Diesel czy benzyna – jaki rodzaj silnika najlepiej wybrać?

diesel czy benzyna

Gdy kupujemy samochód, nieważne czy z salonu, czy używany, wybór pomiędzy benzyną a dieslem wydaje się jednym z najtrudniejszych, ale też najistotniejszych. Co jest bardziej ekonomiczne, ekologiczne i lepiej sprawdza się na trasie lub w mieście?

Oto kilka podpowiedzi, na czym się skupić wybierając konkretny silnik.

Czym się różni diesel od benzyny?

Te dwie opcje różnią się przede wszystkim konstrukcją. Dlatego mówi się, że osoby pokonujące dłuższe trasy mogą spokojnie zdecydować się na diesla, natomiast ci, którzy używają samochodu do jazdy po mieście, na krótkich odcinkach powinni postawić na benzynę. Budowa silnika dieslowego sprawia, że jest on wręcz stworzony do pokonywania długich dystansów. Układ benzyny jest krótszy i nie tak podatny na usterki, gdy w grę wchodzą częste postoje czy jazda na nierozgrzanym silniku.

Co wybrać – diesla czy benzynę?

Warto przeanalizować swoje nawyki związane z prowadzeniem samochodu. Jeżeli robimy niskie przebiegi, na przykład 20 tys. kilometrów rocznie, diesel będzie po prostu nieopłacalny. Osoby preferujące szybką, dynamiczną jazdę będą natomiast zachwycone tym typem silnika. W przeciwieństwie do benzyny, diesel osiąga lepsze wyniki wtedy, gdy pracuje na wyższych obrotach.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, są warunki zewnętrzne. Diesel może sobie gorzej radzić podczas srogich zim, które w Polsce również się zdarzają. Będzie potrzebował więcej czasu, aby się nagrzać.

Generalnie praca silnika dieslowego jest zupełnie inna niż w przypadku benzyny, co wymaga od kierowcy uważności. Na przykład po włączeniu silnika warto odczekać, zanim ruszymy i tak samo, gdy dojedziemy do celu, powinniśmy zgasić silnik dopiero po chwili. Nie każdy będzie miał czas i cierpliwość, aby postępować z samochodem w ten sposób.

Diesel – „nie” dla dbających o środowisko?

Choć klasyczne silniki benzynowe nie są idealne pod względem ekologicznym, diesle zdecydowanie je pokonują w tej niechlubnej konkurencji. Diesle emitują znacznie więcej spalin, a normy wciąż się zaostrzają – co wpływa na produkcję i sprzedaż tego typu pojazdów. W Polsce niemal połowę samochodów typu sedan zasila silnik typu benzyna, niemniej jednak tyle samo silnik diesla. Jedną z najczęściej kupowanych marek samochodów jest Skoda. Części do tego samochodu oraz wielu innych można znaleźć w dobrych sklepach internetowych jak np. Aparts.pl.

Zatem niezależnie od tego, czy masz diesla, czy np. benzynę marki Volvo, części zamienne znajdziesz na Aparts.pl

O rynku motoryzacji

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *