• CUPRA potwierdza swój udział w serii wyścigów samochodów elektrycznych Extreme E w sezonie 2023.
  • Wschodząca gwiazda Klara Andersson dołącza do zespołu ABT CUPRA XE obok Nassera Al-Attiyah, który kontynuuje pracę w zespole w kolejnym sezonie.
  • Zespół prezentuje również nowy wygląd w pełni elektrycznego samochodu terenowego CUPRA Tavascan XE.

ABT CUPRA XE potwierdza swój udział w sezonie Extreme E 2023, prezentuje nowe malowanie modelu Tavascan XE i ogłasza nowy skład kierowców. W tym roku do Nassera Al-Attiyah, pięciokrotnego zwycięzcy Dakaru, dołącza Klara Andersson, która ma na koncie imponujące występy w zeszłym roku, w tym podium w Chile we wrześniu i zwycięstwo zespołu w Energy X Prix w Urugwaju w listopadzie.

–  W drugim sezonie zdecydowanie lepiej zrozumieliśmy, jak najlepiej pracujemy jako zespół. Zakończyliśmy sezon serią dobrych wyników i chcemy to kontynuować. Nasz cel jest jasny: jesteśmy tutaj, aby walczyć o tytuł. Dzięki dołączeniu Klary do zespołu mamy większe szanse na zwycięstwo w wyścigach. Nie mogę się doczekać, kiedy znów zobaczę, jak ona i Nasser rywalizują z pozostałymi zespołami o podium – powiedział Xavi Serra, szef CUPRA Racing.

Motorsport w duchu zrównoważonego rozwoju

Formuła Extreme E stanowi odpowiedź na trwający kryzys klimatyczny. To pierwsza tego typu inicjatywa sportowa, która zwraca uwagę na zagrożenia wokół ekosystemów na całym świecie. Lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko, zachęcając w ten sposób do podjęcia pozytywnych działań w celu ochrony przyszłości naszej planety.

Extreme E jest połączeniem ekscytujących wyścigów bezemisyjnych samochodów terenowych, edukacji klimatycznej i działań, które mają przyspieszyć popularyzację pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. To kolejny krok na drodze do zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia bardziej zrównoważonego stylu życia. Extreme E to także jedne z nielicznych dużych zawodów wyścigowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci, co odpowiada zaangażowaniu CUPRA w ich równouprawnienie.

CUPRA jest częścią Extreme E od samego początku – jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w 2021 roku, łącząc siły z ABT Sportsline jako głównym partnerem zespołu.

Tavascan XE na 2023

W tym sezonie samochód zespołu ma zupełnie nowe malowanie, inspirowane konceptem modelu UrbanRebel, samochodem Formuły E – ABT CUPRA GEN3 oraz CUPRĄ e-Racer. Całkowicie elektryczny terenowy samochód wyścigowy nawiązuje do języka stylistycznego, który ma być używany w przyszłej produkcji seryjnej CUPRY Tavascan, drugiego w 100% elektrycznego modelu marki, który jest projektowany w Barcelonie i trafi na rynki europejskie oraz zagraniczne w 2024 roku. W tym sezonie nadwozie pojazdu ma wielowarstwowy kolor, łączący głęboki fiolet i neonową żółć.

Tavascan XE w nowej kolorystyce zostanie zaprezentowany i odbędzie pokazowy przejazd z Klarą Andersson za kierownicą podczas Race of Champions (28 i 29 stycznia) w Pite Havsbad w Szwecji. Pierwszy wyścigowy weekend sezonu Extreme E zaplanowano na 11 i 12 marca w Arabii Saudyjskiej.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *