elektromobilność

AutoElectroMoto.pl to nowe miejsce na mapie polskich mediów, które poświęcone jest wyłącznie elektromobilności, przemysłowi automotive, transportowi zeroemisyjnemu oraz technologiom związanym z elektromobilnością. Redaktorem naczelnym jest Paweł Bednarz.

AutoElectroMoto zaczęło swoją działalności w październiku 2021 roku. Witryna poświęcona jest wyłącznie tematowi elektromobilności w różnych jej odcieniach: od transportu publicznego, poprzez nowości producentów, wydarzenia w kraju i za granicą, technologie ładowania, te umieszczane w samych samochodach, a także technologiom wodorowym.

AutoElectroMoto chce także zaoferować swoim czytelnikom treści wideo – testy samochodów oraz rozmowy z gośćmi na temat elektromobilności, a także wydarzeń z ich życia i w przestrzeni publicznej. Pierwszy test redakcyjny dotyczy samochodu elektrycznego Nissan LEAF – modelu, który zrewolucjonizował elektromobilność.

Redaktorem naczelnym AutoElectroMoto.pl jest Paweł Bednarz – dziennikarz, którego artykuły i materiały wideo były dotychczas publikowane w takich tytułach jak: Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Onet, Wprost. W przeszłości związany był z ekonomicznymi redakcjami TVN, a także współpracował z laureatem nagrody Pulitzera – Jakiem Halpernem – przy tworzeniu artykuły dla amerykańskiego „The New Yorker” na temat złotego pociągu na Dolnym Śląsku. Paweł Bednarz prowadził także zajęcia na dziennikarstwie na UKSW oraz SWSP.

– AutoElectroMoto to miejsce, w którym każdy fan motoryzacji, ale także i technologii znajdzie coś dla siebie. W elektromobilności dużo się dzieje, a transformacja transportu w kierunku zeroemisyjności jest nieunikniona. Jest to zatem portal, który ma dostarczyć szerokie spectrum informacji na temat tego, co dzieje się w kraju, ale także za granicą, bo często tam zmiany zaczęły się już dużo wcześniej i warto wiedzieć, z jakimi trendami przyjdzie się nam mierzyć. Oczywiście nie pomijając Chin, bo jest to ogromny potentat w aspekcie elektromobilności – mówi Paweł Bednarz.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *