Zima jak co roku zaskoczyła kierowców. Jedni w pośpiechu zapisują się na wymianę opon na zimowe, jeszcze inni weryfikują stan akumulatora. Eksperci sieci warsztatów samochodowych Q Service Castrol podpowiadają, które elementy pojazdu należy sprawdzić w okresie zimowym, by uchronić się przed niespodziewanymi sytuacjami.

Nadszedł najtrudniejszy okres w roku dla kierowców. Zimą pojazdy wystawione są na działanie takich czynników jak mróz, wilgoć, śnieg czy sól. W jaki sposób najlepiej zadbać o własne cztery kółka? Oto kilka rad, które pomogą utrzymać elementy i podzespoły samochodu w dobrej kondycji w mroźnym czasie.

Wymień opony na zimowe

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, 6 milionów kierowców nie decyduje się na zmianę opon przed sezonem jesienno-zimowym. Warto jednak zadbać o bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu drogowego i zainwestować w terminową wymianę opon.

Opony zimowe nie mogą mieć mniej niż 4 mm głębokości bieżnika. Ogumienie powinno też mieć podobny poziom zużycia na jednej osi, a w przypadku aut z napędem 4×4 na obydwu osiach. Opony nie mogą być starsze niż 10 lat. Jednak już po 5 latach ich guma może być sparciała i popękana, co dyskwalifikuje je z dalszego użytkowania. Po tym okresie tracą swoje właściwości i guma ulega stopniowemu stwardnieniu. Mechanicy podpowiadają też, by regularnie weryfikować stan koła zapasowego.

Sprawdź płyny eksploatacyjne

Przygotowując samochód do zimy należy pamiętać o wymianie lub przynajmniej kontroli wszystkich płynów eksploatacyjnych.

Świeży płyn chłodniczy nie zamarznie nawet przy największych mrozach, jednak wraz ze zużyciem, jego próg zamarzania spada. Zamarznięcie może skutkować nawet uszkodzeniem silnika. By do takiej sytuacji nie dopuścić, należy wymienić go na nowy. Jeśli termin wymiany płynu jest coraz bliżej, lepiej to zrobić jeszcze przed zimą – taką czynność należy wykonywać nie później niż co 4-5 lat.

Warto również w okresie zimowym poświęcić większą uwagę płynowi hamulcowemu, który cechuje się silną higroskopijnością. Oznacza to, że wraz z upływem czasu wchłania wodę. Jej obecność obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego.

Mechanicy sugerują również, by zimą zadbać o prawidłowy poziom oleju silnikowego. W doborze odpowiedniego oleju pomoże mechanik. Środek smarny nie może być przypadkowy. Powinien mieć dokładnie taką samą lepkość jak zaleca producent oleju.

Zanim wsiądziesz za kółko, sprawdź stan akumulatora

Słabo działający akumulator może skutecznie uniemożliwić uruchomienie samochodu. Stan baterii można sprawdzić za pomocą miernika. Takie pomiary należy wykonać w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Warto zweryfikować stan akumulatora zarówno w stanie spoczynku, jak również po jego tzw. obciążeniu. Zużytą baterie należy wymienić na nowe. To element, którego się nie regeneruje.

Zweryfikuj podwozie i karoserię w swoim samochodzie

Wskazane jest, by sprawdzić stan podwozia przed zimą w celu wyeliminowania wszelkich śladów powstałej korozji. Szczególną uwagę należy skupić na takich częściach jak przewody hamulcowe i paliwowe, zawieszenie oraz elementy nośne. Wszelkie symptomy rdzy powinny być usunięte natychmiastowo, tak by nie dopuścić do rozprzestrzeniania się korozji w pojeździe. Dobrym pomysłem jest również zabezpieczenie podwozia powłoką antykorozyjną, która ograniczy skutki negatywnego działania soli drogowej.

Skontroluj hamulce w samochodzie

Sprawnie działający układ hamulcowy, szczególnie zimą, pozwala na szybszą reakcję hamowania. By działał jak najlepiej w najtrudniejszym okresie roku, należy w pierwszej kolejności sprawdzić klocki i tarcze hamulcowe. W sezonie zimowym dużo łatwiej o utratę kontroli nad pojazdem ze względu na panujące warunki atmosferyczne. Styl jazdy w tym czasie różni się od kierowania samochodem np. latem. Kierowca jedzie wolniej i lekko naciska na pedał hamulca, a takie elementy układu jak tłoczki czy klocki przesuwają się o kilka milimetrów. W efekcie, w połączeniu z błotem pośniegowym i możliwą korozją spowodowaną działaniem wyżej wspomnianych czynników atmosferycznych, działanie hamulców może po zimie znacznie się pogorszyć.

Ważna jest również weryfikacja stanu przewodów hamulcowych oraz płynu. Zimą bardzo często awarii ulega hamulec ręczny ze względu na wilgoć, niską temperaturę na dworze i brud. Za prawidłowe działanie hamulca ręcznego odpowiada system dźwigienek i linek, który chroniony jest przez pancerzyki. Te pod wpływem zimowych warunków tracą swoją szczelność. Najlepszym rozwiązaniem na zapobieżenie zacinaniu się tego mechanizmu jest wymiana linki na nową, zabezpieczoną przed zamarzaniem.

Sprawdź stan świec

W zależności od tego czy mamy do czynienia z silnikiem benzynowym czy dieslem, weryfikacji wymaga inny model świec. W przypadku silnika wysokoprężnego są to świece żarowe – wysokotemperaturowe grzałki wbudowane w głowicę silnika. Jeśli kierowca ma problemy z uruchomieniem diesla, najprawdopodobniej są już one mocno zużyte i należy je wymienić na nowy komplet.

W silniku benzynowym sprawdzeniu należy poddać natomiast świece zapłonowe. Zużyte, oprócz uniemożliwiania rozruchu pojazdu, mogą spowodować m.in. spadek mocy, tzw. dławienie się silnika, gaśnięcie i jego nierówną pracę. Podobne symptomy mogą wywołać zużyte przewody zapłonowe, dlatego dobrze jest wymieniać te elementy równocześnie – o ile jest to możliwe.

Alternator, czyli serce samochodu

Alternator odpowiada w samochodzie za ładowanie akumulatora. Część jest umieszczona w komorze silnika. Jeśli podczas pomiaru okaże się, że alternator za słabo ładuje, będzie wymagał on regeneracji bądź wymiany. 

Skontroluj stan filtrów samochodowych

W okresie zimowym czysty filtr paliwa potrafi uchronić przed m.in. uszkodzeniem układu wtryskowego silnika przez wytrącającą się parafinę. Przed zimą należy szczególnie zadbać o filtry paliwa, oleju i powietrza. Ten ostatni wykonuje zimą mnóstwo pracy, zbierając wszelkie zanieczyszczenia z drogi. Najlepszym rozwiązaniem, by utrzymać je w dobrej kondycji, jest ich regularna wymiana co 15 000 km.

Zdaniem mechaników, należy również zadbać o odpowiednią jakość powietrza przedostającego się do wnętrza pojazdu, czyli odpowiednio funkcjonujący filtr kabinowy. Jesienią jest poddawany szczególnej próbie ze względu m.in. na zanieczyszczenie liśćmi, które po pewnym czasie ulegają gniciu. By zapobiec pojawieniu się nieprzyjemnego zapachu, należy przed zimą wymienić filtr kabinowy, razem z pozostałymi – paliwowym, oleju i powietrza.

Zainwestuj w wycieraczki

Przed zimą, warto również wymienić wycieraczki (zarówno te przednie jak i przy tylnej szybie) szczególnie jeśli rozmazują wodę zamiast ją zbierać. Zużyte wycieraczki mogą dość szybko porysować szyby, a to już problem, którego rozwiązanie nie będzie tanie. Przy wyborze odpowiedniego płynu do spryskiwaczy, należy pamiętać o temperaturze jego zamarzania – optymalną opcją jest ta nie wyższa niż -20°C. Nie warto kupować tanich płynów do spryskiwaczy. Te mogą trwale uszkodzić lakier na masce i odbarwić szybę.

Zima jest dla kierowców bardzo wymagającym okresem. Panujące czynniki atmosferyczne, w tym śnieg, mróz czy błoto w dużej mierze przyczyniają się do gorszego funkcjonowania podzespołów samochodu. Wszystkie powyższe rady i zalecenia pozwolą uniknąć niespodziewanych awarii, a kierowcom oszczędzą niepotrzebnego stresu związanego z dodatkowymi kosztami naprawy auta.

O rynku motoryzacji

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *