Diesel czy benzyna – jaki rodzaj silnika najlepiej wybrać?

diesel czy benzyna

Gdy kupujemy samochód, nieważne czy z salonu, czy używany, wybór pomiędzy benzyną a dieslem wydaje się jednym z najtrudniejszych, ale też najistotniejszych. Co jest bardziej ekonomiczne, ekologiczne i lepiej sprawdza się na trasie lub w mieście?

Oto kilka podpowiedzi, na czym się skupić wybierając konkretny silnik.

Czym się różni diesel od benzyny?

Te dwie opcje różnią się przede wszystkim konstrukcją. Dlatego mówi się, że osoby pokonujące dłuższe trasy mogą spokojnie zdecydować się na diesla, natomiast ci, którzy używają samochodu do jazdy po mieście, na krótkich odcinkach powinni postawić na benzynę. Budowa silnika dieslowego sprawia, że jest on wręcz stworzony do pokonywania długich dystansów. Układ benzyny jest krótszy i nie tak podatny na usterki, gdy w grę wchodzą częste postoje czy jazda na nierozgrzanym silniku.

Co wybrać – diesla czy benzynę?

Warto przeanalizować swoje nawyki związane z prowadzeniem samochodu. Jeżeli robimy niskie przebiegi, na przykład 20 tys. kilometrów rocznie, diesel będzie po prostu nieopłacalny. Osoby preferujące szybką, dynamiczną jazdę będą natomiast zachwycone tym typem silnika. W przeciwieństwie do benzyny, diesel osiąga lepsze wyniki wtedy, gdy pracuje na wyższych obrotach.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, są warunki zewnętrzne. Diesel może sobie gorzej radzić podczas srogich zim, które w Polsce również się zdarzają. Będzie potrzebował więcej czasu, aby się nagrzać.

Generalnie praca silnika dieslowego jest zupełnie inna niż w przypadku benzyny, co wymaga od kierowcy uważności. Na przykład po włączeniu silnika warto odczekać, zanim ruszymy i tak samo, gdy dojedziemy do celu, powinniśmy zgasić silnik dopiero po chwili. Nie każdy będzie miał czas i cierpliwość, aby postępować z samochodem w ten sposób.

Diesel – „nie” dla dbających o środowisko?

Choć klasyczne silniki benzynowe nie są idealne pod względem ekologicznym, diesle zdecydowanie je pokonują w tej niechlubnej konkurencji. Diesle emitują znacznie więcej spalin, a normy wciąż się zaostrzają – co wpływa na produkcję i sprzedaż tego typu pojazdów. W Polsce niemal połowę samochodów typu sedan zasila silnik typu benzyna, niemniej jednak tyle samo silnik diesla. Jedną z najczęściej kupowanych marek samochodów jest Skoda. Części do tego samochodu oraz wielu innych można znaleźć w dobrych sklepach internetowych jak np. Aparts.pl.

Zatem niezależnie od tego, czy masz diesla, czy np. benzynę marki Volvo, części zamienne znajdziesz na Aparts.pl

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *