elektromobilność

AutoElectroMoto.pl to nowe miejsce na mapie polskich mediów, które poświęcone jest wyłącznie elektromobilności, przemysłowi automotive, transportowi zeroemisyjnemu oraz technologiom związanym z elektromobilnością. Redaktorem naczelnym jest Paweł Bednarz.

AutoElectroMoto zaczęło swoją działalności w październiku 2021 roku. Witryna poświęcona jest wyłącznie tematowi elektromobilności w różnych jej odcieniach: od transportu publicznego, poprzez nowości producentów, wydarzenia w kraju i za granicą, technologie ładowania, te umieszczane w samych samochodach, a także technologiom wodorowym.

AutoElectroMoto chce także zaoferować swoim czytelnikom treści wideo – testy samochodów oraz rozmowy z gośćmi na temat elektromobilności, a także wydarzeń z ich życia i w przestrzeni publicznej. Pierwszy test redakcyjny dotyczy samochodu elektrycznego Nissan LEAF – modelu, który zrewolucjonizował elektromobilność.

Redaktorem naczelnym AutoElectroMoto.pl jest Paweł Bednarz – dziennikarz, którego artykuły i materiały wideo były dotychczas publikowane w takich tytułach jak: Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Onet, Wprost. W przeszłości związany był z ekonomicznymi redakcjami TVN, a także współpracował z laureatem nagrody Pulitzera – Jakiem Halpernem – przy tworzeniu artykuły dla amerykańskiego „The New Yorker” na temat złotego pociągu na Dolnym Śląsku. Paweł Bednarz prowadził także zajęcia na dziennikarstwie na UKSW oraz SWSP.

– AutoElectroMoto to miejsce, w którym każdy fan motoryzacji, ale także i technologii znajdzie coś dla siebie. W elektromobilności dużo się dzieje, a transformacja transportu w kierunku zeroemisyjności jest nieunikniona. Jest to zatem portal, który ma dostarczyć szerokie spectrum informacji na temat tego, co dzieje się w kraju, ale także za granicą, bo często tam zmiany zaczęły się już dużo wcześniej i warto wiedzieć, z jakimi trendami przyjdzie się nam mierzyć. Oczywiście nie pomijając Chin, bo jest to ogromny potentat w aspekcie elektromobilności – mówi Paweł Bednarz.

O rynku motoryzacji

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *