• CUPRA potwierdza swój udział w serii wyścigów samochodów elektrycznych Extreme E w sezonie 2023.
  • Wschodząca gwiazda Klara Andersson dołącza do zespołu ABT CUPRA XE obok Nassera Al-Attiyah, który kontynuuje pracę w zespole w kolejnym sezonie.
  • Zespół prezentuje również nowy wygląd w pełni elektrycznego samochodu terenowego CUPRA Tavascan XE.

ABT CUPRA XE potwierdza swój udział w sezonie Extreme E 2023, prezentuje nowe malowanie modelu Tavascan XE i ogłasza nowy skład kierowców. W tym roku do Nassera Al-Attiyah, pięciokrotnego zwycięzcy Dakaru, dołącza Klara Andersson, która ma na koncie imponujące występy w zeszłym roku, w tym podium w Chile we wrześniu i zwycięstwo zespołu w Energy X Prix w Urugwaju w listopadzie.

–  W drugim sezonie zdecydowanie lepiej zrozumieliśmy, jak najlepiej pracujemy jako zespół. Zakończyliśmy sezon serią dobrych wyników i chcemy to kontynuować. Nasz cel jest jasny: jesteśmy tutaj, aby walczyć o tytuł. Dzięki dołączeniu Klary do zespołu mamy większe szanse na zwycięstwo w wyścigach. Nie mogę się doczekać, kiedy znów zobaczę, jak ona i Nasser rywalizują z pozostałymi zespołami o podium – powiedział Xavi Serra, szef CUPRA Racing.

Motorsport w duchu zrównoważonego rozwoju

Formuła Extreme E stanowi odpowiedź na trwający kryzys klimatyczny. To pierwsza tego typu inicjatywa sportowa, która zwraca uwagę na zagrożenia wokół ekosystemów na całym świecie. Lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko, zachęcając w ten sposób do podjęcia pozytywnych działań w celu ochrony przyszłości naszej planety.

Extreme E jest połączeniem ekscytujących wyścigów bezemisyjnych samochodów terenowych, edukacji klimatycznej i działań, które mają przyspieszyć popularyzację pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. To kolejny krok na drodze do zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia bardziej zrównoważonego stylu życia. Extreme E to także jedne z nielicznych dużych zawodów wyścigowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci, co odpowiada zaangażowaniu CUPRA w ich równouprawnienie.

CUPRA jest częścią Extreme E od samego początku – jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w 2021 roku, łącząc siły z ABT Sportsline jako głównym partnerem zespołu.

Tavascan XE na 2023

W tym sezonie samochód zespołu ma zupełnie nowe malowanie, inspirowane konceptem modelu UrbanRebel, samochodem Formuły E – ABT CUPRA GEN3 oraz CUPRĄ e-Racer. Całkowicie elektryczny terenowy samochód wyścigowy nawiązuje do języka stylistycznego, który ma być używany w przyszłej produkcji seryjnej CUPRY Tavascan, drugiego w 100% elektrycznego modelu marki, który jest projektowany w Barcelonie i trafi na rynki europejskie oraz zagraniczne w 2024 roku. W tym sezonie nadwozie pojazdu ma wielowarstwowy kolor, łączący głęboki fiolet i neonową żółć.

Tavascan XE w nowej kolorystyce zostanie zaprezentowany i odbędzie pokazowy przejazd z Klarą Andersson za kierownicą podczas Race of Champions (28 i 29 stycznia) w Pite Havsbad w Szwecji. Pierwszy wyścigowy weekend sezonu Extreme E zaplanowano na 11 i 12 marca w Arabii Saudyjskiej.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *