• CUPRA potwierdza swój udział w serii wyścigów samochodów elektrycznych Extreme E w sezonie 2023.
  • Wschodząca gwiazda Klara Andersson dołącza do zespołu ABT CUPRA XE obok Nassera Al-Attiyah, który kontynuuje pracę w zespole w kolejnym sezonie.
  • Zespół prezentuje również nowy wygląd w pełni elektrycznego samochodu terenowego CUPRA Tavascan XE.

ABT CUPRA XE potwierdza swój udział w sezonie Extreme E 2023, prezentuje nowe malowanie modelu Tavascan XE i ogłasza nowy skład kierowców. W tym roku do Nassera Al-Attiyah, pięciokrotnego zwycięzcy Dakaru, dołącza Klara Andersson, która ma na koncie imponujące występy w zeszłym roku, w tym podium w Chile we wrześniu i zwycięstwo zespołu w Energy X Prix w Urugwaju w listopadzie.

–  W drugim sezonie zdecydowanie lepiej zrozumieliśmy, jak najlepiej pracujemy jako zespół. Zakończyliśmy sezon serią dobrych wyników i chcemy to kontynuować. Nasz cel jest jasny: jesteśmy tutaj, aby walczyć o tytuł. Dzięki dołączeniu Klary do zespołu mamy większe szanse na zwycięstwo w wyścigach. Nie mogę się doczekać, kiedy znów zobaczę, jak ona i Nasser rywalizują z pozostałymi zespołami o podium – powiedział Xavi Serra, szef CUPRA Racing.

Motorsport w duchu zrównoważonego rozwoju

Formuła Extreme E stanowi odpowiedź na trwający kryzys klimatyczny. To pierwsza tego typu inicjatywa sportowa, która zwraca uwagę na zagrożenia wokół ekosystemów na całym świecie. Lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko, zachęcając w ten sposób do podjęcia pozytywnych działań w celu ochrony przyszłości naszej planety.

Extreme E jest połączeniem ekscytujących wyścigów bezemisyjnych samochodów terenowych, edukacji klimatycznej i działań, które mają przyspieszyć popularyzację pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. To kolejny krok na drodze do zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia bardziej zrównoważonego stylu życia. Extreme E to także jedne z nielicznych dużych zawodów wyścigowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci, co odpowiada zaangażowaniu CUPRA w ich równouprawnienie.

CUPRA jest częścią Extreme E od samego początku – jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w 2021 roku, łącząc siły z ABT Sportsline jako głównym partnerem zespołu.

Tavascan XE na 2023

W tym sezonie samochód zespołu ma zupełnie nowe malowanie, inspirowane konceptem modelu UrbanRebel, samochodem Formuły E – ABT CUPRA GEN3 oraz CUPRĄ e-Racer. Całkowicie elektryczny terenowy samochód wyścigowy nawiązuje do języka stylistycznego, który ma być używany w przyszłej produkcji seryjnej CUPRY Tavascan, drugiego w 100% elektrycznego modelu marki, który jest projektowany w Barcelonie i trafi na rynki europejskie oraz zagraniczne w 2024 roku. W tym sezonie nadwozie pojazdu ma wielowarstwowy kolor, łączący głęboki fiolet i neonową żółć.

Tavascan XE w nowej kolorystyce zostanie zaprezentowany i odbędzie pokazowy przejazd z Klarą Andersson za kierownicą podczas Race of Champions (28 i 29 stycznia) w Pite Havsbad w Szwecji. Pierwszy wyścigowy weekend sezonu Extreme E zaplanowano na 11 i 12 marca w Arabii Saudyjskiej.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *