistan. Zainaugurował je przejazd 6 ciężarówek, załadowanych komponentami przemysłowymi, częściami samochodowymi i towarami konsumenckimi, które pomyślnie pokonały trasę liczącą 1100 km z Kaszgaru do Samarkandy w Uzbekistanie.

W Kaszgarze uruchamianych jest coraz więcej parków logistycznych, dlatego też otwarcie nowej trasy przez CEVA przyniesie duże korzyści eksporterom części samochodowych, gotowych pojazdów, towarów konsumenckich i e-commerce. Kaszgar, jak przewiduje CEVA, w miarę ustabilizowania się trasy Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, może stać się centrum konsolidacji transportu naziemnego dla zachodnich Chin.

CEVA, oprócz nowych rozwiązań w transporcie drogowym (TIR), rozwija też usługi multimodalne. W miarę rozwoju infrastruktury w regionie będzie otwierać kolejne, bezpośrednie połączenia. Obecne plany zakładają ukończenie do 2025 roku budowy Kolei China-Kirgistan-Uzbekistan, która będzie liczyć ponad 500 km (z czego ponad 200 km w Chinach, 250 km w Kirgistanie i 50 km w Uzbekistanie). Ma być ona najkrótszą trasą frachtową łączącą Chiny z Bliskim Wschodem i Europą.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *