Zima jak co roku zaskoczyła kierowców. Jedni w pośpiechu zapisują się na wymianę opon na zimowe, jeszcze inni weryfikują stan akumulatora. Eksperci sieci warsztatów samochodowych Q Service Castrol podpowiadają, które elementy pojazdu należy sprawdzić w okresie zimowym, by uchronić się przed niespodziewanymi sytuacjami.

Nadszedł najtrudniejszy okres w roku dla kierowców. Zimą pojazdy wystawione są na działanie takich czynników jak mróz, wilgoć, śnieg czy sól. W jaki sposób najlepiej zadbać o własne cztery kółka? Oto kilka rad, które pomogą utrzymać elementy i podzespoły samochodu w dobrej kondycji w mroźnym czasie.

Wymień opony na zimowe

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, 6 milionów kierowców nie decyduje się na zmianę opon przed sezonem jesienno-zimowym. Warto jednak zadbać o bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu drogowego i zainwestować w terminową wymianę opon.

Opony zimowe nie mogą mieć mniej niż 4 mm głębokości bieżnika. Ogumienie powinno też mieć podobny poziom zużycia na jednej osi, a w przypadku aut z napędem 4×4 na obydwu osiach. Opony nie mogą być starsze niż 10 lat. Jednak już po 5 latach ich guma może być sparciała i popękana, co dyskwalifikuje je z dalszego użytkowania. Po tym okresie tracą swoje właściwości i guma ulega stopniowemu stwardnieniu. Mechanicy podpowiadają też, by regularnie weryfikować stan koła zapasowego.

Sprawdź płyny eksploatacyjne

Przygotowując samochód do zimy należy pamiętać o wymianie lub przynajmniej kontroli wszystkich płynów eksploatacyjnych.

Świeży płyn chłodniczy nie zamarznie nawet przy największych mrozach, jednak wraz ze zużyciem, jego próg zamarzania spada. Zamarznięcie może skutkować nawet uszkodzeniem silnika. By do takiej sytuacji nie dopuścić, należy wymienić go na nowy. Jeśli termin wymiany płynu jest coraz bliżej, lepiej to zrobić jeszcze przed zimą – taką czynność należy wykonywać nie później niż co 4-5 lat.

Warto również w okresie zimowym poświęcić większą uwagę płynowi hamulcowemu, który cechuje się silną higroskopijnością. Oznacza to, że wraz z upływem czasu wchłania wodę. Jej obecność obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego.

Mechanicy sugerują również, by zimą zadbać o prawidłowy poziom oleju silnikowego. W doborze odpowiedniego oleju pomoże mechanik. Środek smarny nie może być przypadkowy. Powinien mieć dokładnie taką samą lepkość jak zaleca producent oleju.

Zanim wsiądziesz za kółko, sprawdź stan akumulatora

Słabo działający akumulator może skutecznie uniemożliwić uruchomienie samochodu. Stan baterii można sprawdzić za pomocą miernika. Takie pomiary należy wykonać w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Warto zweryfikować stan akumulatora zarówno w stanie spoczynku, jak również po jego tzw. obciążeniu. Zużytą baterie należy wymienić na nowe. To element, którego się nie regeneruje.

Zweryfikuj podwozie i karoserię w swoim samochodzie

Wskazane jest, by sprawdzić stan podwozia przed zimą w celu wyeliminowania wszelkich śladów powstałej korozji. Szczególną uwagę należy skupić na takich częściach jak przewody hamulcowe i paliwowe, zawieszenie oraz elementy nośne. Wszelkie symptomy rdzy powinny być usunięte natychmiastowo, tak by nie dopuścić do rozprzestrzeniania się korozji w pojeździe. Dobrym pomysłem jest również zabezpieczenie podwozia powłoką antykorozyjną, która ograniczy skutki negatywnego działania soli drogowej.

Skontroluj hamulce w samochodzie

Sprawnie działający układ hamulcowy, szczególnie zimą, pozwala na szybszą reakcję hamowania. By działał jak najlepiej w najtrudniejszym okresie roku, należy w pierwszej kolejności sprawdzić klocki i tarcze hamulcowe. W sezonie zimowym dużo łatwiej o utratę kontroli nad pojazdem ze względu na panujące warunki atmosferyczne. Styl jazdy w tym czasie różni się od kierowania samochodem np. latem. Kierowca jedzie wolniej i lekko naciska na pedał hamulca, a takie elementy układu jak tłoczki czy klocki przesuwają się o kilka milimetrów. W efekcie, w połączeniu z błotem pośniegowym i możliwą korozją spowodowaną działaniem wyżej wspomnianych czynników atmosferycznych, działanie hamulców może po zimie znacznie się pogorszyć.

Ważna jest również weryfikacja stanu przewodów hamulcowych oraz płynu. Zimą bardzo często awarii ulega hamulec ręczny ze względu na wilgoć, niską temperaturę na dworze i brud. Za prawidłowe działanie hamulca ręcznego odpowiada system dźwigienek i linek, który chroniony jest przez pancerzyki. Te pod wpływem zimowych warunków tracą swoją szczelność. Najlepszym rozwiązaniem na zapobieżenie zacinaniu się tego mechanizmu jest wymiana linki na nową, zabezpieczoną przed zamarzaniem.

Sprawdź stan świec

W zależności od tego czy mamy do czynienia z silnikiem benzynowym czy dieslem, weryfikacji wymaga inny model świec. W przypadku silnika wysokoprężnego są to świece żarowe – wysokotemperaturowe grzałki wbudowane w głowicę silnika. Jeśli kierowca ma problemy z uruchomieniem diesla, najprawdopodobniej są już one mocno zużyte i należy je wymienić na nowy komplet.

W silniku benzynowym sprawdzeniu należy poddać natomiast świece zapłonowe. Zużyte, oprócz uniemożliwiania rozruchu pojazdu, mogą spowodować m.in. spadek mocy, tzw. dławienie się silnika, gaśnięcie i jego nierówną pracę. Podobne symptomy mogą wywołać zużyte przewody zapłonowe, dlatego dobrze jest wymieniać te elementy równocześnie – o ile jest to możliwe.

Alternator, czyli serce samochodu

Alternator odpowiada w samochodzie za ładowanie akumulatora. Część jest umieszczona w komorze silnika. Jeśli podczas pomiaru okaże się, że alternator za słabo ładuje, będzie wymagał on regeneracji bądź wymiany. 

Skontroluj stan filtrów samochodowych

W okresie zimowym czysty filtr paliwa potrafi uchronić przed m.in. uszkodzeniem układu wtryskowego silnika przez wytrącającą się parafinę. Przed zimą należy szczególnie zadbać o filtry paliwa, oleju i powietrza. Ten ostatni wykonuje zimą mnóstwo pracy, zbierając wszelkie zanieczyszczenia z drogi. Najlepszym rozwiązaniem, by utrzymać je w dobrej kondycji, jest ich regularna wymiana co 15 000 km.

Zdaniem mechaników, należy również zadbać o odpowiednią jakość powietrza przedostającego się do wnętrza pojazdu, czyli odpowiednio funkcjonujący filtr kabinowy. Jesienią jest poddawany szczególnej próbie ze względu m.in. na zanieczyszczenie liśćmi, które po pewnym czasie ulegają gniciu. By zapobiec pojawieniu się nieprzyjemnego zapachu, należy przed zimą wymienić filtr kabinowy, razem z pozostałymi – paliwowym, oleju i powietrza.

Zainwestuj w wycieraczki

Przed zimą, warto również wymienić wycieraczki (zarówno te przednie jak i przy tylnej szybie) szczególnie jeśli rozmazują wodę zamiast ją zbierać. Zużyte wycieraczki mogą dość szybko porysować szyby, a to już problem, którego rozwiązanie nie będzie tanie. Przy wyborze odpowiedniego płynu do spryskiwaczy, należy pamiętać o temperaturze jego zamarzania – optymalną opcją jest ta nie wyższa niż -20°C. Nie warto kupować tanich płynów do spryskiwaczy. Te mogą trwale uszkodzić lakier na masce i odbarwić szybę.

Zima jest dla kierowców bardzo wymagającym okresem. Panujące czynniki atmosferyczne, w tym śnieg, mróz czy błoto w dużej mierze przyczyniają się do gorszego funkcjonowania podzespołów samochodu. Wszystkie powyższe rady i zalecenia pozwolą uniknąć niespodziewanych awarii, a kierowcom oszczędzą niepotrzebnego stresu związanego z dodatkowymi kosztami naprawy auta.

O rynku motoryzacji

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *