HERTZ Polska – polski przedstawiciel światowego lidera w wynajmie samochodów – rozpoczyna ogólnopolski program skierowany do firm, którego ideą jest wsparcie biznesu i pracowników w procesie elektryfikacji flot. Projekt „Gotowi na elektryka z HERTZ” umożliwia przedsiębiorcom i użytkownikom aut służbowych pełne przetestowanie samochodów elektrycznych we własnym środowisku firmowym i zapoznanie się w ten sposób z wszelkimi aspektami posiadania i użytkowania takiego pojazdu. Korzystanie z wypożyczonych aut odbywa się na zasadach współdzielenia przy użyciu aplikacji Corporate Car Sharing (CCS) by HERTZ Polska, za pomocą której pracownicy dokonują rezerwacji. Co ciekawe – w ramach projektu jest możliwość zarezerwowania samochodu także po godzinach pracy i na weekend. Celem akcji, która potrwa do końca 2023, jest z jednej strony pomoc menedżerom odpowiedzialnym za elektryfikację flot w określeniu problemów i potrzeb związanych z tym procesem, a z drugiej strony – edukacja przyszłych użytkowników i przełamanie pierwszych barier wobec samochodów o napędzie elektrycznym. Elementem audytu jest również badanie podejścia do elektromobilności przed i po teście. Partnerami elektromobilnego projektu HERTZ są Shell Polska, Elocity oraz Nivette Fleet Management.

Zmiany na rynku motoryzacyjnym, które zakładają przesiadkę z samochodów spalinowych do aut napędzanych paliwami alternatywnymi powodują, że coraz większą część flot firmowych będą musiały stanowić samochody elektryczne. Przedsiębiorstwa na terenie Polski, zwłaszcza te w strukturach korporacyjnych, stoją więc przed wyzwaniami procesu elektryfikacji flot. Jest to niełatwe zadanie, które wiąże się z szeregiem wątpliwości – od kwestii zaopatrzenia w samochody, przez sprawy organizacyjne i techniczne, a kończąc na braku przekonania i niepewności samych pracowników.

Audyt HERTZ dla firm: testowanie elektryków

W odpowiedzi na te obawy, HERTZ Polska – polski przedstawiciel jednej z największych na świecie firm wynajmu aut – uruchomił autorski audyt dla firm „Gotowi na elektryka z HERTZ”, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli zrobić pierwszy duży krok w kierunku elektryfikacji swojej floty. Firmy, które wezmą udział w projekcie będą miały możliwość bezpłatnie korzystać przez 2 tygodnie z dwóch samochodów elektrycznych z floty HERTZ. Jeden z nich po tygodniu zostanie wymieniony na inny model, tak by w trakcie testu pracownicy mogli zapoznać się z trzema modelami elektryków.

Samochody będą podstawione na parking firmy, który w trakcie audytu stanowić będzie bazę rozpoczynającą i kończącą każdy wynajem. Do dyspozycji testujących zostaną przekazane auta wraz z całą infrastrukturą, instrukcjami i kartami do ładowania prądu, a eksperci HERTZ pozostaną do dyspozycji firmy zarówno w trakcie testu, jak też podczas jednodniowego szkolenia dla pracowników poprzedzającego okres audytu. Audyt jest bezpłatny, firmy ponoszą jedynie koszt pobranego przez siebie prądu do przejazdów. Po zakończeniu dwutygodniowego testu, każdy przedsiębiorca otrzyma raport z podsumowaniem audytu w jego firmie.

Program „Gotowi na elektryka z HERTZ” ma dwa cele. Pierwszy to wsparcie dla menedżerów flot, pracowników HR i osób zarządzających firmami, którzy muszą się zmierzyć z wyzwaniami elektryfikacji. Audyt elektromobilny HERTZ pozwoli im określić potrzeby i oczekiwania oraz zidentyfikować potencjalne problemy techniczne czy organizacyjne, co jest niezbędne do późniejszego płynnego przeprowadzenia w firmie procesu przejścia na samochody elektryczne – mówi Paweł Piórkowski, Prezes Zarządu firmy Motorent, do której należy HERTZ Polska. – Drugi cel, nie mniej istotny, to edukacja pracowników, którzy w sferze prywatnej są też konsumentami. Z jednej strony nasz projekt zaznajomi ich z użytkowaniem elektryka na poziomie ich organizacji oraz naświetli zmiany w sposobie planowania podróży, a z drugiej strony da szansę na odkrycie zalet posiadania takiego pojazdu prywatnie. W efekcie może się okazać, że nie taki diabeł straszny.

Pierwszy, pilotażowy audyt zakończył się właśnie w Weco Travel, wiodącej na rynku firmie zarządzającej podróżami służbowymi, której działania charakteryzuje podejście prośrodowiskowe i wdrażanie nowych technologii. Warto jednak zaznaczyć, że projekt HERTZ jest skierowany do wszystkich organizacji, zarówno tych mocno zaangażowanych w rozwiązania ekologiczne, jak i tych, które dopiero przymierzają się do podobnych aktywności. Grupa osób testujących w danej firmie powinna liczyć minimum 10 osób.

Program „Gotowi na elektryka z HERTZ” będzie trwał do końca 2023 roku. Zainteresowane firmy mogą kontaktować się z HERTZ Polska poprzez stronę internetową projektu https://HERTZpoland.pl/elektryfikacjafloty/.    

Współdzielone elektryki z aplikacją HERTZ CCS także w czasie prywatnym

Korzystanie z wypożyczonych aut w ramach audytu HERTZ odbywa się na zasadach współdzielenia przy użyciu aplikacji HERTZ Corporate Car Sharing.

Corporate Car Sharing to nowa usługa stworzona przez HERTZ Polska, dzięki której samochód jest najbardziej efektywnie wykorzystywany w celu, w jakim potrzebuje go firmamówi Jacek Sosnowski, Retail & New Business Manager, a zarazem twórca CCS w HERTZ Polska. – Auto służbowe jest współdzielone przez wiele osób i używane dokładnie wtedy, kiedy pracownicy go potrzebują, zatem nie stoi bezczynnie na parkingu przez większość dnia, tylko niemal bez przerwy pracuje dla organizacji. Co więcej, niebagatelnym udogodnieniem dla przedsiębiorcy jest to, że cały proces rezerwacji i użytkowania pojazdu, włącznie z jego otwieraniem i zamykaniem, odbywa się za pomocą prostej aplikacji w telefonie. Pozwala ona na szybką rejestrację użytkowników, bezproblemowy proces rezerwacji i zautomatyzowaną kontrolę służbowych przejazdów, ułatwiając do maksimum zarządzanie wynajmowanymi samochodami. Usługa współdzielenia pojazdów służbowych jest odpowiedzią HERTZ na zmiany, które zaszły m.in. na rynku pracy ze względu na upowszechnienie się modelu pracy hybrydowej oraz z uwagi na nowe potrzeby pracodawców i użytkowników aut, którzy przykładają coraz większą wagę do rozwiązań prośrodowiskowych.

Ciekawym elementem jest fakt, że usługa Corporate Car Sharing zawiera także opcję rezerwacji w czasie prywatnym – po pracy lub na weekend. Dzięki temu użytkownik może sprawdzić, czy elektryk spełnia także indywidualne oczekiwania jego i jego rodziny. Elektromobilny test HERTZ dla wielu osób może być jedyną możliwością przetestowania samochodu elektrycznego w życiu prywatnym. A w ramach audytu „Gotowi na elektryka z HERTZ” ta opcja wchodzi w ramy przejazdu służbowego, co dodatkowo podnosi atrakcyjność programu w oczach pracowników.

Warto przy tym wspomnieć o korzyściach, jakie daje samochód elektryczny. Należy do nich możliwość podróżowania buspasem w mieście i znaczne ograniczenie kosztów parkowania w płatnych strefach podczas spotkań służbowych. A na co dzień kierowcy doceniają niemal bezgłośny napęd, brak wibracji, płynność przyspieszania oraz nieemitowanie spalin.

Badanie podejścia do elektromobilności – przed i po

Kompleksowość projektu „Gotowi na elektryka z HERTZ” dopełnia badanie założeń, potrzeb, oczekiwań i doświadczeń w obszarze elektromobilności, które ma pomóc firmom w określeniu swojej pozycji wyjściowej w kontekście nadchodzących przemian. Istotnym elementem badania będzie porównanie zagadnień dotyczących samochodów elektrycznych przed testem oraz po nim, co pozwoli sprawdzić, w jakim stopniu praktyczny kontakt z tego typu pojazdem może zmienić opinię na jego temat. W badaniu wezmą udział zarówno pracownicy testujący auta jako kierowcy, jak i menedżerowie zarządzający flotą. Uczestniczące w audycie firmy w końcowym raporcie otrzymają podsumowanie badania w swojej organizacji.

Całościowe wyniki badania, które HERTZ opracuje pod koniec programu, dadzą ciekawą podstawę do oceny świadomości w obszarze elektryfikacji branży motoryzacyjnej i pozwolą zidentyfikować największe obawy, potrzeby i oczekiwania, a tym samym określić poziom gotowości do użytkowania samochodów elektrycznych w Polsce, zarówno w kontekście flot firmowych, jak i ogólnym.

Testowe modele elektryków

W ramach audytu HERTZ do testowania przeznaczono 3 elektryczne modele – Audi Q4 e-Tron, Hyundai Kona Electric oraz miejski Renault Zoe. Każdy z tych samochodów ma inny rodzaj nadwozia, inne funkcjonalności i możliwości, auta różnią się parametrami, gabarytami i charakterem. Testujący mają więc okazję poznać różne typy elektryków i wybrać dla siebie lub wytypować na przyszłość dla organizacji model najbardziej pasujący do ich potrzeb.

Dwutygodniowy test zorganizowano tak, by można było wypróbować każdy z trzech modeli.

Audi Q4 e-tron to SUV premium, idealny jako auto rodzinne, ale w sportowym duchu. Charakteryzuje go dynamiczne prowadzenie, innowacje techniczne oraz czysty design z charakterystycznym przodem.

Hyundai Kona Electric to kompaktowy crossover o wyrafinowanym wyglądzie ze sportowymi detalami. W środku inteligentna technologia i cyfrowy kokpit.

Renault Zoe to samochód miejski – praktyczny i efektywny. Wyposażony w liczne systemy wspomagania prowadzenia, które dają poczucie bezpieczeństwa i ułatwiają wykonywanie manewrów. Jego wyrazisty charakter podkreślają płynne linie i złote wykończenia.

Organizator i partnerzy akcji

Organizatorem i pomysłodawcą programu „Gotowi na elektryka z HERTZ” jest HERTZ Polska.

HERTZ Polska to przedstawiciel światowego lidera w branży wynajmu samochodów, reprezentowany w Polsce przez polską spółkę Motorent. Oferta HERTZ jest skierowana do osób fizycznych (wypożyczalnia aut) oraz do małych i średnich przedsiębiorstw (głównie wynajem krótko- i średnioterminowy). Firma działa elastycznie, a tworzone przez nią standardy są punktem odniesienia dla całego rynku. W Polsce HERTZ obecny jest od lat 70., zaś pod skrzydłami Motorent funkcjonuje od 10 lat (od 2013 r.). Od tego czasu dynamicznie się rozwija, poszerzając swoją ofertę o nowe pojazdy i usługi m.in. o samochody napędzane paliwami alternatywnymi, usługi dla klientów premium i biznes (Corporate Car Sharing, Chauffer Drive), nowe narzędzia obsługi online czy korzystne formy finansowania. W swojej strategii HERTZ stawia na elektromobilność, sukcesywnie rozbudowując portfolio o kolejne pozycje.

HERTZ Polska jest częścią Grupy NFM stworzonej przez polską spółkę Nivette Fleet Management – jednego z partnerów elektromobilnego audytu HERTZ. Nivette Fleet Management to firma prężnie działająca na polskim rynku długoterminowego wynajmu samochodów, z doświadczeniem sięgającym początków tej branży w Polsce. Elektryfikacja tego obszaru wiąże się z pytaniami nie tylko o sposób użytkowania czy dostępność samochodów elektrycznych. Szereg wątpliwości związanych jest z różnymi aspektami zarządzania flotą, w tym z określeniem całkowitych kosztów ich użytkowania, amortyzacji czy utraty wartości. Optymalnym rozwiązaniem dla firm rozważających skręt w kierunku elektromobilności jest oddanie tych skomplikowanych kwestii w ręce flotowych specjalistów z NFM, po stronie których będzie leżeć ryzyko właściwej oceny wszelkich zmian na rynku elektryków.

W powszechnych dyskusjach wiele emocji i obaw budzi także ładowanie aut elektrycznych. Gros wątpliwości dotyczy częstotliwości i długości ładowania oraz dostępności miejsc do tego przeznaczonych. Projekt „Gotowi na elektryka z HERTZ” chce odpowiedzieć także na te kluczowe aspekty z punktu widzenia użytkownika, tak by zwrócić uwagę na wynikające z elektryfikacji  zmiany w sposobie planowania podróży.

Dlatego partnerami audytu zorganizowanego przez HERTZ Polska są także Shell Polska oraz Elocity. Karty Shell Card EV będą służyły do ładowania testowanych aut na stacjach Shell i w jej sieciach partnerskich, natomiast Elocity jest dostawcą technologii do zarządzania stacjami ładowania i rozwiązań flotowych.

Shell Polska – jest częścią globalnej spółki energetycznej, która w Polsce operuje ponad 450 stacjami oferującymi najwyższej jakości paliwa. Dla klientów biznesowych i flot, które wspiera w dekarbonizacji, ma szereg rozwiązań, m.in. karty paliwowe, telematykę czy doradztwo w zakresie zeroemisyjności.

– Z chęcią wspieramy projekty, które promują zeroemisyjny transport. Ta inicjatywa jest szczególna, ponieważ pozwala obalić stereotypy i rozwiać obawy pracowników na temat aut elektrycznych. Nasza firma również przyczynia się do działań na rzecz elektromobilności, oferując produkty ułatwiające funkcjonowanie elektrycznych flot. Jednym z takich produktów jest Shell Card EV, czyli karta umożliwiająca wygodne ładowanie w ponad 2400 punktach w Polsce. Zależy nam na jak największej dostępności ładowarek dla naszych klientów, dlatego integrujemy operatorów ładowarek w ramach naszej sieci roamingowej. I właśnie tej flagowej karty klienci będą używać do ładowania samochodów elektrycznych podczas testów „Gotowi na elektryka z HERTZ” – mówi Łukasz Klamka, dyrektor ds. rozwiązań flotowych w Shell Polska.

Elocity – jeden z liderów elektromobilności w Polsce, specjalizujący się w systemach zarządzania stacjami ładowania. Służy fleet managerom kompleksowym wsparciem w zakresie wdrożeń infrastruktury w ramach migracji flot na elektromobilność. Spółka oferuje sprzedaż oraz dzierżawę stacji ładowania wraz z pełną obsługą: od audytu miejsc wyznaczonych pod montaż stacji, przez dobór urządzeń oraz narzędzia, ułatwiające zarządzanie flotą w zakresie kontroli, raportowania i rozliczeń ładowań służbowych aut na prywatnych stacjach.

-Cieszymy się, że jako partner technologiczny programu HERTZ możemy aktywnie włączyć się
w popularyzację aut elektrycznych we flotach służbowych. Na co dzień wspieramy firmy swoim doświadczeniem na rynku elektromobilności i z przyjemnością angażujemy się w inicjatywy, które ułatwiają decyzję o elektryfikacji flot. W Elocity mówimy, że aby przekonać się do elektryków, wystarczy po prostu zacząć z nich korzystać i jestem przekonana, że podobnego zdania będą uczestnicy programu HERTZ po jego zakończeniu –
mówi Agnieszka Nocuń, CFO Elocity.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *